پيک هفته

   

پيک نت

پيوندهای پيک بايگانی پيک

hafteh@peiknet.com

 

    hafteh@peiknet.com

 

 
 
 
 
 



محسن وزيری
پيكرتراش پيرايران
با 560 صفحه خاطرات
به ايران باز می‌گردد

محسن وزيری مقدم، قديمی‌ترين نقاش و مجسمه ساز مدرنيست ايران، در سن 82 سالگی خاطرات خود را نوشت و قرار است آن را درايران منتشر كند. او در دهه دوم جمهوری اسلامی ازايران رفت و مقيم ايتاليا شد. كتاب خاطرات او بالغ بر 560 صفحه است، اما هنوز معلوم نيست همه آن را می‌تواند درايران منتشر كند و يا بايد از فصولی چشم بپوشد.

او اخيرا به پاس خدماتش به هنر و نقاشی ايتاليا، جايزه "شخصيت اروپايی سال 2005" را برد. كتاب خاطرات او، چنان كه خود گفته، تمام لحظه لحظه‌های زندگی او را از كودكی تا آخرين ماه‌های تنظيم اين خاطرات در بر گرفته است.

وزيری از تحصيلش در دانشگاه و تدريس در دانشكده تزئينی سخن گفته است و كوچ 17 ساله اش به ايتاليا.

وزيری در سال 1303 در تهران به ‌دنيا آمد و در سال 1327 در رشته‌ی نقاشی از دانشكده‌ی هنرهای زيبا تهران و آكادمی هنرهای زيبای رم فارغ‌التحصيل شد و در 17 سال گذشته در مركز تاريخی شهر رم زندگی می‌كرده است.

آخرين نمايشگاه او بهار سال 84 در گالری آسياب تهران برپا شد. پيش از آن موزه‌ هنرهای معاصر تهران نمايشگاهی با عنوان "پيشگامان هنر نوگرای ايران" از آثارش وزيری ترتيب داده بود.

"شيوه‌ طراحی و "انديشه و كار پل كلی ازجمله تاليفات وزيری است. نقاش و مجسمه سال 81 ساله‌ای كه نخستين شركت كننده ايرانی "بينال" ونيز بود.