ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

صبا
پای تلويزيون ماهواره‌ای
روی زمين ج.ا بسته شد!

 
 
 
 
 

بهروز افخمی در نامه‌ای به علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی، تعطيلی موقت فعاليت‌های شبكه‌ صبا را رسما اعلام كرد.

افخمی در اين نامه با اشاره به آنچه ابلاغ شورای عالی امنيت ملی به روزنامه‌ها مبنی بر عدم چاپ خبر و درج آگاهی درباره‌ شبكه‌ تلويزيونی صبا و غيرقانونی اعلام كردن فعاليت‌های اين شبكه خوانده است، مدعی شد كه عصر همان روز طی يك ابلاغ حضوری از طرف وزارت اطلاعات و يك تماس تلفنی از وزارت ارشاد ممنوعيت فعاليت تلويزيون صبا در ايران به وی اطلاع داده شده و ماموران امنيت پرواز در هواپيما از پياده شدن كارمند حامل نوار اولين برنامه‌ تلويزيونی در فرودگاه دبی جلوگيری كرده‌اند.

به اين ترتيب بر ما معلوم شد كه فعاليت شبكه‌ صبا با مشكل جدی روبه‌رو شده است. صبا يك تلويزيون خبری بود كه بنا داشت مثل يك روزنامه‌ تلويزيونی عمل كند و خبر، گزارش‌های خبری، گفت‌وگو و برنامه‌های مستند درباره‌ ايران، افغانستان، تاجيكستان و ساير مناطق دنيا برای مخاطبانی كه زبان فارسی می‌فهمند توليد و پخش می‌كند. واضح است كه ما به ارتباط مستمر و امن با ايران به عنوان بزرگ‌ترين كشور فارسی زبان نياز داشتيم، اما با موضع‌گيری شما كه پيش از همه‌ی نهادها و سازمان‌های ديگر صورت گرفت دريافتيم كه نمی‌توانيم امكان فعاليت و امنيت شغلی كارمندان و خبرنگاران خود را مانند بنگاه‌های ديگر خبری در ايران تضمين كنيم و بدون دفتر و خبرنگار هم نمی‌توانيم يك فعاليت معتبر و قابل اعتماد داشته باشيم. آقای كروبی با توجه به مشكلاتی كه ممكن است برای كارمندان و خبرنگاران تلويزيون صبا پيش بيايد به من اجازه داد تعطيل موقت فعاليت‌های شبكه‌ی صبا را رسما اعلام كنم. من از همه‌ی مردمی كه منتظر شروع فعاليت اين تلويزيون بودند عذرخواهی می‌كنم. البته ما از شما به مراجع رسمی قضايی شكايت خواهيم كرد اما پرسشی كه بايد جواب دهيد چنان روشن است كه نياز چندانی به حقوقدان و قاضی ندارد. گمان می‌كنم بشود اين پرسش را از خودتان بپرسم و سكوت شما را در پاسخگويی تماشا كنم.

آيا تفسير شما از قانون انحصاری بودن صدا و سيما، راديو تلويزيون‌های فارسی زبان متعلق به ايرانيان خارج از ايران را هم شامل می‌شود؟ آيا بی‌بی‌سی كه برنامه‌های فارسی دارد و به زودی يك تلويزيون دائمی فارسی را هم به راه می‌اندازد می‌تواند در ايران فعاليت، توليد برنامه و نمايندگان رسمی داشته باشد، اما ايرانيانی كه می‌خواهند همين كار را بكنند بايد تحت تعقيب قرار بگيرند؟ آيا فهم شما از قانون چنان است كه فعاليت خبری را در خاك ايران برای اتباع يا نمايندگان انگليس و كاركنان ايرانی آنها مجاز می‌داند اما همان فعاليت‌ها را برای ايرانيانی كه برای ايرانی كار می‌كنند مستوجب تعقيب می‌شمارد؟ منتظر پاسخ اين پرسش‌های ساده می‌مانم.