ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

سخنان محمد خاتمی

اصلاح طلبان از خاکریز

بزرگ ترین محرومیت ها گذشتند

باز هم به مردم باید تاکید کرد که حضور آنها درانتخابات و برگزیدن

 افراد معتقد به رای مردم است که می تواند ساختارها را تغییر بدهد

آرای 40 درصدی اصلاح طلبان از دل شهرستان های محروم کشور بدست آمد. من نگرانم که مسئولان نتوانند از فرصتی که مردم در انتخابات شوراها و خبرگان به آنها دادند برای بازنگری خود استفاده کنند.

محمد خاتمی در جمع اعضاء و مسئولین ستادهای انتخاباتی ائتلاف اصلاح‌طلبان سراسر کشور، ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات دوره سوم شوراها گفت: انتخابات مظهر حاكمیت ملت بر سرنوشت خویش است. ملت ما حق ندارد انتخابات را كوچك بگیرد و گروه‌های سیاسی نیز حق ندارند مردم را برای اعمال این حقشان دلسرد كنند و البته حكومت نیز حق ندارد زمینه‌ این دلسردی را ایجاد كند به مردم بگوئید که با ورود شما به عرصه انتخابات بسیاری از مشكلات می‌تواند حل شود. اگر این آمدن به انتخاب كسانی كه به حق حاكمیت مردم بر سرنوشت‌شان معتقدند بیانجامد به اصلاح بسیاری از ساختارها منجر می‌شود با حضور گسترده‌ مردم در انتخابات است که سازوكارها و مقررات نادرست در مورد انتخابات و اجرای نادرست آن یا از بین می‌رود و یا به حداقل می‌رسد و یا از تاثیر حداكثری آن جلوگیری می‌شود

طرفداران اصلاحات در انتخابات اخیرموفقیتی 40 درصدی بدست آوردند. اینكه گفته شده اصلاح‌طلبان به موفقیت 40 درصدی رسیده‌اند مربوط به شهرستان‌هائی است كه محرومیت آنها هم بالاست و این قابل تقدیر است حضور گسترده مردم در انتخابات یک فرصت برای مسئولان جهت بازنگری خود بود. نگرانی من از این است كه مسوولان ذیربط كه خودم نیز زمانی جزء آنها بودم نتوانیم این موقعیت را درك و از این فرصت‌ها استفاده و از لحاظ علمی، بین‌المللی، اقتصادی و فرهنگی در خور شان این ملت كار كنیم.

اصلاح طلبان درعین قرار داشتن در محرومیت در انتخابات اخیر حاضر شدند. ائتلاف و همدلی نسبی بین همه‌ جریان‌های اصلاح‌طلب با گرایش اعتدال و خدمت به مردم یكی از دستاوردهای بزرگ این انتخابات بود البته من متاسفم که اصلاح‌طلبان به لحاظ محدودیت در امكانات نتوانستند همه‌ كاندیداهای خود را به درستی به جامعه معرفی كنند. اگر این محرومیت‌ها نبود، تعداد كاندیداهای راهیافته‌ اصلاح‌طلبان به شورای شهر افزایش می‌یافت این محرومیت به نحوی بود كه ما بعنوان مثال در انتخابات خبرگان در تهران نتوانستیم حتی یك میلیون كارت چاپ كنیم و مشخصات آیت‌الله توسلی را از طریق آن به مردم معرفی كنیم. بسیاری از مردم نمی‌دانستند كه ایشان كاندیدا شدند و بعضی نیز نمی‌دانستند كه كدام توسلی است كه كاندیدا شده است.  حالا شما می‌توانید این امكانات را با امكانات جریان مقابل كه حتما هم مشروع بوده، مقایسه كنید بعنوان رییس دولت اصلاحات افتخار می‌کنم که با وجود آنكه طی هشت سال بودجه‌های میلیاردی دولت در اختیار اصلاح‌طلبان بود، امروز  اینچنین در برای امکانات در فشار محدودیت ها هستند. شخصا افتخار می‌كنم كه بعد از هشت سال حضور در جایگاه ریاست جمهوری حتی یك دفتر برای كارم ندارم.