ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

انفجار قیمت ها

همه را درایران تکان داده است

موجی از گرانی همه سویه در ایران برخاسته است که تقریبا تمام نهادهای حکومتی و چهره های سیاسی واقتصادی کشور در 48 ساعت گذشته از آن سخن گفته و نسبت به ادامه آن هشدار داده اند. دولت که رئیس آن فعلا برای یک سفر تبلیغاتی راهی امریکا لاتین شده، همچنان می گوید که این گرانی "سیاسی" است و مخالفان دولت به آن دامن می زنند. این درحالی است که منتقدان حکومتی دولت، تنها اشاره ای کمرنگ می کنند، به آنچه در عمل با آن دست و پنجه نرم می کنند .

وزیر مسکن برای پاسخگوئی به قیمت مسکن که روز به روز درحال افرایش است فراخوانده شده و او از پاسخ صریح فرار کرده است. نمایندگان مجلس به او گفته اند که آن اخبار تبلیغاتی رئیس دولت در باره وام های ده میلیون و سه میلیونی این گرانی بی سابقه مسکن را به همراه آورده است.

خبرگزاری های داخلی رسما گزارش داده اند که قیمت نان لواش از 110 به 150 ريال, نان سنگك از 450 به 650 ريال و نان بربري از 250 به 350 ريال در روزهای اخیر افرایش یافته است. یعنی  25 تا 35 درصد افزایش. از شهرهای مختلف، از جمله همدان گزارش هائی در همین خصوص توسط خبرگزاری ها منتشر شده است.

در جمع مایحتاج غذائی مردم که در روزها و هفته های اخیر گران و اغلب نایاب و زیر زمینی شده، گوجه فرنگی قرمز است، که پنهان کردن آن بدلیل رنگی که دارد و طول عمر کوتاهش بسیار سخت است!

رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي گفته است که گوجه‌فرنگي از كيلويي 300 تا 400 تومان در ماه‌هاي گذشته به 1500 تومان تا 3500 تومان - بسته به نقاط مختلف شهر تهران- رسیده است.

بادمجان 900 تومان و كدو بسته به رنگ آن دارد، اگر سبز رنگ باشد 900 تومان و اگر زرد رنگ باشد يك هزار تومان است.  

موز وارداتي از 650 تومان تا 800 تومان در ميوه‌فروشي‌ها عرضه مي‌شود. قيمت هر كيلو سبزی از 350 تومان به 500 تومان رسيده است. پياز كيلويي 650 تومان و سيب‌زميني به 750 تومان رسيده است. هر كيلو پرتقال هم به  1000تومان در هر كيلو رسيده‌است. قيمت هر كيلو نارنگي هم در حدود 900 تومان در هر كيلو شده است.