ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

خبرگزاری نووستی

اگر حمله در برنامه امریکا نیست

این لشکر کشی به خلیج فارس برای چیست؟

 

فرماندهی نیروی دریایی آمریکا اعزام گروهی از ناوهای حمله ای خود را تحت فرماندهی ناوهواپیمابر Stennis به خلیج فارس را اعلام کرد. در واشنگتن این موضوع را پنهان نمی کنند که تشدید ناگهانی نیروهای نظامی آمریکا در منطقه به خاطر اعمال فشار بر ایران است که دولت بوش گناه عدم موفقیت خود در عراق را به گردن این کشور نهاده است. در منطقه بحث آنست که در ماه های آتی آمریکا به ایران حمله خواهد کرد.

اعزام ناو هواپیما بر John C.Stennis به خاور نزدیک که روز سه شنبه از بندر "برمرتون" (ایالت واشنگتن) خارج شده و به سمت خلیج فارس در حرکت است را "کوین آندال" فرمانده یگان  5-م نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین تایید نمود. در ترکیب این گروه به غیر از Stennis که در کلاس ناو "نیمتس" می باشد هشت کشتی همراه نیز قرار دارد. احتمال می رود که در مسیر به خلیج فارس Stennis که بیش از 3 هزار نفر نیرو دارد در پایگاه آمریکا در "سن دیگو" توقف داشته باشد. در این پایگاه Stennis 80 فروند هواپیما را بر روی عرشه خود سوار خواهد کرد.

این دومین ناوی است که آمریکا به خلیج فارس بعد از آغاز جنگ سال 2003 هنگام عملیات در عراق (اولین ناو اعزامی به خلیج فارس آیزنهاور بود) اعزام می کند. کارشناسان نظامی به این نکته توجه می کنند که ورود این ناو به خلیج فارس نیرو و توان دریایی آمریکایی را در منطقه دوبرابر می کند.

"کاندولیزا رایس" وزیر امور خارجه آمریکا که جهت ایجاد ائتلاف ضد ایرانی رژیم های عرب میانه رو به خاور نزدیک سفر کرده اعلام کرد: "آمریکا فقط جواب فعالیت بیش از حد ایران را می هد که حال نه تنها تلاش می کند که عراق را بی ثبات کند، بلکه نیروهای ما در این کشور را نیز تهدید می کند". اعضای کنگره  در جریان پرسش های خود از وزیر خارجه امریکا بارها این سئوال را با وی طرح کردند که آیا کاخ سفید تصمیم گرفته به ایران و سوریه حمله کند و آیا عملیات نظامی را بدون تایید کنگره آغاز خواهند کرد و یا خیر. هم رایس و هم دیگر نمایندگان دولت بوش در پاسخ تنها گفتند که در مورد ایران اولویت با راه های دیپلماسی است، در عین حال حتی یکبار هم نگفتند که عملیات نظامی نخواهد بود.

اکنون از بهار امسال نام می برند. به اعتقاد کارشناسان هدف اصلی آمریکا مراکز اتمی و صنایع نفتی ایران است. این در حالیست که حمله از طریق دریا به آمریکایی ها اجازه می دهد که خطری متوجه متفقین آنها در منطقه مانند عربستان سعودی و یا عراق نشود.