ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

اقليت مجلس دهان گشود:
كارنامه 4 ماهه
رئيس جمهور جنجال ساز

1- سرازير شدن سرمايه‌های هنگفت يهوديان نقاط مختلف دنيا به سوی اسرائيل برای تقويت اين رژيم و در اولويت قرار گرفتن مساله امنيت اسرائيل و دفاع نظامی در نزد مردم اين كشور2- محكوميت‌های مكرر دولت جمهوری اسلامی توسط دولت‌ها، سازمان‌ها و مجامع مختلف 3-  تقويت طرفداران سخت‌گيری عليه ايران،4- احضار سفرای جمهوری اسلامی در كشورهای مختلف، 5- بلوكه شدن صدها ميليون دلار دارايی‌های ايران در ايتاليا،6-  لغو سخنرانی رئيس مجلس در دومای دولتی روسيه،7-  جنگ‌ طلب معرفی شدن ايران در نزد افكار عمومی جهان. 8- وعده‌های پوچ و ناممكن به مردم شهرستان‌ها ، درحاليكه دولت با كسر بودجه 8500 ميليارد تومانی روبروست و حتی قادر به اجرای مصوبات مجلس هم نيست،9- ايجاد تقدس برای رئيس جمهور و افراط در انعكاس برنامه‌های تبليغاتی،10- نصب العين شدن اسلام مصباح يزدی و همطراز شدن وی با رهبر.

 
 
 
 

 

اكبر اعلمی نماينده تبريز و عضو فراكسيون اقليت مجلس از وزير ارتباطات خواست روز  سه شنبه در مجلس حضور يافته و به سئوالات وی درباره فيلتر شدن سايتهای سياسی و فرهنگی پاسخ بدهد. اعلمی روز گذشته، همچنين در نطق پيش از دستور خويش با انتقاد شديد از رئيس جمهور، كه آن را آغاز انتقادهای صريح اصلاح طلبان از دولت ارزيابی كرده اند گفت: احمدی نژاد در پی تقدس بخشيدن به خويش است و از اين رو به روشهای پوپوليستی متوسل شده و در انعكاس برنامه‌های تبليغاتی اش افراط می‌كند. احمدی نژاد در سفرهای استانی خويش تعهداتی ميدهد كه امكان عملی شدن آن وجود ندارد. دولت با كسر بودجه 8500 ميليارد تومانی حتی قادر به اجرای پروژه‌های عمرانی كارشناسی‌شده و اولويت‌های قانونی مصوب مجلس هم نيست.

در شرايطی كه علی رغم نشان دادن ٢٧ سال حسن نيت به كشورهای عرب منطقه ، همچنان شاهد موضعگيری خصمانه بعضی از آنها عليه ايران می‌باشيم، آيا اتخاذ مواضعی كه دستاورد عمده آن به شرحی كه می‌آروم بوده است، می‌تواند دليلی بر دور انديشی و تامين‌كننده مصالح ملی محسوب شود:

"سرازير شدن سرمايه‌های هنگفت يهوديان صهيونيست‌های نقاط مختلف دنيا به سوی اسرائيل برای تقويت اين رژيم و در اولويت قرار گرفتن مساله امنيت اسرائيل و دفاع نظامی در نزد مردم اين كشور، محكوميت‌های مكرر دولت جمهوری اسلامی توسط دولت‌ها، سازمان‌ها و مجامع مختلف، تقويت طرفداران سخت‌گيری عليه ايران، احضار سفرای جمهوری اسلامی در كشورهای مختلف، بلوكه شدن صدها ميليون دلار دارايی‌های ايران در ايتاليا، لغو سخنرانی رئيس مجلس در دومای دولتی روسيه، جنگ‌ طلب معرفی شدن ايران در نزد افكار عمومی "

آيا اتخاذ مواضعی كه دستاورد عمد‌ی آن به اين  شرح می‌باشد می‌تواند دليلی بر دورانديشی و تأمين‌كننده‌ مصالح ملی محسوب شود؟

بر دولت لازم است بجای پرداختن به فروع و امور "سطحی» و "عامه پسند"، اهتمام خود را صرف اصول و امور "بنيادی» و اصلاح ساختارهای اقتصادی به شرح مقرر در قانون اساسی نمايد.

