جهان

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

پیروزی "میشل بچله"
شیلی نیز به اردوگاه چپ
درامریکای لاتین پیوست

 
 
 
 
 

در دور دوم انتخابات رياست جمهوري در شيلي، "ميشل بچله" نامزد چپ گرايان این کشور به پیروزی رسید.

خانم بچله با بدست اوردن 51/53 درصد آراء بر سباستين پينه‌را رقيب راستگراي خود پيروز و رييس‌جمهور جديد شيلي شد. بدينسان به حكومت شانزده ساله راستگرايان بر شيلي خاتمه داده شد. سباستين پينه‌‌را رقيب تاجر پيشه و ميلياردر بچله كه در اين انتخابات شكست خورد چند روز پيش در يك مناظره تلويزيوني نگراني جدي خود را از "گردش به چپ" در قاره امريكا اعلام كرده بود و راي به خود را ضامن نپيوستن شيلي به اين روند اعلام داشت. با پيروزي ميشل بچله عملا مردم شیلی پاسخ او را دادند. اکنون پس از نيكاراگوئه، پاناما و گويان اين چهارمين زن رييس جمهور امريكاي لاتين و نخستين زنی است که در شيلي به مقام ریاست جمهوری می رسد.

ميشل بچله 54 ساله دختر يك ژنرال نزديك به رئيس جمهور چپ گرا و اصلاح اندیش شیلی "سالوادور آلنده" است. پدر او كمي پس از كودتاي ژنرال پينوشه در سال 1973 زير شكنجه كشته شد. سباستين پينه‌را ‌که بدليل ثروت ميلياردي و مالكيت شبكه تلويزيون خصوصي شيلي به "برلوسكوني شيلي" شهرت دارد در طول انتخابات مدام تكرار مي كرد كه او هر چند از جناح راست است ولي بيشترين تعلق را به "انديشه هاي مترقي، پلوراليسم، تنوع انديشه و حقوق بشر" دارد. وي بدينسان مي كوشيد حساب خود را از راست سنتي و فوق محافظه كار و وارثين پينوشه جدا كند كه موثر نيفتاد.

پيروزي ميشل بچله پس از "اوا مورالس" در بوليوي تاييد كننده همان نگراني رقيب وي يعني رشد گرايش به چپ در امريكاي لاتين است. چشم ها اكنون به انتخابات پرو و نيكاراگوئه دوخته شده است كه نامزدهاي چپ روزبروز بخت بيشتري براي پيروزي در آنها بدست مي آورند.

از سوي ديگر هوگو چاوس رييس جمهور ونزوئلا به دنبال پيروزي ميشل باشله حمايت خود را از دولت جديد شيلي ابراز كرد و اظهار اميدواری كرد كه همكاري ميان ونزوئلا و شيلي گسترش يابد. چاوس همچنين رييس جمهور جديد شيلي را دوست خود ناميد و خطاب به ملت شيلي گفت: "ملت شيلي! من مطئمن هستم كه شما به آنچه انجام مي‌‏دهيد، آگاهيد و ما از اينجا به دولت جديد خوش‌‏آمد مي‌‏گوييم. ما موفقيت شيلي را آرزومنديم و اميدوارم اين كشور حركت در جاده دموكراسي و الحاق به آمريكاي‌‏جنوبي را ادامه دهد."