ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

مصاحبه غافلگیر کننده رئیس آژانس اتمی
دیپلماسی + زور
ایران فقط چند هفته وقت دارد

من دلم نمی خواهد فریب بخورم و به همین دلیل اجازه وقت کشی به ایران نمی دهم. ما گزارش‌هائی درباره تغییراتی در موشک‌های شهاب ایران دریافت داشته‌ایم. دریک رویاروئی قاطع، تردید ندارم که ایران بیشتر صدمه خواهد دید. دیپلماسی فقط برای صحبت کردن نیست. گاهی لازم است که از زور هم استفاده شده و تحمیل شود. دولت جدید ایران و سخنان رئیس جمهور جدید ایران به اعتمادسازی نوپائی که آهسته آهسته بدست آمده بود لطمه جدی زد و حالا دشوار می‌توان تصور کرد که جامعه بین المللی به این آسانی به ایران اعتماد کند.

 
 
 
 

 

محمد البرادعی دبیرکل سازمان جهانی انرژی اتمی در یک مصاحبه بغایت تحریک آمیز علیه ایران، فعالیت‌های اتمی ایران را عملا در جهت تولید سلاح اتمی اعلام کرد و با بوش و رهبران کاخ سفید همصدا شد. او که با "نیوزویک" مصاحبه کرده، اضافه کرد: برنامه اولیه و صلح آمیز اتمی ایران از مسیر خود منحرف شده است.

البرادعی درحالیکه حرف خود عملا زد، دراین مصاحبه گفت:« اگر من بگویم که قادر نیستم پس از سه سال کار فشرده، ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی ایران را تایید کنم، خواه نا خواه این نظر من در سراسر جهان منعکس خواهد شد.اگر ایران با تولید سلاح اتمی فقط یک فاصله چند ماهه دارد. دنبال کردن دیپلماسی دربرابر ایران باید با زور حمایت شود. در طول سه سال گذشته ما راستی آزمایی فشرده‌یی را در ایران انجام دادیم، اما حتی پس از سه سال من در موقعیتی نیستم که بتوانم درباره ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ ای ایران قضاوت کنم. ما هنوز باید از طریق دسترسی به اسناد، افراد و اماکن به خود اطمینان دهیم که همه آنچه را که باید ببینیم، دیده‌ایم و هیچ چیز سوال‌برانگیزی درباره این برنامه وجود ندارد.

پرسش: در سایتی که لویزان نام دارد، تاسیساتی پیش از آنکه شما آنها را ببینید، به وسیله‌ی ایران تخریب شدند و شما اجازه‌ی انجام آزمایش در این ناحیه را نیافتید.

پاسخ: ما به وضوح به نمونه‌گیر‌ی‌های محیطی از برخی تجهیزاتی که در لویزان به کار رفته‌اند، نیاز داریم. لازم است با برخی افرادی که در لویزان درگیر بوده‌اند صحبت کنیم. ما همچنین گزارش‌هایی درباره برخی تغییرات در موشک‌های شهاب دریافت کرده‌ایم که می‌تواند با برنامه‌ی هسته‌یی رابطه‌ای داشته باشد. بنابراین لازم است تمامی این چیزها را روشن سازیم. این بسیار مهم است. من باید همین حالا این را بسیار روشن بیان کنم که نمی‌توانم ضرب‌الاجلی را که برای ششم مارس در نظر گرفته شده است را به درازا بکشانم.

پرسش: آیا نشانه‌ای از برخی برنامه‌های تسلیحات هسته‌ ای در ایران دارید؟

پاسخ: نه نداریم، اما من این امکان را منتفی نمی‌دانم.

پرسش: اما یک مشکل دیگر وجود دارد. اگر تحقیقات هسته‌یی اعلام شده همان کاری باشد که ایران انجام می‌دهد، در معاهده‌ی منع گسترش سلاح‌های هسته‌یی چیزی وجود ندارد که آنها را از غنی‌سازی که می‌گویند حق‌شان است، منع کند. آنها ممکن است به نقطه‌ی تولید سوخت هسته‌یی یا مواد ساخت بمب برسند و بعد به شما بگویند "از معاهده خارج می‌شویم".