پس از معرفی كابينه نهم به مجلس چه بسا خيلی‌ها انتظار داشتند كه همچون گذشته و شايد گزنده تر از آن روز به مخالفت با كابينه آقای احمدی نژاد بپردازم. اما از يك سو گمنام و ناشناخته بودن وزرای پيشنهادی و عملكرد آنها و اعتقاد بر اينكه هيچ كس از مادر رييس جمهوری و وزير و وكيل متولد نشده و نخواهد شد و از سوی ديگر رويكرد فساد ستيز و ساده زيستی و عدالتخواهانه، شعارهای دولت نهم من را بر آن داشت كه مدتی سكوت اختيار كرده و نظاره‌گر اعمال و رفتار دولت جديد باشم. اكنون با گذشت بيش از چهار ماه از تشكيل اين دولت و آشكار شدن بعضی آثار و پيامدهای ناشی از آن و به ويژه تحريكات و تحركاتی كه اخيرا عليه مجلس صورت گرفته، لازم است به چند نكته اشاره كنم.

گاهی ممكن است كه بلندی قامت و قدرت بدنی يك فرد عامل تكوين شخصيت و مبنای قدرت او شود و گاهی اشخاصی نظير "ناپلئون" كه دارای جثه بسيار كوچكی بوده‌اند به روشهای ديگری متوسل شوند كه سايرين از آن‌بی‌نيازند و برای جلب نظرات ديگران به شخصيت خود ممكن است وانمود نمايند كه با يك منبع قدرت خارج از دسترس بشر رابطه دارند تا از اين طريق برای خود نفوذ و شخصيت برتر كسب نمايند.

در رژيم سابق كه مجموعه اقتدار سياسی به "شاه" تعلق داشت و او به دلايل موروثی همه قدرت خود را به "خداوند" و مشيت الهی نسبت می‌داد، برای مشروعيت بخشيدن هر چه بيشتر به قدرت خود و اقناع مردم به موازات بهره‌گيری از منابع و ابزارهای "ارعاب" به اشاعه "خرافات" نيز مبادرت می‌ورزيد و با استخدام "آخوندهای درباری» آنها را وادار می‌كرد تا در منابر و معابر برای "شاه اسلام پناه" دعا كرده و از عدالت و عدالتخواهی او و اينكه كمربسته و نظر كرده از سوی خدا و پيامبر و ائمه اطهاراست ، سخن بگويند. ديری نپاييد كه با خلاصه شدن قدرت در شاه و بسيج همه امكانات برای توجيه و مشروعيت بخشيدن به آن؛ اين قدرت با فساد و استبداد و جهل آميخته شد و عاقبت اسباب فروپاشی سلطنت او را فراهم ساخت. در صورت غفلت ، بازگشت به همان مناسبات قبل از انقلاب امری غير قابل اجتناب است.

تلاش رئيس جمهور و بعضی از اطرافيانش در توسل به يك "منبع كاذب قدرت " بمنظور كسب شهرت و شخصيت برتر بيش از پيش تقويت می‌شود.

 اظهارات اخير  مصباح يزدی در مشهد و ديدارهای نامتعارف رئيس جمهور و اعضای دولت با مصباح‌يزدی اين شائبه را ايجاد كرده كه دولت از طريق وی تغذيه تئوريك شده و رهنمودها و قرائت‌ وی از اسلام نصب‌العين امور دولت  قرار می‌گيرد. متعاقب سخنان آيت الله " مصباح يزدی " در همايش "هماهنگی و همدلی نيروهای انقلاب در موضوع انتخابات خبرگان رهبری مبنی بر اينكه "من و شما برای كمك به احمدی نژاد بايد دقت كنيم تا عده‌ای در اوضاع مملكت خلل ايجاد نكنند"، اخيرا شاهد "تحركاتی عليه مجلس" بوده‌ايم.

قرائت آيت الله مصباح يزدی از اسلام كه آثار ناميمون آن در نفی "جمهوريت" توسط يكی از شاگردانش (حجت الاسلام غروی) ظهور و بروز يافته و اشتياق ايشان به تاسی از مرحوم "نواب صفوی" در امر كشورداری و نيز تشكيل "گردان‌های استشهادی" منسوب به وی، حساسيت اين قبيل مناسبات نامتعارف را دوچندان می‌كند.

 "قوای مقننه، مجريه و قضاييه در ايران زير نظر رهبری عمل می‌‏كنند و دولت بايد تابع مناسبات مذكور تمكين از قانون باشد و اين گرايش به آقای مصباح يزدی هم‌‏ارز قراردادن ايشان با مقام رهبری، خالی از وجاهت قانونی است"، اعلمی به دولت هشدار داده كه تداوم اين اقدامات كشور را در آينده دچار بحران خواهد كرد.

اكبر اعلمی كه نماينده تبريز در مجلس ششم نيز و يكی از مخالفين سرسخت بيژن نامدار زنگنه وزير نفت محمد خاتمی بود تا جايی كه يك بار درگيری لفظی بين وی و نامدازنگنه ختم شد. اعلمی پيش از نمايندگی مجلس يكی از نويسندگان روزنامه سلام بود. وی اكنون از رهبران اقليت مجلس هفتم است.