ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

نظر دیگ چینی و یک گروه از رجال امریکا

ناتوانی در اشغال عراق

با حمله به ایران جبران شود

خبرگزاری "نووستی" از مسکو، طی تفسیری می نویسد:

در اعلامیه های اخیر مقامات دولت آمریکا هیچ مورد خوشبینانه ای نسبت به حل مسئله اتمی ایران از طریق مسالمت آمیز وجود ندارد. "دیک چینی" معاون رییس جمهور آمریکا اعلام کرد: "ما همه گزینه ها را بررسی می کنیم"."ولادیمیر اورلوف"  رییس مرکز مطالعات سیاسی روسیه به "ورمیا نووستی" گفت: "گروهی از رجال با نفوذ آمریکا به رهبری آقای چینی از حمله نظامی به ایران طرفداری می کنند. موضع این گروه مخصوصا در پنتاگون از جمله در کمیته روسای قوای پنجگانه بسیار قویست ". طرفداران این اقدام نظامی معتقدند که "عدم موفقیت آمریکا در عراق با مسئله حل نشده ایران مرتبط است". آنها معتقدند که برای حل مشکل عراق لازم است رژیم ایران تغییر کند. آنها ادعا می کند که حمله نظامی به ایران تغییر رژیم را تسریع می کند. به اعتقاد اورلوف "اگر تصمیم مورد نظر در این زمینه اتخاذ گردد، این کار در یک جمع بسیار خصوصی انجام خواهد شد که  نه تنها بدون رایزنی با روسیه، بلکه بدو رایزنی با متفقین غربی آمریکا، جز انگلستان صورت خواهد پذیرفت.  آمریکایی های در این رابطه کاملا مستقلانه عمل خواهند کرد. در این میان در خود آمریکا مخصوصا در بین نظامیان از این اوضاع نگران می باشند.

گزارش "محمد البرادعی" رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی  از لحاظ فرمالیته می تواند بهانه ای برای آغاز جنگ باشد. در آن گفته می شود که ایران به خواسته های قطعنامه شماره 1737 شورای امنیت سازمان ملل متحد مورخ 23 دسامبر سال 2006 عمل نکرده است. بعبارت دیگر ایران طی 60 روز فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم و همچنین امور مربوط به راکتور آب شنگین خود را متوقف نکرده است.

البرادعی قید کرده که ایران به امر تحقیقاتی خود در مورد غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد و تلاش می کند که توان مرکز زیر زمینی نطنز خود را افزایش دهد. در این مرکز که در عمق 25 متر زیر زمین قرار گرفته تجهیزات مربوط به غنی سازی اورانیوم از جمله آبشارهایی از سانتریفیوژ ها نصب شده اند. روز گذشته (دوشنبه) دیپلمات های کشورهای عضو "1+5" در لندن به بررسی گام های آتی در رابطه با ایران پرداختند. "محمود احمدی نژاد" رییس جمهور ایران هم مطابق معمول کشور خود را به "قطاری بدون ترمز و دنده عقب" تشبیه کرد و به همین خاطر ایران "با دستیابی به فناوری های تولید سوخت هسته ای  بدون توقف به جلو حرکت خواهد کرد". "کاندولیزا رایس" وزیر امور خارجه آمریکا دیروز به احمدی نژاد پاسخ داد که ایران به دنده عقب نیاز ندارد، بلکه به "ترمز اضطراری" نیازمند است.