ديدگاه‌ها

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

 

 
 
 
 
 

قطعی ترین نتیجه انتخابات

شکست شعار های

مصباح و احمدی نژاد

هم آن 60 درصد واجدین رای که در انتخابات شرکت کردند و هم آنها که علیرغم همه توطئه ها و محدودیت ها و زمینه چینی های قبل از انتخابات و دخالت های نظامی و نیمه نظامی روز رای گیری، پس از رای گیری هم دست برنداشته و در شمارش آراء تقلب کردند، می دانند که مردم به سیاست های جنگی، به ماجراجوئی های نظامی، به تمرکز قدرت در دست رهبر و فرماندهان، به هولوکاست بازی دولت و عوامفریبی های رئیس دولت گفتند: نه! و به اصلاحات گفتند: آری!

معنای طرد مصباح یزدی و رای آوار گونه هاشمی رفسنجانی در تهران را حاکمیت باید آویزه گوش کند. مردم به کلمه اصلاحات و لیست ائتلاف اصلاحات رای دادند و چهره های این لیست آنچنان مشهور نبودند که توده مردم آگاهانه به آنها رای داده باشند. مردم عملا به خاتمی و اصلاحات رای دادند. این نیز حلقه دیگری است که حاکمیت باید آویزه گوش خود کند! مهم نیست چقدر تقلب خواهند کرد و بر سر اعلام چه لیستی زدوبند خواهند کرد. مهم این نتایج است، گرچه حضور اصلاح طلبان در شوراها و برخی چهره ها در مجلس خبرگان نیز خود یک پیروزی بزرگ برای مردم است.

 

وقتی 48 ساعت پس از پایان انتخابات، برای اعلام نتایج آن در گل مانده اند، هیچ نتیجه ای از آن نمی توان گرفت مگر اینکه نتیجه شمارش آراء با آنچه زمینه چینی کرده و انتظار داشتند در تضاد و ناهمخوانی قرار گرفته است. حضور وسیع مردم در پای صندوق های رای و مقاومت آنها در برابر همه نمایش قدرتی که در بالای صندوق ها – حتی کلاشینکف بدست- نشان دادند، چنان معادلات را بهم ریخت که لیست سازان پشت صحنه انتظار آن را نداشتند. مردم حتی در از همان روزنه بسیار محدودی که برایشان باقی مانده بود استفاده کردند و نشان دادند آن معنی استقبال های نمایشی در سفرهای شهرستانی احمدی نژاد، صرفا زنگ تفریح مردمی که از یکنواختی و برکنار ماندن از رویدادهای پایتخت، از سر کنجکاوی می آیند تا ببیند آن که از پایتخت آمده و دولتی و یا حکومتی است چه شکلی است! این همان کنجکاوی است که در سفر شاه و فرح هم حتی تا یکسال مانده به سقوط سلطنت وجود داشت.

مصباح یزدی را از ته لیست، یعنی نفر شانزدهم (از پانزده به بعد حذف است) بالا کشیدند، اما خود آنها که چنین کرده اند، حالا باید باندازه مردم بدانند که ایشان علیرغم حمایت دولت و دراختیار داشتن حزب پادگانی نتوانست از مردم رای بگیرد و اتفاقا اگر فلان آیت الله را مردم خوب نمی شناختند، دو نفر را در لیست خبرگان خوب می شناختند. هاشمی و مصباح یزدی. بنابراین طرد مصباح، یعنی طرد نفرت ستائی، جمکران ستائی. یعنی نفی و ستیز با تفکر حجتیه و پوچ بودن همه زمین سازی های تبلیغاتی که در نماز جمعه ها و برنامه های تلویزیونی برای او کرده بودند. همچنان که رویکرد به هاشمی رفسنجانی که در انتخابات مجلس ششم به نفر سی ام هم نرسیده بود و در این انتخابات از همان مردم تهران یک و نیم میلیون رای گرفت، یعنی مخالفت مردم با تمرکز قدرت در یکجا و نفی سیاست جنگی و ماجراجوئی.

اینها درس های بزرگ انتخابات جمعه است. همچنان که ریخته شدن رای به سود لیست ائتلاف اصلاح طلبان، علیرغم تمام کارشکنی ها، توطئه ها و محدودیت ها یعنی حمایت از محمد خاتمی و مهدی کروبی و نام "اصلاحات". مردم از اصلاحات حمایت کردند و به لیست ائتلاف اصلاحات رای دادند. اگر کسی حساب کند که مردم در این لیست به شخص او رای دادند در محاسبه اشتباه کرده است. مردم به لیست اصلاحات و به کلمه اصلاحات و دوران خاتمی رای دادند. از مجموع دهها گزارشی که از صبح دیروز در سایت های مختلف و روزنامه های کشور پیرامون رویدادهای روز رای گیری و تقلب در شمارش آراء و نتایج انتخابات منتشر شده، از نظر ما گزارش مصطفی تاج زاده معاون سیاسی وزارت کشور دولت خاتمی که خود از ارشد ترین کارشناسان انتخابات در ایران است و حتی مخالفان او نیز به دید منصفانه اش اعتراف دارند، دقیق تر از بقیه بود و به همین دلیل آن را در ادامه این مقدمه می آوریم:

مصطفي تاج‌‏زاده در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا":

در اغلب شهرستان‌‏ها اصلاح‌‏طلبان در انتخابات شوراها پيروز و حاميان احمدي‌‏نژاد با عدم اقبال عمومي مواجه شده‌‏اند.  طرفداران آقاي مصباح در انتخابات خبرگان و اعضاي نخبگان حوزه و دانشگاه شكست سنگيني را متحمل شده‌‏اند. طرفداران آقاي مصباح و نامزدهاي نخبگان حوزه و دانشگاه تلاش زيادي را براي حذف هاشمي انجام دادند اما وي با فاصله زيادي در صدر فهرست منتخبان قرار دارد و آقاي مصباح در انتهاي فهرست است و احتمال حذف ايشان از فهرست 16 نفره نامزدهاي خبرگان تهران وجود دارد. (در فاصله چند ساعت پس از این مصاحبه، در یک جابجائی آشکارا تقلبی، مصباح یزدی را از نفر 16 تا نفر پنجم بالا کشیدند. پیک نت)

در انتخابات ميان‌‏دوره‌‏اي مجلس نيز هر دو نامزد فهرست حاميان دولت (رايحه خوش خدمت) حذف شده‌‏اند و تا اینجا خانم جلودارزاده در بسياري از شعب برگزيده اول مردم تهران است.

در انتخابات شوراي تهران نيز گزارش‌‏هاي بسيار اميدواركننده‌‏اي دريافت شده است.  فهرست حاميان احمدي‌‏نژاد در انتخابات شوراها نيز با ناكامي مواجه بوده است و به همين دليل ما نگران سلامت شمارش آراء انتخابات هستيم. نگرانيم كه با همسويي هيات‌‏هاي اجرايي و نظارت، نام حسن به جاي حسين اعلام شود و همان كاري كه اقتدارگرايان در برخي استان‌‏ها مانند لرستان در انتخابات خرداد 76 انجام دادند و ادعا كردند 180 درصد واجدين شرايط در آن راي دادند و سبب شده بود رقيب خاتمي برخلاف نقاط ديگر كشور 3 برابر او راي بياورد، تكرار شود.