ديدگاه‌ها

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

 

 
 
 
 
 

سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب

برای درک ضرورت شرکت درانتخابات

امروز را با چند سال پیش مقایسه کنید

 

محسن آرمين سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب در مراسمي كه به مناسبت بزرگداشت شانزده آذر و به همت انجمن صنفي دانشكده مديريت دانشگاه تهران برگزار شده بود، اظهار داشت

 

جوانان بايد تحولات دو سال گذشته را مرور كنند و راهبرد‌هاي مختلف مدعيان را نقد کنند و ببینند که آنها توانسته‌اند به شعار‌هاي خود عمل كنند؟ لازم است دانشجويان به عرصه دانشگاه، اقتصاد، سياست خارجي و ... دقت بيشتري داشته باشند و وضعيت خود را با چند سال پیش مقايسه كنند.

در سالهای اصلاحات فرصت‌های زیادی در عرصه سياست خارجي از دست رفت. دوران اصلاحات درخشان‌ترين دوره سرمايه‌گذاري خارجي بود. امروز ما با توقف سرمايه‌گذاري اقتصادي روبرو هستيم و با روندي ترسناك در جذب سرمايه.

اگر زمانی دانشجو در دانشگاه مي‌توانست اشكالات و انتقادات را بدون هيچ ترسي بيان كند و حتي به رييس جمهور خود را نقد کند، امروز دانشجو نمي‌تواند در دفاع از حق هم دانشگاهي‌ خود دفاع كند و نمي‌تواند بگويد چرا به راحتي استادي را بركنار مي‌كنند و آن را از محيط دانشگاه بيرون مي‌برند؟

تشكل‌ها و نهاد‌هاي مدني نوپايي كه در درون اصلاحات شكل گرفت را عملا منفعل  کرده اند. اکنون مدتي است كه تلاش‌ها در سطح نهاد‌هاي مدني در جهت پيشبرد اهداف دموكراتيك با مشكلات زيادي مواجه شده است.

ما شاهديم كه مشكلات زيادي فراروي دانشجويان قرار گرفته است و وضع نهاد‌هاي دانشجويي بدتر مي‌شود. جوانان ما بايد آگاه باشند و جلوي چنين وضعيت اسف‌باري را بگيرند.

راهبرد‌هايي كه معطوف به نقش‌آفريني قدرت خارجي است تكليفش مشخص است، اما نهاد‌ها نیز در اين دو سال حضوري نداشتند و بعضي افراد با مهاجرت و رفتن به خارج از كشور رابطه‌شان بكلی با فعاليت‌هايشان قطع شد. برخي‌ها از اين موضوع استقبال مي‌كنند و از موج حركت و رفتن منتقدان به سوي خارج از كشور خرسندند. فعالان بايد بدانند رفتن به خارج از كشور مساويست با نداشتن هرگونه فعاليت در درون كشور.

ما با راهبرد اصلاحات حركت خود را ادامه داديم و فكر مي‌كرديم اگر بتوايم افكار عمومي را قانع كنيم راهي جز شركت در انتخابات وجود ندارد و مي‌توانيم درست ايفاي نقش كنيم. اما جامعه بايد به حضور مشاركت حداكثري در انتخابات قانع شود، هر چند انتخابات نابرابر باشد. ما اين تجربه را در يك سال گذشته داشته‌ايم و شاهد بوديم آنچه اعمال نفوذ را بي‌اثر مي‌كرد غیبت افراد در انتخابات بود.  حضور در انتخابات و ورود در عرصه رقابت مي‌تواند براي اصلاحات فرصت مناسبي باشد.

برخی بر این تصوراند كه حضور يا عدم حضورشان در انتخابات فرقي نمي‌كند، اما ما در انتخابات گذشته شاهد بوديم كه چگونه با شركت نكردن بخشی از مردم در انتخابات سرنوشت انتخابات تغيير كرد.

راي سازمان يافته مي‌تواند معادله را تغيير دهد و مشكل ما در حال حاضر اين است كه در تبديل انگيزه به راي و عدم حضور در انتخابات بايد به گونه‌اي رفتار كنيم كه مردم سرنوشت را تغيير دهند. اين مسووليت مهم متوجه قشر تحصيل كرده ماست، هرچقدر بي‌توجهي به خرج دهد، فرصت‌هاي مهم را از دست خواهد داد. روشنفكران ما زود‌تر از همه اقشار مي‌توانند آثار منفي را در جامعه حس كنند. ما مي‌دانيم بدنه‌ي عمومي اجتماعي احساس آثار سلبي را درك نكرده است، در صورتي كه دانشجويان توانسته‌اند چنين وضعيت سلبي را درك كنند.

اميد است دانشگاهيان تصميم درست اتخاذ كنند و متناسب با شرايط رويكردي عاقلانه داشته باشند و بدانند در اين مقطع كدام عمل صالح خواهد بود. اگر عملكرد‌ها درست طي شود و شاهد حركت‌هاي احساسي نباشيم مي‌توانيم نتيجه مطلوبي را مشاهده كنيم.