ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

 

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

به استقبال آینده ایران- آزاده تهرانی

حوادث مهم سیاسی

 روزهای اخیر در آلمان

دولت آلمان در یک کشاکش داخلی در حال برخی تصفیه های سیاسی است تا از دل آن سیاست واحدی برای اتحاد استوار با امریکا و حضور نظامی در کنار آن بیرون بیآید. پس از یک هفته کشاکش و جنجال که آن را کودتای "مرکل" صدر اعظم آلمان تفسیر کرده اند، رئیس پرقدرت حزب CSU که بر جنوب آلمان سلطه دارد و پیوسته از حمایت واتیکان برخوردار است، به زانو در آمد و استعفای خود را تسلیم کرد. او جدی ترین رقیب صدراعظم کنونی آلمان بود. "اشتویبل" رئیس این پذیرفت که تا پایان تابستانی که در پیش است از همه مسئولیت های خود هم درکابینه و هم در حزبش کنار برود. از هم اکنون از دل جنجالی خبری که برای تحمیل استعفا به اشتویبل راه انداخته بودند و در پشت آن اهداف مهم و پنهان سیاسی را پیش می بردند، سایه های زنی نمایان می شود که در کانون این جنجال ها بود و به ظاهر نقشی سیاسی نداشت، اما با اعلام استعفای اشتویبل، اکنون مصاحبه های خبری با او برای پذیرفتن سمت رهبری و یا قائم مقام رهبری در حزب CSU انجام می شود. این زن که ستاره قدرت سیاسی اش در دستگاه حاکمه آلمان رو به اوج است، در جریان ماجرای استعفای اشتویبل مدعی شده بود که اشتویبل علیه او مامورانی گذاشته تا خبر چینی کنند. امری که مطابق قانون در آلمان ممنوع است!

اسناد و مدارکی نیز دراین ارتباط علنی شد و رئیس حزب CSU پیش از آن که کارش به دادگاه بکشد کناره گیری خود را پذیرفت و اعلام کرد!

این برکنار، یک پیروزی در نبرد قدرت برای صدراعظم کنونی آلمان محسوب می شود که برای اتحاد نظامی با امریکا نیازمند قدرت بی رقیب است.

از صبح دیروز (شنبه) بلافاصله پس از اعلام استعفای رئیس حزب CSU نبرد دیگری در دستگاه دولتی آلمان علیه وزیر خارجه این کشور از حزب سوسیال دمکرات آغاز شد. "اشتاین مایر" وزیر خارجه دولت ائتلافی آلمان در پایان سفر ماه گذشته خود که همزمان با حضور نخست وزیر انگلستان در کاخ سفید انجام شد، در یک مصاحبه خبری با حضور نظامی آلمان در عراق مخالفت کرد و درست، در همان زمان صدراعظم آلمان در خود آلمان نظر موافق خود با این حضور را اعلام داشته و از اتحاد همه جانبه با امریکا حمایت کرد.

بنابراین حذف وزیر خارجه آلمان از صحنه سیاسی این کشور قابل پیش بینی بود. اکنون اشتاین مایر برای استعفا زیر فشار قرار گرفته است. بهانه قانونی این استعفا نیز آنست  که گویا وی در دولت قبلی از ماجرای بی گناهی یک ترک تبار که در پاکستان دستگیر شده و به زندان گوانتانامو منتقل شده بود با اطلاع بوده و مطابق قانون برای آزادی وی اقدام نکرده است.

ظاهر این ادعا، جنبه همسوئی با امریکا را ندارد، اما نتیجه آن برای صدر اعظم آلمان همان است که با استعفای رئیس حزب CSU  بدست آمد. تمرکز قدرت و سیاست واحد در آلمان!

اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان اکنون از سوی دو حزب سوسیال دمکرات مسیحی(CSU ) و لیبرال های آزاد آلمان (FDP) برای استعفا زیر فشار است. دو حزبی که احتمالا از میان رهبران خود کسانی را بجای اشتاین مایر وارد کابینه صدراعظم کنونی خواهند کرد تا هم دلجوئی از حزب نیمه مذهبی CSU  شود و هم جا برای حزب FDP  در کابینه باز شود!

بدین ترتیب، آنچه که در خاورمیانه می گذرد و بویژه آن حوادثی که در انتظار ایران است، آنقدر مهم و پراهمیت هستند که ستون های قدرت در آلمان را نیز جابجا کنند!