ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  برای سال85
بودجه جنگی تحریمی
دولت نظامی احمدی نژاد
 
 
 
 

 

بودجه سال85 دولت احمدی نژاد که به مجلس برده شد، نسبت به بودجه سال قبل 26.7 درصد رشد دارد، که طبق مصاحبه رئیس سازمان مدیریت عمده آن مربوط به بودجه عمرانی است. بنابراین اولین نتیجه لایحه امسال این است که مردم چیزی به سر سفره شان اضافه نخواهد شد، چرا که بودجه جاری تغییرات کمی خواهد داشت. اما نکته نگران کننده تر اینست که باز رئیس سازمان مدیریت عنوان کرده 9000 پروژه ناتمام در سطح کشور وجود دارد. بنابراین، بودجه عمرانی کفاف همه طرحها را نمیدهد، لذا بودجه امسال فقط به طرحهای اولویت دار اختصاص خواهد یافت و بقیه فعلا باید تعطیل شوند.

به نظر می‌آید با تعطیل کامل این پروژه‌ها تعداد افراد بیشتری بیکار خواهند شد و بودجه کشور را در بخشی  متمرکز خواهند کرد که امکان نظارت مردم روی آن کمتر باشد و به بهانه اینکه پروژه‌ها اولویت نداشته اند دست‌های پشت صحنه باز باشه تا این بودجه را مخفیانه صرف هزینه‌های نظامی  کنند. ضمن آنکه تصمیم دولت در مورد خرید شش ملیارد دلار گندم از خارج کشور، آن هم در شرایطی که سال گذشته ایران از نظر تامین گندم مورد نیازش خودکفا شده بود، از جمله نشانه‌های آماده شدن دولت مهرورز احمدی نژاد برای شرایط جنگی و تحریمی است. فاجعه ای که خود وی و اساسا دولتی که روی کار آمد مهمترین عامل در تشدید آن بوده است. ظاهرا آنچه که احمدی نژاد سر سفره مردم خواهد گذاشت چیزی جز جنگ و تحریم و گرسنگی  نخواهد بود .

این نگاه بسیار سریع، قطعا از دید کارشناسان مسائل سیاسی جهان نه تنها پنهان نیست، بلکه خود حجتی خواهد بود بر عزم رهبران جمهوری اسلامی بر ادامه سیاستی که در پیش گرفته اند. نگاه آنها به بودجه سال آینده دولت ایران، نگاهی است سیاسی و اولین ارزیابی از آن اینست که هرنوع فرصت مذاکره با ایران بیهوده است و این کشور می‌داند که سرانجام به شورای امنیت خواهد رفت و هدفش از مذاکره دیپلماتیک، بازی دیپلماتیک برای خریدن وقت است. در روزهای آینده که جزئیات برنامه دولت احمدی نژاد در زیر ذره بین‌های سیاسی جهان بررسی شود، این نکات با دقت و جزئیات بیشتری برجسته شده و به سیاست رویاروئی با ایران تبدیل خواهد شد.