ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

پیرامون نتایج انتخابات مجلسین امریکا

اعزام فرستاده ویژه

و مذاکرات پشت پرده

 
 
 
 

احمدشیرزاد نماینده مجلس ششم، بدنبال اعلام نتایج انتخابات میاندوره ای کنگره امریکا و افتادن اکثریت این مجلس بدست حزب دمکرات ایالات متحده، در گفتگوی کوتاهی با "آفتاب" دیدگاه های خود را اینگونه بیان کرد:

انتخابات در آمریکا و به دنبال آن تغییر وضعیت آرایش نیروهای سیاسی در این کشور تعیین کننده است و خبر بسیار مهمی است اما درباره ایران این وضعیت چندان تعیین کننده نیست. چرا که ایالات متحده در چند ماهه اخیر از شدت برخورد با ایران در مساله پرونده هسته‌ای کاسته است. وضعیت منطقه،‌ دشواری های عراق و همچنین بزرگی ایران و این واقعیت که به راحتی نمی توان با آن برخورد کرد باعث شده دولتمردان آمریکایی با تامل بیشتری برخورد کنند.

وی طرح حمله به ایران را به فرض تداوم حضور جمهوری خواهان در انتخابات آمریکا فاقد موضوعیت دانست و اظهار داشت: «ممکن است برخی از تاکیدها در تقابل سیاسی ایران و آمریکا تغییر یابد. مثلا اینکه دموکرات‌‌های آمریکا بر روی مساله حقوق بشر تاکید بیشتری دارند و ممکن است در این حوزه در برخورد با ایران در آینده تحرک بیشتری صورت بگیرد.»

تاریخجه روابط ایران و آمریکا اثبات می کند که بهترین و مثبت ترین دوره روابط میان این دو کشور همان دوره‌ای بوده است که ایران در ابتدای دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی قرار داشت و در آمریکا نیز بیل کلینتون در مصدر قدرت اجرایی بود. با این همه دموکرات‌ها قادر نیستند در کوتاه مدت وضعیت روابط میان این دو کشور را به شرایط زمان کلینتون بازگردانند. در ایران هم آن شرایط دیگر وجود ندارد و ما دیگر به آن حالت باز نمی‌گردیم. یادمان باشد که این کاهش تنش منجر به نتیجه عملی نشد.

پیش بینی شرایط آینده دشوار است. همان طور که در مسائل اجرایی می‌بینیم که یک اتفاق ناگهانی و یک تصمیم خلق الساعه باعث تنش می‌شود ممکن است در سیاست خارجی هم این اتفاق بیفتد. ممکن است تصمیم یک جلسه و یا یک محفل کار را به تقابل شدید و یا حتی یک توافق شدید برساند.

 

شیرزاد دراین باره که دموکرات‌ها گزینه حمله نظامی به ایران را دنبال نمی‌کنند گفت: باید دو سال دیگر صبر کرد و دید که در انتخابات ریاست جمهوری کدام یک از این دو حزب برنده می شوند. با وضعیت فعلی و با برخوردی که با عراق شده و مشکلات آمریکا در این زمینه این گزینه حتی در سیاست جمهوری خواهان نیز محتمل به نظر نمی رسد. از دیگر سو، تنش میان ایران و آمریکا نیز بهبود نمی‌یابد. با این شرایط ناپایدار البته ممکن است کار به هر سویی برود. در همین مدت کوتاه اثبات شده است که دولت جدید می‌تواند با یک سخنرانی تنش در سیاست خارجی را بیشتر کند.

تجربه نشان داده است پیش‌بینی اینکه در زمان دموکرات‌ها شرایط آرامی را خواهیم داشت پیش‌بینی درستی نیست. ممکن است وقایعی رخ دهد که تشنج را بیشتر کند. به هر حال روش فرستادن نمایندگان ویژه و مذاکرات پشت پرده بدون نتایج مشخص،در این دوره کمتر کاری را از پیش خواهد برد.