پيک هفته

   

پيک نت

پيوندهای پيک بايگانی پيک

hafteh@peiknet.com

 

    hafteh@peiknet.com

 

پيک هفته

در رابطه با پيک هفته


 

 

 

 

 


دو تیم مذاکره اتمی ایران
شکست خورده به تهران بازگشتند
ماشینی که رهبر و احمد جنتی آن را هدایت می‌کنند به انتهای کوچه بن بست رسیده

 

دو تیم مذاکره کننده در مسکو و بروکسل خسته از پیام و پاسخ‌های تکراری به تهران بازگشتند تا دوباره آقا چه فرمانی صادر کند! آنها بلاتکلیف اند، اما روس‌ها و اروپائی‌ها تکلیفشان را کاملا روشن کرده اند. پس از بازگشت وزیر خارجه جمهوری اسلامی از بروکسل به تهران و بازگشت حسینی تاش از مسکو، همه خبرگزاری‌های مهم جهان از فشار سنگین روی ایران گزارش دادند. این فشار سنگین در اظهارات صریح مقامات روس، امریکا و اروپا منعکس است:

روسها در یک اظهار نظر پیش بینی نشده اعلام کردند که در صورت آغاز غنی سازی اورانیوم ایران در خاک روسیه به هیچ کادر ایران اجازه حضور در تاسیسات مشترک را نخواهند داد.

در اینصورت، طرح روسیه که در ابتدا با نرمش زیاد به سود ایران پیشنهاد شده بود، حالا با گذشت زمان و از کف رفتن فرصت‌ها، با اما و اگر‌های جدید همراه شده است. آنچه که اکنون روسیه می‌گوید و قطعا زیر فشار امریکا و اروپا آن را مطرح کرده، تفاوت چندانی با پیشنهاد فرانسه برای فروش اورانیون غنی شده به ایران ندارد. روسیه به گزارش خبرگزاری‌ها، حتی با حضور متخصصان ایرانی در تاسیسات غنی سازی اورانیوم درخاک روسیه مخالفت کرده اند.

همزمان با روسیه، چین که ایران پیشنهاد پیوستن آن را به طرح غنی سازی اورانیوم ایران درخاک روسیه داده بود و امید داشت این دو کشور در شورای امنیت و شورای حکام اتمی به سود ایران وارد میدان شوند، در پایان مذاکرات‌بی‌سرانجام هیات ایرانی در مسکو اعلام داشت: ایران باید فعالیت‌های آزمایشگاهی خود را کاملا متوقف کند. یعنی عملا تائید خواست قاطع اتحادیه اروپا و بویژه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلستان.

"کوندو لیزا رایس" وزیر خارجه امریکا نیز که وارد خاورمیانه شده تا منطقه را آماده سیاست قطعی امریکا برای مقابله با ایران کند، در آستانه ترک مصر و سوار شدن به هواپیمای اختصاصی اش گفت: ایران کانون تنش در منطقه است. حضور همزمان او در مصر و خاورمیانه و حضور رهبران حماس در تهران، عملا به سود استدلال‌های رایس برای سران خاورمیانه تمام شده است.

وزیر خارجه آلمان که در ژاپن بسر می‌برد، با اشاره به مذاکرات ناکام وزیر خارجه جمهوری اسلامی در بروکسل گفت: هر نوع تحریمی علیه ایران ممکن است برقرار شود. همه خبرگزاری‌ها، تاکید وزیرخارجه آلمان روی "هرنوع" را به تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی در نخستین مرحله تعبیر کردند.

متکی وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز پس از بازگشت به تهران گفت که دیگر ضرورتی به مذاکره با اروپائی‌ها نیست، زیرا نمی توانیم پیش شرط‌های آنها را بپذیریم.

آقازاده معاون رئیس جمهور نیز در پایان همین دو سفر و مذاکره ناکام، در مصاحبه خبری خود در تهران گفت: ما غنی سازی در روسیه را (بدون ذکر پیش شرط‌های جدید روسیه) نمی توانیم بپذیریم.

بدین ترتیب، گویا ماشینی که رهبر پشت فرمان آن نشسته و احمدی جنتی کمک راننده آن بود، به انتهای کوچه بن بست رسیده است.