ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

بحث های درون سنای امریکا

توطئه بوش برای حمله به ایران

با استناد به دو قطعنامه و مصوبه

پیشنهاد تصویب قطعنامه ای برای کنترل بوش

دو هشدار به رئیس جمهوری امریکا برای خودداری از حمله نظامی به ایران، نشان داد که این خطر به مرزهای عملی رسیده است. نوع هشدارها نیز نشان دهنده آنست که بوش می خواهد به استناد عملیات انفجاری که در عراق روی داده و ایران متهم به دست داشتن در آن شده، حمله محدود و یا گسترده به ایران را توجیه کند. و این درحالی است که زمزمه های عقب نشینی از مواضع اتمی تا آستانه تشکیل اجلاس آینده شورای  امنیت سازمان ملل مطرح است و ظاهرا امریکا با آگاهی از همین مسئله، دفاتر فعالیت های جمهوری اسلامی در عراق را گشوده است. سناتور هیلاری کلینتون که خود را از حزب دمکرات امریکا برای انتخابات آینده ریاست جمهوری آماده کرده گفت: اينكه دولت بوش فكر كند مي‌تواند بر اساس قطعنامه سال 2001 كنگره و مصوب سال 2002 به ايران حمله كند، در اشتباه است.  قطعنامه سال 2001 اجازه استفاده از زور عليه مسئولان حوادث 11 سپتامبر را مي‌دهد و مصوب سال 2002 جنگ عليه عراق را قانوني مي‌شمارد.  اگر دولت روزي معتقد شد كه استفاده از زور عليه ايران لازم است، رئيس جمهور بايد براي كسب مجوز به كنگره بيايد.

قطعنامه ای برای کنترل بوش

همچنین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در بیانیه ای اعلام کرد نه تنها جرج بوش، که هر رییس جمهور دیگر آمریکا برای حمله به ایران باید از کنگره مجوز بگیرد.

در این بیانیه آمده است بر ضرورت تصویب قطعنامه ای «الزام آور» تاکید شده تا رئیس جمهوری آمریکا، پیش از هرگونه  عملیات نظامی علیه ایران، مجبور به کسب اجازه از کنگره شود.