ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پيوندهای پيک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

گنجی پس از رسیدن به خانه:

اصلاحات یعنی گذار از حکومت

اقتدارگرا به حکومت دمکراتیک

اکبرگنجی بعداز ظهر دیروز، پس از شکستن اعتصاب غذای خود در خانه خویش، در یک مصاحبه مطبوعاتی به خبرنگارانی که به خانه او رفته بودند گفت:

اعتصاب غذاي من ساعت 7 شب 29 ارديبهشت‌ماه تا امروز (9 خرداد) ادامه داشت و من در مذاكراتي كه داشتم اعلام كردم تا زماني كه از زندان آزاد نشوم، به اعتصاب غذاي خود پايان نمي‌دهم. متاسفانه گويا دروغي كه در همه‌ي نظام‌هاي اخلاقي امري ناپسند است، در جامعه‌اي كه ما زندگي مي‌كنيم تبديل به يك فضيلت اخلاقي شده است و گفته مي‌شود زنداني سياسي، اعتصاب غذا و... نداريم، همه‌ي اين موارد نادرست است. در طول مدت اعتصاب، مديركل امور زندان‌هاي استان تهران با من صحبت كرد و شرايط مرا پذيرفت و قرار شد ايشان در روزنامه‌ي رسمي سازمان زندان‌ها (حمايت) اعتصاب غذاي مرا تاييد كند كه در مصاحبه‌اي كه روز چهارشنبه با اين روزنامه داشت، اعلام كرد پس از ديداري كه با من داشته‌ از من درخواست كرده‌ كه اعتصاب غذاي خود را بشكنم. به همين خاطر من عصر روز چهارشنبه يك ليوان سوپ خوردم اما به محض اين‌كه مطلع شدم گفته شده است كه گنجي غذا مي‌خورد و ما فيلم او را داريم، به اعتصاب غذاي خود ادامه دادم. اعتصاب غذاي من به تاييد رسمي سازمان زندان‌ها رسيده و اگر مدعي‌اند كه از غذا خوردن من فيلم دارند، خوشحال مي‌شوم كه آن را پخش كنند.

شب گذشته دوستان جديدي وارد مذاكره شدند و قول‌هايي دادند و شما در عمل خواهيد ديد كه اگر به آن وعده‌ها عمل نشود، اعتصاب غذاي خود را ادامه خواهم داد.

گنجی از ذكر اسامي افراد مذاكره‌كننده خودداري كرد و تنها به ذكر اين نكته اكتفا كرد كه وعده‌هايي كه آنها داده‌اند از درخواست من بيشتر است و افزود: تعدادي از زندانيان سياسي كه شما هم آنها را مي‌شناسيد در اين مذاكره حضور داشتند و واسطه شدند.

چهار سال از حبس من به خاطر در اختيار داشتن فتوكپي يك روزنامه بود در حالي كه داشتن اصل روزنامه نيز جرم نيست، چه برسد به فتوكپي آن. شش ماه از حبسم نيز به خاطر اين بود كه گفتم تعداد زيادي از دوستانم در زندان هستند. كساني مثل شمس‌الواعظين، قاضيان، عبدالله نوري، محسن كديور و اين چيز مخفي‌اي نبود و اگر گفتن اين‌كه دوستان من در زندان هستند، تبليغ عليه نظام است، كساني كه اين كار را كرده‌اند بيشتر تبليغ عليه نظام كرده‌اند.

گنجي ادامه داد: يك سال و نيم از حبسم نيز به اتهام اهانت(به رهبر) بوده است؛ در حالي كه تمام جملاتي كه گفته‌ام و در كيفرخواست تحت عنوان اهانت از آن ياد شده، عليه سعيد امامي بوده است.

معتقدم زندان كردن كليه‌ي زندانيان سياسي، مطبوعاتي، دانشجو و وبلاگ‌نويس غيرقانوني است و تمام اين‌ها بايد بدون هيچ قيد و شرطي آزاد شوند؛ چرا كه زنداني سياسي مرتكب هيچ جرمي نشده است و فقط يك دگرانديش است و بيان نظر و عقيده نيز در هيچ جا جرم نيست مگر اين‌كه منتهي به خشونت شود كه حرف هيچ‌يك از اين افراد منتهي به خشونت نشده است.

گنجی در باره باقی ماندن علیجانی، صابر و رحمانی (سه ملی مذهبی) در زندان گفت:

به طور كلي بايد بگويم با زنداني شدن تعدادي از دگرانديشان هزينه‌ي داخلي و خارجي براي نظام به بار آمد و در زندان بودن اين افراد هيچ فايده‌اي براي نظام جمهوري اسلامي ندارد.

گنجی در باره دلیل موافقت با مرخصي‌ وی گفت: شايد يكي از علل آن انتخابات باشد، ولي در هر صورت من گفته بودم كه تا پاي مرگ بر روي مواضع خود ايستاده‌ام و قطعا از اين مواضع كوتاه نمي‌آمدم.

گنجی در مورد انتخابات رياست جمهوري گفت: از هيچ كانديدايي حمايت نمي‌كنم.

 

گنجی در همین مصاحبه، در باره اصلاحات گفت:

براي رسيدن به اهداف دموكراسي‌خواهانه از دو روش انقلابي و اصلاح‌طلبانه مي‌توان استفاده كرد كه اگر معناي روش انقلابي، روش خشونت‌بار باشد، من انقلابي نبوده و نخواهم بود و دگرانديشان نيز هيچ‌گاه از روش انقلابي به اين معنا استفاده نخواهند كرد. ما خواهان آزادي و حقوق بشر هستيم و اين اهداف راديكالي است كه با روش‌هاي اصلاح‌طلبانه مي‌توان به آن رسيد. اصلاحات از نظر من گذار از نظام اقتدارگرا به دموكراتيك است و من خواهان يك جمهوري دموكراتيك هستم.

وي در تشريح وضعيت فعلي سلامت جسمي خود گفت: من براي درمان بايد 10 جلسه در بيمارستان توانبخشي بستري شوم. از سوي ديگر بيماري آسم نيز دارم كه دكتر مصطفي معين، دكتر برادران‌فر و دكتر فرهادي در سال 82 آن را تاييد كردند.

گنجي در پاسخ به اين سوال كه شما شكنجه‌ي جسمي نيز شديد؟ گفت: من شكنجه جسمي نشدم و فكر نمي‌كنم كسي جرأت داشته باشد مرا شكنجه كند؛ چون آن‌قدر مي‌توانم از حق خود دفاع كنم كه جرأت كوچك‌ترين بي‌احترامي را ندارند ولي فشار روحي وجود داشت و بيشترين فشار را خانواده‌ي زندانيان تحمل مي‌كنند.

در حاشيه:

** در ابتداي اين مراسم، سيد مصطفي تاج‌زاده، فيض‌الله عرب‌سرخي، محسن امين‌زاده، سعيد شريعتي و عيسي سحرخيز حضور داشتند.

** تعداد زيادي از خبرنگاران داخلي و خارجي در مصاحبه‌ي مطبوعاتي امروز گنجي حضور داشتند.