ديدگاه‌ها

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

 

 
 
 
 
 

سخنرانی حسن روحانی در کنفرانس تامین مالی پروژه های نفت:

مسئولین زیاد حرف می زنند

و هر روز یک دلهره جدید ایجاد می کنند

حسن روحاني، رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت  و دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی که کاندیدای مجلس خبرگان است، در آستانه برگزاری این انتخابات در كنفرانس تامين مالي پروژه‌هاي صنعت نفت شرکت کرده و در سخنرانی مشروح خود پیرامون وضع نابسامان اقتصادی و تصمیمات شتابزده دولتی دراین رابطه گفت:

« ما نمي‌توانيم هرچند سال يك بار يك قانون و مقررات و يك مسير پيش پاي مردم بگذاريم. نمي‌توانيم در هر اعلاميه و در هر سخنراني، كه خوشبختانه يا متاسفانه مسوولين جمهوري اسلامي ايران زياد حرف مي‌زنند، طرح تازه‌اي بدهيم كه موجب دلهره مردم شود. نه براي امثال من، اما آن كسي كه سرمايه‌دار است و آن كسي پروژه بزرگ دارد و آن كس كه در يك برنامه‌ي چند ساله فعاليت دارد، هر بار بايد مراقب باشد و همه‌ي سخنان را به دقت گوش كند كه آيا سرمايه‌اش و برنامه‌اش مي‌تواند در مسير ديروز باشد؟ آيا مقررات و راه كشورش همان است كه ديروز بوده است يا سخن و راه جديدي امروز مطرح است.

روحانی که در مراسم افتتاحيه «اولين كنفرانس تامين مالي پروژه‌هاي صنعت نفت» سخن می گفت افزود:

ما بدون ثبات سياسي و اقتصادي نمي‌توانيم به توسعه برسيم، اگر هر روز اقتصاد ما يك مسير برود، ما نمي‌توانيم به اهداف ملي خود دست پيدا كنيم.

بي‌ترديد براي دستيابي به توسعه يكي از لوازم و امكانات آن، ارتقاي بازار سرمايه است. متاسفانه در كشور ما پروژه‌هاي مهم نفت و گاز معمولا از طريق فاينانس يا باي‌بك است و كمتر سراغ راه‌ها و برنامه‌هاي ديگر رفته‌ايم. براي دستيابي به سرمايه‌ لازم، راه‌هاي متنوع و فراواني وجود دارد كه براي هر ميدان نفتي ساز و كار مناسب با آن ميدان بايد مدنظر قرار گيرد. آيا ما نياز به سرمايه‌ي خارجي داريم؟ به دليل اين‌كه سرمايه‌ داخلي ما گران است و با بهره بالا و يا سرمايه‌ داخلي ما كفايت نمي‌كند؟ سرمايه‌ مطمئن، آسان و با قيمت ارزان مورد نياز است. اين هر سه بايد تامين شود و اين بسيار مهم است كه كارفرمايان چه مي‌انديشند؟ مجريان، پيمانكاران چه مي‌گويند و درد و دل‌هاي آنها چيست. تامين‌كنندگان مالي چه نظري دارند؟ بخش مالي، موسسات مالي و اعتباري و بيمه چگونه فكر مي‌كنند؟ آيا ما نياز به يك تغيير در ساختار بخش مالي و اعتباري داريم؟ آيا نياز به تغيير در سياست‌ها داريم؟ مسايلي است كه اين كنفرانس دو روزه مي‌خواهد آنها را دنبال كند.