پيک هفته

   

پيک نت

پيوندهای پيک بايگانی پيک

hafteh@peiknet.com

 

    hafteh@peiknet.com

 

پيک هفته

در رابطه با پيک هفته


 

 

 
 

 

منوچهر آتشی
آتشی كه از كاروان مانده
دو روز پيش، در يك عمل جراحی يك كليه او را
 قطع كردند.هنوز در بيمارستان بستری است، اما
چشم "
عطارزاده" دور، حال عمومی اش خوب است!

منوچهر آتشی دوشنبه اين هفته در بيمارستان سينا مورد عمل جراحی كليه قرار گرفت. عمل با موفقيت انجام شد اما پزشكان ناچار شدند بعلت غده بزرگی كه در كليه او بود، يكی از كليه هايش را در آورند تا جلوی رشد غده گرفته شود. حال عمومی آتشی را پزشكان خوب توصيف كرده اند.

آتشی متولد دهرود دشستان در استان بوشهر است و شاعر كتاب هايی چون "آواز خاك"، "ديدار در فلق"، "بر انتهای آغاز". به تازگی به 74 سالگی پا گذاشته است . تحصيلات ابتدايی و دوره متوسطه را در كنگان بوشهر گذراند و پس از طی دانشسرای مقدماتی در شيراز  به استخدام آموزش و پروش بوشهر در آمد.

  از ديگرآثار منوچهر آتشی ميتوان از ترجمه رمان‏های "فونتامارا" و "جزيره دلفين‏های آبی” و "مهاجران"، "گل گندم و گيلاس"، "وصف گل سوری”، "زيباتر از شكل قديم جهان"، "چه تلخ است اين سيب"، "خليج و خزر"، دو منظومه حادثه در بامداد و اتفاق آخر، پنج كتاب در نقد و تحليل نيما، اخوان ثالث،‌ شاملو، فروغ فرخزاد و سپهری نام برد. او كه از گردانندگان مجله ادبی كارنامه بود، پس از توقيف اين مجله بدنبال چاپ نشريه ديگری بنام "دينگ دانگ" بود كه مراحل مقدماتی جهت انتشار را سپری كرده است. او نام نشريه خود را از شعر ناقوس نيما الهام گرفته است.

 از آتشی بارها تجليل بعمل آمده است.از جمله دريافت جايره كتاب سال برای كتاب " حادثه در بامداد" كه توسط محمد خاتمی رييس جمهور وقت باو اهدا شد. از منوچهر آتشی سال گذشته نيز در مراسمی باشكوه در زادگاهش تجليل بعمل آمد كه  اين مراسم با خطابيه ای از سوی مسجد جامعی وزير ارشاد وقت شروع شد. ( گزارش ميسوطی از اين مراسم در پيك نت بچاپ رسيده است) .

 اخيرا در همايش «چهره‌های ماندگار» با تجليل از 24 تن از فرهيختگان و اساتيد عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و هنری كشور و سه شخصيت خارجی در عرصه ادبيات و ايران‌شناسی  «منوچهر آتشي» شاعر معاصر در رشته «شعر» به عنوان چهره‌های ماندگار مورد تجليل قرار گرفت. علاوه بر او ميرجلال‌الدين كزازی، هوشنگ مرادی كرمانی و اسماعيل حاكمی والا چهره‌های ماندگار ادبيات كشور معرفی شدند.