ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

سقوط ادامه دار قیمت نفت

دولت درمانده احمدی نژاد

سال آینده درمانده تر می شود

درحالیکه دولت در تدوین برنامه بودجه سال آینده ناتوان اعلام شده و نمایندگان مجلس هفتم از فراکسیون ها و کمیسیون های مختلف دهان به انتقاد گشوده اند، بحث توام با نگرانی نسبت به کاهش قیمت نفت نیز آغاز شده است. همچنان که انتقادها نسبت به برباد رفتن ذخیره ارزشی به ارث رسیده از دولت خاتمی به دولت احمدی نژاد. ارثی که گفته می شود 40 میلیارد دلار بوده و احمدی نژاد آن را برباد داده است. دولت که تصور کرده بود قیمت نفت به 100 دلار در هر بشکه خواهد رسید و نفت بشکه ای 60 دلار را تخته پرش وعده های سر خرمن به مردم کرده و گفته بود آن را سر سفره ها خواهد آورد، حالا باید خود را آماده نفت بشکه ای 40 و 45 دلار کند. این البته در خوشبینانه ترین حالت است، زیرا عربستان که حرف اول را در اوپک می زند و کارشناسانی بمراتب ورزیده تر از جمهوری اسلامی نفت آن را هدایت می کنند، بودجه سال جدید خود را با نفت بشکه ای 35 دلار تنظیم کرده است!

حتی محمدبن دائن‌الحملي وزير نفت امارات متحده و رئيس جديد اوپك نیز گفته است: اوپك نگران كاهش قيمت‌ نفت است.

اوپک برای جلوگیری از سقوط قیمت نفت توليد خود را سريعا كاهش خواهد داد و عربستان قصد دارد با كاهش فوري توليد، مانع كاهش بيشتر بهاي نفت شود. سقوط قیمت نفت از ابتدای سال 2007 سرعت گرفته است.  طي 12 روز نخست سال 2007، كاهش بهاي نفت به 15 درصد و به نظر می رسد قيمت‌ها طي روزهاي آ‌ينده نيز كاهش خواهد یافت.

بدین ترتیب است که دولت، در تنظیم برنامه سال آینده در مانده است و برای نخستین بار در طی 28 سال گذشته امکان دارد بودجه سال آینده در سال آینده به مجلس برده شود و بنا به تمایل رئیس دولت، مملکت بدون برنامه اداره شود و رئیس جمهور از سر صندوق پول تقسیم کند!