جهان و ايران

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  قطعنامه شورای امنیت
محرمانه ترین گفتگو‌ها میان
قدرت‌های جهانی علیه ایران
 
 
 
 

 

کنفرانس سران 5 کشور بزرگ اتمی جهان ( امریکا، انگلستان، روسیه، فرانسه و چین) باضافه آلمان، به همان نتیجه ای ختم شد که همگان انتظارآن را داشتند. هشداری جدید به جمهوری اسلامی و درعین حال تصمیم به فراخواندن شورای حکام اتمی برای تشکیل یک جلسه اضطراری. جلسه پیش بینی شده این شورا باید درماه مارس برگزار می‌شد اما بنا بر خواست و تصمیم اجلاس سران 5 کشور که روز دوشنبه( دیروز) در لندن گرد آمدند این اجلاس تا کمتر از دو هفته دیگر و بصورت فوق العاده تشکیل می‌شود.

از هم اکنون قابل پیش بینی است که دراجلاس آینده شورای حکام اتمی پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع خواهد شد. این امر چنان قطعی است که بیشترین تلاش دیپلماتیک امریکا در حال حاضر نه ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، بلکه جلوگیری از وتوی قطعنامه ایست که می‌خواهد علیه ایران در این شورا به تصویب برساند. هنوز از محتوای این قطعنامه اطلاعی در دست نیست، اما تحریم‌های اقتصادی و قطعنامه قطع فعالیت‌های اتمی ایران بخش‌هائی از این قطعنامه خواهد بود. این که امریکا موفق به تحمیل یک بند نظامی به این قطعنامه بشود یا نشود همچنان مورد نگرانی است.

اگر این قطعنامه، تنها به برخی تحریم‌های محدود اقتصادی خلاصه می‌شد، امریکا اینگونه نگران وتوی آن نبود و چنین دیدارها و مذاکرات مهمی در پشت درهای بسته درجریان نبود. سفر مرکل صدراعظم جدید آلمان به واشنگتن که از جزئیات توافق‌های وی با کاخ سفید اطلاعی در دست نیست، بازگشت وی از امریکا و راهی شدن سریع وی به مسکو و دیدار با پوتین، اعلام پوتین به همسوئی با اروپا و امریکا علیه فعالیت‌های اتمی ایران و سفر قریب الوقوع (فردا) وزیر خارجه انگلستان به مسکو برای دیدار با پوتین همگی نه نشانه تلاش برای بردن ایران به شورای امنیت، بلکه نشانه‌های نگرانی از محتوای قطعنامه ایست که امریکا می‌کوشد در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برساند.