ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

قالیباف پیام رهبر را برای او بُرد

ولایتی در جستجوی

 روزنه ای اتمی، در پاریس

علي اكبر ولايتي که بعنوان نماینده رهبر راهی مسکو شده بود، از روسیه بازگشته و در پاریس سرگرم پیشبرد بخش دیگری از سیاست اتمی ایران، با هدایت و رهنمودهای رهبر است. سفر ویژه وزیرخارجه اسبق فرانسه "دوما" به تهران، شاید حاصل همین اقامت طولانی ولایتی و نتایج مذاکراتش باشد. مذاکراتی که گفته می شود، تازه ترین رهنمودهای آن را قالیباف شهردار تهران، در یک سفر غیر رسمی و علنی با خود به پاریس آورد! بخش دیگر مذاکرات را علی لاریجانی در وین و بروکسل پیش می برد که درارتباط است با سازمان انرژی اتمی. تقسیم کار تقریبا مشخص است: بخش فنی پرونده در ارتباط با سازمان انرژی هسته ای با لاریجانی است و بخش سیاسی و چانه زنی با ولایتی.

دراین میان، منوچهر متکی نیز در منطقه اینسو و آنسو می رود، از جمله سفر بی حاصلی که به ترکیه کرد و پس از ردوبدل شدن مقداری تعارفات میان وی و وزیر خارجه ترکیه به تهران بازگشت. او از ترکیه بازگشت و وزیر خارجه ترکیه آماده حضور در کنفرانس مهم جهان اسلام در اسلام آباد پاکستان شد. کنفرانسی که جمهوری اسلامی به آن دعوت نشده است!

علی اکبر ولایتی در آخرین مصاحبه ای که با روزنامه لوموند انجام داد، پیشنهاد تکراری تمام رهبران جمهوری اسلامی در روزهای اخیر را در کلمات زیر تکرار کرد: ما مي‌خواهيم مذاكرات را ادامه دهيم. هيچ مساله‌اي وجود ندارد كه نتوان از طريق مذاكره آن را حل كرد، اما نمي‌توان از قبل چيزي را ديكته كرد.  مساله هسته‌يي در قالب دو خط قرمز قرار مي‌گيرد نخست اين كه اين حق بنيادي ايران است كه از فن‌آوري هسته‌يي غيرنظامي در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي (ان.پي.تي) بهره‌مند باشد؛ دوم اين كه ايران به ارايه‌ تضمين‌هايي متعهد باشد كه برنامه‌ هسته‌يي اين كشور به سمت نظامي منحرف نخواهد شد.  بين اين دو موضوع و بر سر ميز مذاكره همه چيز قابل تصور است.  حتی تعليق موقت غني سازي اورانيوم را نيز شامل مي‌شود.

ما پیشنهاد می کنیم فرانسه يك كنسرسيوم بين‌المللي غني‌سازي اورانيوم در خاك ايران تشكيل دهد. ما با فرانسه داراي سابقه همكاري و اعتمادي هستيم.