ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

اتحاديه اروپا:

مذاکره: بله، اما درباره

اتم، اصلاحات و حقوق بشر

 

سفارت بريتانيا در تهران به عنوان نماينده رئيس دوره ای اتحاديه اروپا در ايران، بيانيه مربوط به شورای امورعمومی و روابط خارجی اتحاديه اروپا را منتشر کرد. دراین بیانیه آمده است، که اين شورا طی جلسه ای که روز دوشنبه (هفتم نوامبر) در مورد ايران داشته به بررسی رويکرد کلی اتحاديه اروپا به اين کشور پرداخته و سخنان اخير رئيس جمهور اين کشور عليه موجوديت اسرائيل را موجب نگرانی از نيات جمهوری اسلامی در منطقه خاورميانه دانسته است.

شورای امورعمومی و روابط خارجی اتحاديه اروپا همچنين نسبت به ازسرگيری فعاليت تأسيسات فراوری اورانيوم در اصفهان ابراز نگرانی کرده و بار ديگر از دولت ايران خواسته است با گردن نهادن به قطعنامه اخير شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی، کليه فعاليتهای مرتبط با فناوری غنی سازی اورانيوم را متوقف سازد و پيش از اجلاس شورای حکام در ماه جاری ميلادی، برای حل ديپلماتيک مسئله هسته ای خود به سر ميز مذاکره بازگردد.

شورای امورعمومی و سياست خارجی اتحاديه اروپا برای اصلاحات سياسی و اقتصادی در ايران اهميت زيادی قائل است و طرح گفتگوی فراگير را که از چند سال پيش ميان اتحاديه اروپا و ايران آغاز شده است را چارچوبی مناسب برای طرح مسائل ميان دو طرف می داند و اعتقاد دارد که اين گفتگوی فراگير نبايد تنها به مسئله مبارزه با موادمخدر محدود شود، بلکه بايد موضوعاتی همچون تروريسم، جلوگيری از گسترش سلاحهای اتمی، رويکرد ايران به موضوع صلح ميان اسرائيل و فلسطينيان، حقوق بشر، آزاديهای طبيعی و مسائل منطقه ای را نيز دربربگيرد.

اتحاديه اروپا از نقض جدی حقوق بشر در ايران خ ابراز نگرانی عميق کرده و ازایران خواست تا رعایت حقوق بشر و قانونمداری را تقويت کند.

اين شورا از اينکه طی هفده ماه گذشته گفتگويی ميان ايران و اتحاديه اروپا بر سر حقوق بشر صورت نگرفته ابراز نا اميدی کرده و از ايران خواسته است گام هايی برای از سرگيری اين گفتگوها بردارد و با رفتار خود، از جمله با عمل به تعهداتش در زمينه هايی همچون عدم اعدام افراد زير هيجده سال و آزادسازی اکبرگنجی و ديگر افرادی که به دليل اعتقاداتشان زندانی شده اند نشان دهد که خواهان افزايش رعايت حقوق بشر در کشور است.

شورای امورعمومی و سياست خارجی اتحاديه اروپا همچنين به ايران هشدار داد که در مقابل دولتهای مختلف عضو اتحاديه اروپا، رفتار متفاوت و تبعيض آميز نداشته باشد، چرا که چنين رفتاری خلاف اصل همبستگی اعضای اين اتحاديه است و بر عملی شدن خواست ايران مبنی بر همکاری بيشتر با اتحاديه اروپا اثر منفی می گذارد.