ايران

پيك

                         
 

برخلاف قاليباف و هاشمي
حضور معين در ميان دانشجويان
روز به روز آسان تر می شود

 
 

700 دانشجو در دانشگاه لرستان (خرم آباد) در سالن كوچك آمفی تئاتر اين دانشگاه خود را جای دادند تا پای سخنان  دكتر مصطفی معين نشسته، بپرسند و بشنوند. اين ديدار چند ساعت به دراز انجاميد و برخلاف ديدار قاليباف با دانشجويان در تهران كه پاسخ های به نعل و به ميخ وی حالتی عصبی در جلسه و درميان دانشجويان بوجود آورد، ديدار معين صميمی و دلنشين گزارش شده است.

معين در اين ديدار گفت:

«من در مقام رئيس جمهور از ايران و منافع ملی آن دفاع مي‌كنم و گذشته‌ام هم اين را اثبات كرده است. من حرف نمي‌زنم بلكه عمل مي‌كنم و دولتی عملگرا خواهم داشت.»
دانشجويان از عقب ماندگی استان لرستان پرسيدند. نه يكبار و در يك زمينه، بلكه بارها و در زمينه های گوناگون.

معين گفت: «من در هيچ زمينه‌ای در مرحله انتخابات قول نمي‌دهم و برای گرفتن آرای شما هم هرگز پاسخ‌های غير واقعی، غير علمی و غير كارشناسانه نخواهم داد.»‌
معين درباره دمكراسی گفت:

«دموكراسی يك امر تصادفی نيست و به راحتی به دست نمي‌آيد، كسانی كه به دنبال توسعه همه جانبه منطقه خود هستند برای احقاق آن نبايد سراغ يك قهرمان را بگيرند. در موج سوم توسعه و دموكراسی، ثروت اساسی جامعه، انسان‌ها و دانايی آنهاست و آن هم با حضور آگاهانه و همه جانبه مردم در صحنه و پيگيری مجدانه آنها فراهم مي‌شود.»
در ادامه اين جلسه، دانشجويان از معين خواستند، صريح و شفاف به پرسش‌های آنها در زمينه رابطه با آمريكا، نوع برخورد با مخالفان داخلی و سياست خارجی دولت خود توضيح دهد. وی در پاسخ گفت: «نگاه من در همه عرصه‌ها و در دولت آينده به ويژه در سياست خارجی يك نگاه علمی و در عين حال واقع‌بينانه است و يقينا در سياست خارجی گذشته در چارچوب اختيارات رئيس جمهور، تجديد نظر خواهد شد.»

در پاسخ به سرنوشت پرونده عزت ابراهيم نژاد كه درجريان حمله به كوی دانشگاه در 18 تير با گلوله به قتل رسيد(1) و اين كه چه كسانی مانع بازداشت و محاكمه قاتلين و عاملين حمله به كوی دانشگاه شدند، دكتر معين گفت:

«من بر خلاف آقای خاتمی كه توسط دانشگاهيان وارد عرصه شد به دانشگاه آمده‌ام تا دانشجويان را وارد عرصه و صحنه كنم. فاجعه كوی دانشگاه تهران جانگدازترين حادثه طول زندگی من است. من در آن شرايط و به ويژه پس از قتل يك انسان به اين نتيجه رسيده‌ام در سيستمی كه به خانه امن دانشجويان هجوم مغول‌وار انجام مي‌شود هيچ توجيهی برای ادامه مسئوليت نيست و آنجا جای من نيست. به كمك افزايش آگاهی مردم و مظلوميت دانشگاه، ديگر امكان تكرار حادثه كوی دانشگاه نيست و اگر من رئيس جمهور شوم به فرض بسيار بعيد، اگر هم چنين اتفاقی روی داد من همان كاری را خواهم كرد كه در سال 78 انجام دادم. به ميان دانشجويان خواهم رفت اما به جای استعفا برای دفاع از حقوق و مظلوميت آنها مقاومت و ايستادگی خواهم كرد و افكار عمومی و داوری وجدان عمومی را به كمك خواهم گرفت.»

1- مسعود ده نمكی و سعيدعسگر عامل ترور سعيد حجاريان از متهمين اصلی اين قتل هستند و گفته می شود احمدجنتی صادر كننده فتوای حمله به كوی بوده و سردار فرهاد نظری فرمانده نيروی انتظامی تهران كه به جرم فرماندهی اين عمليات بركنار شد، درحاشيه دادگاهش بارها تلويحا اشاره به همين مسئله و اينكه فرمان برده است كرد. فرهاد نظری را احمد جنتی می خواست بعنوان دلجوئی و تقدير به مجلس هفتم ببرد اما رسوائی بيش از آن بود كه بتوان دراين مرحله چنين كرد. او اكنون در ستاد سازمان امنيت موازی نماينده ضد اطلاعات نيروی انتظامی است و بی شك در دولت نظامی و احتمالی آينده مستقيم و يا غير مستقيم به فرماندهی گمارده خواهد شد-

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی