ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

 

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

مصاحبه دبیرکل نهضت آزادی

چرا حاشا؟

درمیان مسئولان و تصمیم گیرندگان

اختلاف نظر جدی بوجود آمده است

 

درجمع اظهار نظرهائی که بعنوان مخالفت با سیاست های اتمی و خارجی حاکمیت یکدست دراین روزها بیان شده، نظرات دکتر ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی ایران است. او در مصاحبه ای که رادیو صدای آلمان با وی انجام داد، از جمله گفت:

‌در ایران میان مسئولان و تصمیم‌گیرندگان اختلاف نظر وجود دارد.  آن دسته از مسئولانی که در ماجرا بوده‌اند، سالها در جریان مذاکرات یا فعالیت‌ها بوده‌اند، آنها مصرند به اینکه نباید اجازه داد و نباید کار را به جایی رساند که قطعنامه‌ها تجدید و تشدید بشوند.  سیاست کلان آمریکا در مقابله با ایران این است که اجماع جهانی را در مورد فعالیت های خودش علیه ایران داشته باشد.  برخلاف افغانستان یا عراق که دولت آمریکا کم و بیش راسا اقدام به عمل کرد، در مورد ایران سیاست این است که حتی الامکان اتفاق نظر جهانی را داشته باشد.  طبیعی‌ست برای اینکه موافقت روسیه و چین را داشته باشد، لحن قطعنامه در مراحل اولیه خیلی تند نباشد که همینطور هم بوده. اما آرام آرام آمریکا با سیاست خودش از یکطرف و دولت ایران هم با سیاست خودش، یعنی عدم قبول شرایطی را که آژانس قرار داده است و نپذیرفتن بسته پیشنهادی گروه1+5 در واقع راه را بازگذاشت برای اینکه آمریکا بتواند اولین گام محکم‌اش را بردارد.  بطوری که امروز در سطح جهانی اتفاق نظر وجود دارد که ایران می‌بایستی غنی‌سازی را متوقف کند.  

در شرایط کنونی جهان نه روسیه و نه چین در وضعیتی نیستند که اگر میان ایران و آمریکا یک درگیری جدی اتفاق بیفتد آنها جانب ایران را بگیرند.  اگر به حجم مبادلات اقتصادی چین با آمریکا توجه بفرمایید، و آن را با حجم مبادلات اقتصادی ایران و حتی امتیازاتی که ایران داده و یا ممکن است در آینده بدهد مقایسه کنید، حجم معاملات با ايران اصلا مبلغ قابل توجهی نخواهد بود.   بنابراین یک اشتباه بسیار اساسی که برخی از تصمیم‌گیرندگان ایران مرتکب شده و می‌شوند آنست که تصور می‌کنند مى‌توانند چین و روسیه را از همگامی و همسویی با آمریکا و سایر کشورهای غربی بازدارند.  به نظر می‌رسد که اگر ایران شرایط را نپذیرد، گام بعدی بر طبق فصولی که در همینجا آمده، فصل 41، گامهای بسیار تندتری علیه ایران برداشته خواهد شد.

 

دبیرکل نهضت آزادی ایران سپس در باره اوضاع عراق و محاسباتی که رهبران جمهوری اسلامی روی ناثباتی در آنجا کرده اند گفت:

عراق یک شمشیر دولبه است. ادامه تشنج و شورشگری در عراق با توجه به مرز طولانی مشترکی که ما با عراق داریم، مسئله‌ی کردستان و مسایل دیگر، معلوم نیست به نفع ایران باشد.  بنابراین، ایران نمی‌تواند در مورد عراق سیاستی را اتخاذ کند که آمریکایی‌ها مجبور شوند با ایران کنار بیایند.  چنین چیزی به نظر نمی‌رسد. تجزیه عراق به سه کشور جداگانه به نفع کشورهای منطقه از جمله ایران و ترکیه نیست. بنابراین به نظر نمی‌رسد ایران در مورد عراق واجد یک چنین ویژگی‌هایی باشد.