ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

مقابله با وسوسه های کودتائی؟

سردار ذوالقدر می رود

سردار رشید می آید

زمزمه ها در باره تغییرات بازهم بیشتر در پست های فرماندهی و حراست های (ضد اطلاعات سابق، درارتش شاهنشاهی) در سپاه پاسداران و بسیج درمحافل سیاسی ایران ادامه دارد. درآخرین این زمزمه ها که سایت متمایل به جناح راست "آفتاب" نیز آن را منعکس کرده برکناری به ظاهر استعفای سردار ذوالقدر از قائم مقامی فرماندهی کل سپاه پاسداران است. او درعین حال اشراف بر بسیج سپاه پاسداران داشت. ذوالقدر از مهره های ثابت توطئه های 8 سال اخیر علیه اصلاحات و دولت خاتمی بود و حتی پیش بینی می شد که بعنوان وزیر دفاع وارد کابینه احمدی نژاد شود، که اگر چنین شده بود، عملا دولت در اختیار او بود. ظاهرا قرار است ذوالقدر استعفا داده و به مرکز جدیدی که در سپاه تحت عنوان "مرکز راهبردی" تشکیل شده منتقل شود. مرکزی که دور از فرماندهی و ارتباط با بدنه سپاه است. این گمان که ستاد ضد اصلاحات را، بخواهند منحل کنند و برخی پیوندها را از هم بگسلند قوی است. از جمله پیوند محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس هفتم و ذوالقدر درآن ستاد. این قطع پیوندها می تواند درارتباط با جلوگیری از برخی تحرک های کودتائی در آینده نیز باشد. اما در محافل سیاسی تهران گفته می شود برکناری ذوالقدر بی ارتباط با حوادث انفجاری و ترورهای اخیر در تهران نیست و برای جلوگیری از ادامه آنها چاره ای جز برکناری ذوالقدر که پیوند کامل با موتلفه اسلامی دارد نبوده است.

سردار ذوالقدر از جمله چهره های راست جمع بنیانگذاران سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در سالهای اول انقلاب است که بعدا در ارتباط با آیت الله متحجر و راست گرا "راستی" از این سازمان انشعاب کرد و حضور در سپاه را به حضور سیاسی در سازمان مجاهدین ترجیح داد. اگر برکناری ذوالقدر تحقق یابد، ضربه بزرگی به موتلفه اسلامی نیز وارد شده است. همچنان که باهنر از ارتباط با سپاه محروم خواهد شد.

دریک شایعه دیگر، گفته می شود سردار "رشید" رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خواهد شد. او یگانه فرمانده سپاه است که هفته ها پیش از ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت کرده و رسما اعلام داشت سپاه آمادگی و توان مدیریت قوی اداره کشور را دارد.

دراین میان تکلیف شمخانی وزیر دفاع دولت خاتمی هنوز روشن نیست، گرچه پیش بینی می شود او نیز احتمالا فرمانده کل ارتش خواهد شد.

این تغییرات می تواند تدابیر جدیدی برای جلوگیری از رشد اندیشه کودتا در سپاه پاسداران باشد. همان امری که روحانیون بلند پایه حکومتی نسبت به آن نگرانند و اعتراض های جدی به علی خامنه ای در این ارتباط دارند.