ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

بده بستان های بزرگ جهانی برای تفاهم بر سر حمله به ایران

ایران- تایوان

معامله بزرگ چین با امریکا

دقیقا همان روزی که حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان(شماره شنبه، پریروز) با بزرگترین عنوان ممکن( چنان که از دو طرف صفحه اول بیرون نزند!) از قرار داد عظیم نفتی با چین گزارش داد تا از حمایت چین از برنامه اتمی ایران در شورای امنیت و شورای حاکم اتمی خبر داده باشد(!) سایت اینترنتی تلویزیون "تایوان" (چین ملی) گزارش بسیار مهمی را منتشر کرد. این گزارش درست خلاف آن لالائی است که حسین شریعتمداری در کیهان می خواند تا همه را خواب کند! اگر این گزارش و ادعای فرمانده ارتش تایوان واقعیت کامل داشته باشد، چین سرگرم معامله بزرگ با امریکا بر سر الحاق تایوان به خاک خود و موافقت با حمله به ایران است.

 

سایت تلویزیون تایوان گزارشی را از یک برنامه 45 دقیقه ای پخش کرد که مربوط به یک میز گرد توام با گفتگو با افرادی خارج از میز گفتگو بود. عنوان این میزگرد نیز " مناسبات نظامی امریکا و هنگ کنگ" انتخاب شده بود.

در همین برنامه بصورت دقیق و مشروح  نوع مقابله نظامی امریکا با ایران مورد بررسی قرار گرفت و رابطه آن برای آینده چین و تایوان مورد بحث قرار گرفت!

مجری برنامه با فرمانده ارتش تایوان " ما تینگ شنگ " درباره احتمال تهاجم چین به تایوان و بازگرداندن تایوان به چین بزرگ گفتگو کرد.

فرمانده ارتش تایوان در پاسخ به این پرسش گفت: گمانه زنی درباره این اقدام زیاد سخت نیست. این سناریو حتی در بازی های کامپیوتری- جنگی امریکا نیز مطرح است.

در صورت وقوع چنین جنگی شانس پیروزی تایوان با دراختیار داشتن دو ناوگان جنگی حامل 150 هواپیما، تنها زیر 10% است. در صورت چنین حمله از جانب ارتش چین،احتمالا امریکا راه آبی بین تایوان وچین را به سود تایوان می تواند مسدود کند، که در این صورت کار برای ارتش چین بسیار دشوار خواهد شد.

 

معامله بزرگ بر سرایران

 

درادامه این گفتگو، که نمی تواند بیهوده و بی دلیل به یکباره تهیه و از تلویزیون تایوان پخش شود، گزارشگر برنامه مسئله اتمی ایران را پیش کشید و حمله احتمالی اسرائیل و امریکا به ایران را مطرح کرد.

فرمانده ارتش تایوان گفت:

بمباران مراکز هسته ای ایران توسط اسرائیل، عملی است که پیامدهای مشکل آفرینی برای این کشور خواهد داشت. اسراییل باوجود ارتش بسیارقوی، کشوری کوچک و بسیار کم جمعیت است و درمقایل، ایران کشور بزرگ و پرجمعیتی است. بنابراین ادامه جنگ با ایران بسیار دشوارخواهد بود. به همین دلیل، برای حمله به ایران احتمالا اسرائیل وضعیت آماده باش و دفاع را انتخاب خواهد کرد و درعوض امریکا وارد عمل خواهد شد. اسراییل اگر حتی به حمله ناگهانی و یکباره به ایران فکر کند، برای جنگ با ایران باید ازکشورهای عربی اردن، عراق و عربستان سعودی عبورکند که این خود می تواند تحریکی برای جنگ های دیگر شود. امریکا می تواند ناوگان جنگی خود را برای پروازهواپیماهای اسرائیل دراختیاراین کشور قراردهد که مشکلات تکنیکی خاص خودش را نیز خواهد داشت. حداقل 120 هواپیما برای حمله به ایران لازم است. نیروی نظامی امریکا بی نیاز از ارتش اسرائیل برای ازبین بردن مراکز هسته ای ایران می تواند وارد عمل شود.

گزارشگر برنامه، پس از همه این مقدمه چینی ها، سئوال اصلی را مطرح کرد که هدف ما نیز از انتشار این گزارش همین نکته است:

- آیا موقعیت تایوان در جنگ با چین، مشابه موقعیت اسرائیل است؟ کشوری کوچک اما نظامی. آیا امریکا همینگونه از تایوان در برابر تهاجم چین دفاع خواهد کرد؟

فرمانده ارتش تایوان:

«مسئله اینگونه است که ما تنها جنگنده های هوایی اف 16 A.B.B داریم و نه اف 16 CD. به همین دلیل برای ما امکان حمله از زمین به هوا وجود ندارد. امکان حمله دوربرد هم نداریم. اما هنوز این نگرانی اصلی ما نیست. نگرانی واقعی آنجاست که حمله به ایران در عین حال که غلبه امریکا برخاورمیانه را قطعی می کند و چین این را تهدیدی برای بخش غربی خود محسوب می کند، حال باید از آن بیم داشت که امریکا برای رفع این نگرانی چین و برای جلب موافقت مقامات آن کشور برای حمله امریکا به ایران، با رهبران چین بر سر تایوان به تفاهمی رسیده باشند و با برسند.»

تمام اهمیت این میزگرد و گزارش در همین نکته آخر بود که فرمانده ارتش تایوان با احتیاط و علیرغم همه مناسباتی که این کشور با امریکا دارد، ناچار شده آن را رسما و بعنوان یک نگرانی در تلویزیون هنگ کنگ اعلام کند: چین با چراغ سبز امریکا برای ضمیمه کردن تایوان (چین ملی) به چین بزرگ، با سیاست امریکا در باره ایران و خاورمیانه بزرگ موافقت کند!

این آن بازی های بزرگ جهانی است که حسین شریعتمداری یک روی آن را بزرگ کرده و مقامات و نیروهای سپاه و بسیج را خوشحال می کند و روی دیگر را پنهان تا بتواند سیاست جنگی را پیش ببرد. اگر آن معامله ای که فرمانده ارتش تایوان به آن اشاره کرده صورت گیرد، دراینصورت چین از یکسو هر حادثه ای که درایران روی دهد یک قرارداد بزرگ نفتی دراختیار دارد که حتی بر سر تحقق آن از هم اکنون هم می تواند با امریکا (در طرح جدائی خوزستان و اعلام استقلال آن) به تفاهم برسد و از طرف دیگر به آرزوی بزرگ خود برای ضمیمه کردن تایوان به چین برسد!

دهها بازی بزرگ بر سر حمله نظامی به ایران و تقسیم کردن کشور در سطح جهانی در جریان است که با دشواری می توان اینجا و آنجا اشاراتی از آن ها را پیدا کرد.