ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

 

خبر به سبک دوران شاه

جلسه شورای امنیت وزارت کشور

برای کدام مسائل امنیتی و انتظامی؟

آنچه را در ادامه می خوانید، نمونه کامل یک خبر سانسور شده است. یعنی هم خبر داده می شود و هم هیچ نکته ای در آن خبر نیست. این سبکی است که پس از تثبیت کودتای 28 مرداد و از نیمه دوم دهه 1340 ساواک و دربار شاهنشاهی ابداع و تثبیت کردند که تا انقلاب 57 ادامه یافت. روزنامه ها منتشر می شدند، خواه نا خواه خبر هم داشتند، اما در هیچ خبری نمی شد فهمید چه می گذرد، چه گذشته و چه خواهد گذشت. به تقلید از همان دوران، سبک خبری، پس از یورش های متعدد به مطبوعات، بدین گونه درآمد. یا خبرنگاران و مسئولین روزنامه ها خود باید خبر را مطابق دستوراتی که روزانه صادر می شود و در همآهنگی با مقاماتی که خود این مسئولان می شناسند( مثلا قاضی مرتضوی و دفتر او، دفتر رهبری، دفتر مجمع مصلحت و...) تنظیم و منتشر کنند و یا خود پیشقدم نشده و منتظر خبر رسمی روابط عمومی و یا دفتر آن نهاد و مقام شوند.

همین سبک، بی کم و کاست در دوران شاه اجرا می شد. سرهنگ فردوس ( مسئول خبر رسانی ساواک)، سرهنگ تدین (مسئول خبر رسانی وزارت اطلاعات و جهانگردی- وزارت ارشاد کنونی)، باهری و معینیان ( از دفتر اعلیحضرت همایونی) و بگیرید و بروید به پائین تا برسید به روابط عمومی دادگستری، روابط عمومی فلان وزارتخانه.

اخبار مربوط به ارتش شاهنشاهی نیز، یا بصورت بخشنامه به مطبوعات ابلاغ می شد و یا اعلیحضرت در مصاحبه های خود گهگاه نیز اجباره اشاره به خریدهای تسلیحاتی می کرد و یا از قدرت ارتش داد سخن می داد.

حالا این خبر وزارت کشوری که مصطفی پورمحمدی ( از مطلع ترین روحانیون امنیتی قتل احمد خمینی و خانم مجتهده "برقعی" زن برادر وی در قم که از اسرار آن قتل با خبر بود) آن را قبضه کرده و پسر آیت الله جنتی معاون سیاسی آن شده بخوانید. مو با اخبار شاهنشاهی نمی زند. خبر هست، اما هیچ اطلاعی در آن نیست. این یک سبک شناخته شده است، فقط در زمان شاه بصورت بخشنامه ابلاغ می شد و حالا از طریق سایت های اینترنتی. بخوانید:

 

 

شوراي امنيت كشور صبح روز سه شنبه تشكيل جلسه داد.

به گزارش (ايسنا) به نقل از سايت وزارت كشور، سيصد و چهل و ششمين جلسه شوراي امنيت كشور صبح روز سه شنبه با حضور اعضاي مربوطه و به رياست حجت الاسلام والمسلمين پورمحمدي وزير كشور تشكيل شد.

در اين جلسه، كه با هدف بررسي مسائل و مشكلات امنيتي و انتظامي كشور تشكيل شده بود، نمايندگان دستگاه‌هاي عضو اين شورا درخصوص برخي مسائل امنيتي و انتظامي كشور بحث و تبادل نظر كرده و در پي آن تصميمات مقتضي اتخاذ و به منظور اجرا به دستگاه‌هاي مسوول ابلاغ شد.

1-    به چه دلیل تشکیل شد؟

2-    چه موضوعات مشخصی در دستور کار بود؟

3-    چه تصمیماتی گرفته شد؟

و....

بدوید دنبال نخود سیاه!