پاسخ: مطمئنا. اگر آنها به موازات برنامه سوخت هسته ای یک برنامه تسلیحاتی داشته باشند، واقعا با سلاح خیلی فاصله ندارند و فقط چند ماه فاصله خواهند داشت. ما باید معاهده را بازنگری کنیم، زیرا حاشیه‌ی امن قابل پذیرش نیست. اما به خصوص درباره‌ی ایران شورا می‌گوید "شما تحت معاهده حق غنی‌سازی اورانیوم را دارید"، اما به علت کمبود اطمینان در برنامه شما و به علت آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز گواهی سلامت کامل را به شما نداده است، شما نباید از این حق استفاده کنید. به عبارتی شما پیش از اینکه بتوانید از حقوق کامل‌تان بهره‌مند شوید باید یک دوره‌ی آزمایشی را برای اعتمادسازی دوباره پشت سر بگذارید.

پرسش: این مبنای مذاکرات اروپایی‌ها و روسیه با ایران بود، اما بن بست این مذاکرات اعلام شده و تنش‌ها تشدید شده است. احتمالا نشست اضطراری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته‌های آینده برگزار خواهد شد. واشنگتن و اکنون اروپا خواستار آن شده‌اند که شورای امنیت این مساله را بررسی کند.

پاسخ: به شما می‌گویم هیچ کس رفتن به شورای امنیت را نمی‌خواهد، اگر ایران بتواند باید از آن جلوگیری ‌کند. اما حتی اگر این مساله به شورای امنیت برود، رویکردی تدریجی خواهد داشت. اگر ایرانی‌ها تصمیم بگیرند به مسیر رویارویی بروند، همه صدمه خواهند دید و شکی در این باره وجود ندارد. اما از دید من در پایان ایران بیشتر صدمه خواهد دید، زیرا یک جامعه‌ بین‌المللی متحد‌تر را در برابر خود دارند.

اگر بازرسی انجام نشود، دیگران می‌توانند هر تصوری را که می‌خواهند درباره‌ فعالیت‌های ایران داشته باشند و این به ایران صدمه خواهد زد.

پرسش: شما از «اعتمادسازی» صحبت کردید، اما از زمانی که دولت جدید در ایران در ژوئن گذشته به قدرت رسید، فعالیت‌های ایران بیشتر تخریب‌کننده‌ اعتماد بوده است.

پاسخ: این بسیار ناراحت‌کننده است، زیرا زمان و تلاش زیادی برای این اعتماد سرمایه‌گذاری صرف شده بود. آنچه که بسیار آهسته بدست آمده  را می‌توان یک شبه از بین برد. امیدوارم مقامات ایرانی بار دیگر متوجه باشند که اگر این اعتماد نوپا را از دست دهند، بازسازی آن در آینده حتی بسیار پیچیده‌تر خواهد شد. این بسیار نگران‌کننده است.

پرسش :اگر ایرانی‌ها فقط به دنبال خرید زمان برای ساخت بمب باشند، چه؟

پاسخ: به همین علت است که گفتم ما در چند هفته‌ آینده محک خواهیم زد، دیپلماسی فقط صحبت نمی‌کند. دیپلماسی باید به وسیله‌ی فشار و در موارد فوق‌العاده به وسیله‌ زور حمایت شود، ما قوانینی داریم. ما باید هر اقدام ممکنی را انجام دهیم تا قوانین را از طریق مجاب کردن طرف مقابل حفظ کنیم. اگر نشد آن گاه آن را تحمیل کنیم. البته این باید آخرین دستاویز باشد، اما گاهی مواقع شما باید آن کار را انجام دهید .

پرسش: شما عصبانی هستید؟

پاسخ: نه من عصبانی نیستم، اما تمایل دارم اطمینان یابم این فرآیند مورد سوء استفاده قرار نمی‌گیرد. من هنوز تمایل دارم از تشدید اوضاع جلوگیری شود، اما درعین حال نمی‌خواهم آژانس فریب بخورد. من نمی‌خواهم این فرایند مورد سوء‌استفاده قرار بگیرد. فکر می‌کنم این واضح است من یک وظیفه دارم و تمایل دارم آن را به طور کل و با حسن نیت، همان طور که می‌توانم انجام دهم.