ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

 

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

انتخابات 24 آذر

حتی با رایانه ای که یارانه بود

نه جهان، که ایران هم احمدی نژادی نشد

مصطفي تاج زاده


دوگانه هاشمي - احمدي‌نژاد در مرحله دوم انتخابات رياست‌جمهوري سال گذشته به دلايل متعدد كه مهم‌ترين آن ناشناخته بودن آقاي احمدي‌نژاد و شعارهاي جذاب وي مبني بر اينكه قرار است پول نفت بر سر سفره مردم بيايد و فردي از جنس مردم وارد حريم "ممنوعه" قدرت شود، به همراه پاره‌اي ترفندهاي خاص تبليغاتي (مانند ادعاي غيرواقعي قطع شدن برق در 11 استان هنگام مصاحبه تلويزيوني زنده وي دو روز پيش از برگزاري انتخابات) و سرانجام مخالفت قشرهاي وسيعي با آقاي هاشمي به علت اينكه وي را سمبل قدرت حاكم مي‌دانستند؛ با پيروزي آقاي احمدي‌نژاد خاتمه يافت.
در انتخابات هم زمان خبرگان رهبري و شوراها در 24 آذر ماه سال جاري، ائتلاف آقايان مصباح يزدي - احمدي نژاد با اين تصور كه حاميان آقاي احمدي‌نژاد به 30 ميليون رسيده‌اند، رأسا در انتخابات شركت كردند و حاضر به ائتلاف با مؤتلفان سابق خود نشدند. حتي آقاي احمدي‌نژاد با آقاي قاليباف مذاكره نكرد به گونه‌اي كه اعتراض آقاي عسگراولادي را برانگيخت كه چرا وي آماده گفت‌وگو با آقاي بوش هست، اما حاضر به تشكيل جلسه با آقاي قاليباف نيست. بر پايه تصور فوق ائتلاف مذكور در انتخابات شوراها با معرفي فهرستي پانزده نفره كه خانم پروين احمدي‌نژاد در رأس آن قرار داشت، در اين انتظار به سر مي‌برد كه هر 15 كرسي شوراي شهر تهران را فتح و علاوه بر اصلاح‌طلبان، ديگر رقباي خود را از شوراي شهر و نيز آقاي قاليباف را از شهرداري تهران حذف كند. در انتخابات خبرگان رهبري در استان تهران نيز اين گروه با شعار "ليست منهاي هاشمي" به تشكيل مجلسي بدون حضور هاشمي يا انتخاب وي با آراي كم و پيروزي قاطع آقاي مصباح اميد بست و دو نامزد نيز در انتخابات مياندوره‌اي مجلس معرفي كرد. اما در نهايت سه شكست سنگين متحمل شد. به اين ترتيب كه از مجموع 15 نامزد فهرست رايحه خوش خدمت (حاميان آقاي احمدي‌نژاد) در انتخابات شوراها، تنها دو نفر (خواهر رئيس‌جمهور و برادر استاندار تهران) انتخاب شدند. در حقيقت بلايي كه قرار بود سر آقاي هاشمي نازل شود، گريبانگير خانم پروين احمدي‌نژاد شد. وي نه تنها نفر اول تهران نشد، بلكه با شمارش رايانه‌اي كه بي‌شباهت به شمارش يارانه‌اي نبود، به مقام هشتم جدول دست يافت و برادر استاندار تهران نيز سيزدهم شد. از سوي ديگر سه عضو كابينه آقاي خاتمي (آقايان نجفي و مسجدجامعي و خانم ابتكار) به شوراها راه يافتند اما سه عضو كابينه آقاي احمدي‌نژاد (آقايان زريبافان و بذرپاش و خانم سلطانخواه) حتي به عضويت علي‌البدل شوراي شهر تهران برگزيده نشدند. همين روند در انتخابات خبرگان مشاهده شد و دوگانه هاشمي -مصباح در نقطه مقابل سال گذشته شكل گرفت. اين بار آقاي هاشمي بيش از يك ميليون و پانصد هزار راي به خود اختصاص داد، در حالي كه آقاي مصباح كه قرار بود نفر اول تهران شود، كمتر از نهصد هزار راي كسب كرد. به اين ترتيب تنها يكسال و سه ماه پس از تشكيل كابينه آقاي احمدي‌نژاد و يكدست شدن حكومت،‌ آقاي مصباح در انتخابات خبرگان 85 جاي آقاي هاشمي را در انتخابات تير ماه 84 گرفت. اين در شرايطي است كه به اعتقاد عده‌اي ضرورت كند كردن روند افول آراي آقاي مصباح،‌ موجب شد كه بخشي از آراي نامزد مشابه (آقاي مصباحي مقدم) به نام وي شمارش شود. علاوه بر دو انتخابات مذكور، نامزد اصلي ائتلاف رايحه خوش خدمت (ستاد حاميان آقاي احمدي‌نژاد) در انتخابات مياندوره‌اي مجلس در تهران نيز پانزدهم شد. به نظر مي‌رسد علت اين تغيير بزرگ به اختصار چنين است:

1. عملكرد غيركارشناسانه و غيرعلمي دولت آقاي احمدي‌نژاد و ناكارآمدي قدرت‌طلبان تماميت‌خواه به‌ويژه در عرصه‌هاي اقتصادي، اداري، فرهنگي.

2. اختلافات روزافزون تماميت‌خواهان با مؤتلفان سابق و گسترش نگراني اين مؤتلفان از حاكميت

انحصاري اقتدارگراها و حتي آينده كشور و نظام.

3. شناخته شده بودن آقاي مصباح و آشنايي قبلي شهروندان با انديشه‌هاي وي.

4. مخاطرات بين‌المللي در كنار اوضاع نابسامان اقتصادي، كه آينده‌اي روشن را در چشم‌انداز ايرانيان تصوير نمي‌كند.

در هر حال انتخابات 24 آذر ثابت كرد كه نه تنها جهان احمدي‌نژادي نشده است، بلكه ايران و حتي تهران نيز احمدي‌نژادي نيست.