پيک هفته

   

پيک نت

پيوندهای پيک بايگانی پيک

hafteh@peiknet.com

 

    hafteh@peiknet.com

 

 
 


نگاهی متفاوت
به سرخپوست کشی
در سینمای امریکا

افسانه نگاهی

"دنیای جدید" دراین هفته‌ها، در برخی ایالات امریکا روی پرده سینماست. فیلمی که‌هالیوود نساخته، اما امید بسیار داشتند در حد یک فیلم‌هالیوود ساخته موفق از آب در آید. داستان فیلم، سرگذشت تلخ یکی از دهها و صدها قبیله بومیان امریکاست که قربانی توحش مهاجرین اروپائی شدند: کوچواهوچیپرای. و قهرمان این سرگذشت تلخ: پوکوهانتس

مهاجرین مهاجم نان بومیان را می‌خورند و نمکدان آنها را می‌شکنند. آنها را قتل عام می‌کنند. می‌گویند جشن "تنکس گیون" امریکا، جشن شکرگزاری همین قتل عام و کشتن پوکوهانتس است. اجداد "مورالس" که اکنون رئیس جمهور بولیوی شده است. برای نخستین بار، سرخپوستی با اندیشه‌های سرخ و انقلابی بر مسند ریاست جمهوری.

درمتن فیلم، مانند همیشه یک رابطه عاشقانه و پرکشش گنجانده شده است. نقش ژولیت را در این "رمئو و ژولیت" سرخپوستی "کیوارینکا کیچر" برعهده دارد. هنرپیشه ای 15 ساله که در آلمان متولد شد و وقتی دو ساله بود همراه مادرش به ‌هاوایی مهاجرت کرد. مادرش سوئیسی است و پدرش از کشور پرو. البته، اجدادش به قبیله " کوچوا هوچیپرای" باز می‌گردد.  این نخستین فیلمی است که او بازی می‌کند و به یمن درخششی که دراین فیلم از خود نشان داده است، آخرین فیلم او نخواهد بود. روح آزاد وانرژی فراوانی که ازهمان ابتدای تمرین‌ها از خود نشان داد، نظر قطعی کارگردان و تهیه کننده فیلم  برای سپردن نقش اصلی فیلم، در کنار جان اسمیت(کلین فارل) به او را جلب کرد. پیش از بازی دراین فیلم  بخت خود را برای خوانندگی و باله نیز آزمایش کرده بود.

تاکنون چند مصاحبه در باره ایفای نقش در فیلم "دنیای جدید" کرده است. در یکی از همین مصاحبه‌ها گفت:

بوسه کلین فارل دراین فیلم، اولین بوسه زندگی او و یک مرد بود. بوسه دختری 14- 15 ساله با مردی 28 ساله با آنکه در حین تمرین فیلمبرداری بارها تکرار شده بود، تا مدت‌ها کارگردان و تهیه کننده را از واکنش‌های پس از نمایش فیلم روی پرده سینما بیمناک کرده و در تردید قرار داده بود. اگر اتهام  تبلیغ پورنوگرافی به فیلم می‌زدند، همه چیز بهم می‌ریخت.

"کلین فارل" نیز فرزند  "ایامون فارل"  و برادرزاده  "تامی فارل" فوتبالیست معروف ایرلند است. از جمله هنرپیشه‌های جوان و موفق سینماست، که فعلا در دام اعتیاد قرار دارد.

 فیلم "دنیای جدید"، شاید با تمام فیلم‌هایی که تاکنون درمورد سرخپوستان، تجاوز مهاجرین سفیدپوست( دراین فیلم اسپانیائی‌ها) به سرزمین آنها و یا کشف قاره امریکا متفاوت باشد. نمایش آداب و رسوم بومیان سرخپوست منطقه ویرجینای کنونی چنین فضائی بدان داده است. کلیچر برای ایفای نقش پوکوهانتس چند ماه درمیان بومیانی که هنوز در مناطقی محافظت شده و در جمعیتی اندک زندگی می‌کنند زندگی کرد.

سنت بومیان در رنگ و نقاشی بدن به مناسبت‌های مختلف مرگ و زندگی و شادی از صحنه‌های دیدنی این فیلم است. رنگ‌ها و نقاشی روی تن، حالات روحی و درونی بومیان را ظاهر می‌کند. انواع رقص‌ها، حتی بمناسبت "مرگ" نیز از بخش دیگر و دیدنی فیلم است و این صحنه‌ها، پل ارتباطی می‌شود بین فیلم مستند و فیلم سینمائی.

صحنه‌هائی از این فیلم را که هنوز از امریکا به اروپا نیز نیآمده و معلوم نیست در اروپا استقبال از آن چگونه خواهد بود را می‌بینید. در ایران هم شاید سی دی انگلیسی و یا ترجمه به زبان‌های اروپائی اش در آینده یافت شود. دوبله به فارسی و نمایش در سینماهای ایران؟ فراموش کنید!