هنر و انديشه

     www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  پاسخ بهروز افخمی به حسين شريعتمداری
بوی كباب دركيهان هم پيچيده!
 
 
 
 

 

بهروز افخمی سردبير تلويزيون ماهواره‌ای "صبا" كه آغاز به كار آن به عقب افتاده و كشاكش بر سر آن همچنان در بالاترين سطوح مملكتی جريان دارد، نامه‌ای خواندنی خطاب به حسين شريعتمداری نماينده رهبر در روزنامه كيهان نوشته است. اين نامه در پاسخ به مقاله ايست كه حسين شريعتمداری به همان سبك شناخته شده پرونده سازی درباره تلويزيون صبا نوشته است. نامه افخمی را می‌خوانيد:

در كيهان روز چهارشنبه هفتم دی، يادداشتی با امضای شما درباره آقای كروبی و من (بهروز افخمی) است. چنان كه می‌دانيد اغلب مطالب شما صحت ندارد، اما از روزنامه شما انتظاری جز تبليغات و در هم آميختن راست و ناراست نمی‌رود و البته اين كار فوت و فنی دارد كه بلد نيستيد.

نوشته ايد: "شركت آمريكايی‌هات‌برد از پذيرش شبكه‌های فارسی زبانی كه مورد حمايت دولت آمريكا نباشد، خودداری می‌ورزد."

آقای شريعتمداری!

امروز همه می‌دانند كه برنامه‌های شبكه‌های مختلف تلويزيون جمهوری اسلامی هم روی ماهواره‌هات‌برد پخش می‌‌شود. آيا به اعتقاد شما، كانال‌های مختلف تلويزيون انحصاری و رسمی جمهوری اسلامی كه روی ماهواره‌هات‌برد پخش می‌شود،‌ مورد حمايت دولت آمريكا است؟

البته من وضع روحی شما را حدس می‌زنم و گمان می‌كنم كه به دلايل مربوط به خودتان از احتمال راه افتادن شبكه ما به شدت وحشت زده و نگران هستيد، اما بايد مراقب باشيد طوری نشود كه برای جلوگيری از كار ما چيزهايی بنويسيد و باعث شويد خودتان را از كيهان بردارند. حكايت بيت آن نشود كه گفت:

شد غلامی كه آب جوی آرد

آب جوی آمد و غلام ببرد!

بالاخره توی اين سال‌ها ما به وجود شما تا حدودی عادت‌ كرده‌ايم. بايد به اين نكته توجه كنيد كه اخير ‌آقای صفار هرندی از كيهان رفته و تأثير غيبت ايشان كاملا محسوس است. خود من پيش از اين چهار صفحه كيهان را نگاه می‌كردم اما اخيرا فقط به مرور يك صفحه (يعنی صفحه دو) كفايت می‌كنم. مواظب باشيد اين تصور پيش نيايد كه آقای صفار هرندی اداره كننده واقعی كيهان بوده است.
در مورد مطالبی كه با امضای خودتان چاپ می‌شود، حتما دقت كنيد كه چند نفر آدم با سواد و متعادل بخوانند و تا اجازه ندادند به هيچ وجه چاپ نكنيد. در مورد خبرهای صفحه دوم هم مراقب باشيد، اخبار ساختگی طوری باشد كه زود آشكار نشود. مثلا كار خودتان را خوب انجام داده‌ايد وقتی نوشته‌ايد: "شنيده می‌شود كه برخی اطرافيان كروبی با ارائه طرح راه‌اندازی صبا مبالغ چند ميلياردی از وی دريافت كرده‌اند."

اگر ما شكايت كنيم و رسيدگی شود لابد خواهيد گفت منظور از مبالغ چند ميلياردی،‌ چند ميليارد ريال بوده است، چون افخمی گفته كه در حدود سيصد ميليون تومان خرج شده و ما فقط اين مبلغ را تبديل به ريال كرديم. اما خودتان و روزنامه را خراب كرده‌ايد. وقتی می‌نويسيد: "شركت‌های اماراتی اساسا از اجاره فضای خود به شبكه‌هايی كه در آن‌ها به فارسی سخن گفته می‌شود، خودداری می‌كنند" چون بسياری از مردم می‌دانند شبكه‌های فارسی زبان ديگری پيش از اين در امارات ثبت شده و به فعاليت مشغول هستند.

آقای شريعتمداری! من خواننده روزنامه شما هستم اما ساده‌لوح نيستم. نمی‌دانم چرا از تأسيس تلويزيون‌های خصوصی می‌ترسيد اما می‌دانم كه تلويزيون انحصاری آگهی‌های بازرگانی دارد و آگهی‌های بازرگانی پول فراوانی درمی‌آورد و می‌دانم كه فقط پورسانتاژ اين آگهی‌های بازرگانی بالغ بر دهها ميليارد تومان است كه هم اكنون به چند شركت به هم پيوسته می‌رسد. به گمان من، شما اگر هم بخواهيد نمی‌توانيد به قصد قربت بنويسيد، اما شايد هم اشتباه كنم. در اين صورت توصيه می‌كنم خونسردی را حفظ كنيد و طوری بنويسيد كه بزرگان مملكت در مطالب شما شائبه انگيزه‌های مادی پيدا نكنند. اين را هم بدانيد، كيهان جدا از تعقيب اهداف شخصی شما وظايف ديگری بر عهده دارد و نماينده نيمه رسمی يك گرايش سياسی مشخص و با هويت است. بسياری از هواداران آن گرايش سياسی شما را به عنوان هم عقيده و هم مسلك خود قبول دارند و آدم‌های مستضعف، متعصب و باوجودی هستند كه اگر در شما شك كنند، دقيق شوند و خدای ناكرده چيزی بفهمند از شما گذشت نخواهند كرد.