ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

تاج زاده دراصفهان:

جامعه درحال تحول است

اما عده ای نمی توانند درک کنند

 

مصطفي تاج‌زاده، پس از انتخابات یکجا شده 24 آذر به اصفهان سفر کرد و درجمع بندی این انتخابات برای اعضای جبهه مشارکت اصفهان گفت:

 انتخابات اخیر در شرايطي برگزار شد كه يكسال از يكدست شدن حاكميت مي‌گذشت، بنابراين خيلي‌ها توصيه مي‌كردند كه اصلاح‌طلبان در اين انتخابات شركت نكنند و اجازه بدهند كه يكسال ديگر هم بگذرد تا در انتخابات مجلس به صورت گسترده حضور پيدا کنند. مجريان و ناظران انتخابت هم همسو بودند و برخي عملكرد‌ها روشن نبود و صدا و سيما نيز تبليغات خود را به نفع اصلاح‌طلبان انجام نمي‌داد. نحوه هزينه‌ بودجه‌هاي انتخاباتي نيز مشخص نبود.

ما در چنين فضائي وارد انتخابات شديم

اين انتخابات دستاوردهاي بزرگي غير از تثبيت فكر اصلاحي داشت. معلوم شد كه درصد طرفداران تحريم قابل توجه نيستند و اقليت جامعه را شكل مي‌دهند. بزرگترين دستاورد ما در اين انتخابات نه بزرگ به يكدستي حاكميت بود.

خوشبختانه با حضور مردم در سطح ملي، نزديك به 40 درصد كرسي‌هاي شوراها را فهرست يا نامزدهاي اصلاح‌طلب،30درصد مستقل‌ها و 30درصد هم اصولگرايان به خود اختصاص دادند. ما تقريبا در هر شهري به طور متوسط دو نامزد اصلاح‌طلب در شوراها داريم و اين بنيان بسيار خوبي را براي حركت‌هاي آتي ما فراهم كرده است.

در تهران سه نفر از اعضاي كابينه آقاي خاتمي - نجفي، مسجد جامعي، ابتكار- و سه نفر هم از اعضاي دولت و مشاوران آقاي احمدي‌نژاد - زريبافان، بذرپاش و سلطانخواه - براي انتخابات شوراها نامزد شده بودند که همه شاهد نتیجه انتخاب مردم هستند.

برخي شعار خبرگان بدون هاشمي و ليست منهاي هاشمي را مطرح كردند. شنيده بودم كه بعضي‌ها بنا داشتند كه اگر آقاي هاشمي راي نياورد يا راي پائيني در انتخابات خبرگان بیآورد و بعد از يكي دو روز بروند تجمعي را در جلوي مجمع تشخيص مصلحت نظام انجام دهند و خواهان استعفاي ايشان از مجمع تشخيص مصلحت نظام هم بشوند كه مردم هم نظرشان اينست كه ديگر شما را نمي‌خواهيم.

 اين اواخر هم به ويژه بعد از انتشار نامه‌ي امام(ره) در مورد صلح، ديديد كه چه فضائي ساخته بودند كه ايشان چه خبط بزرگي كرده است. حتي شب انتخابات هم مطلب مفصلي عليه ايشان نوشته بودند كه مردم بايد به ايشان راي ندهند. در اين فاصله هم كه فهرست منهاي هاشمي مطرح مي‌شد، آقاي مصباح هرگز چيزي را تكذيب نكردند كه جلوي طرفداران و شاگردان‌شان را بگيرند، اما ديديد كه نتيجه انتخابات چه شد. البته معنايش اين نيست كه برخي در گذشته قصور و تقصير نداشته و مردم به آن‌ها انتقادي ندارند، بلكه معنايش اين است كه جامعه در شرايط حساس بين انتخاب‌هاي موجود دست به انتخاب عقلاني مي‌زند.

درباره انتخابات میاندوره ای هم درس های جالبی مردم به همه دادند. مثلا در انتخابات از تهران آقائی کاندید شده (اسدالله بادامچیان قائم مقائم موتلفه اسلامی) كه تا قبل از انتخابات چند بار مصاحبه كرده و هر وقت هم مصاحبه مي‌كرد مي گفت كه اصلاح‌طلبان مرده‌اند.

تقدير چنين بود كه اين آقا از تنها نامزد زن انتخابات مياندوره‌يي مجلس - كه اصلاح‌طلب هم بود - شكست بخورد. ما كلا يك نامزد داشتيم و اين نامزد كه متعلق به يك جريان مرده بود بر اين جريان زنده كاملا فائق آمد و نشان داد كه پايگاه اجتماعي ما در جامعه چگونه است.

این رقیب شكست خورده، نمي‌خواهد بپذيرد كه تحول مهمي دارد در جامعه اتفاق مي‌افتد.

درباره شکاف در جبهه راست نیز تاج زاده گفت:

 اين‌ها در خودشان نمي‌توانند بگويند كه اختلافاتي كه ما داريم به خاطر هواي نفس يا جنگ قدرت است يا سهم‌خواهي است. بالاخره پذيرفتند كه در خود آن‌ها هم گرايشات متفاوتي براي اداره كشور وجود دارد، بنابراين بايد اين را در سطح ملي بپذيريم.