ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

لاریجانی درمسکو

حاضریم درباره همه پیشنهادها

یکبار دیگر، با همه مذاکره کنیم

 

علي لاريجاني دبیر شورای عالی امنیت ملی بدنبال ساعت ها مذاکره با وزیر خارجه روسیه درمسکو، با پوتین رئیس جمهور روسیه نیز ملاقات و مذاکره کرد. آنچه که از گفته های لاریجانی پس از این مذاکرات بر می آید آنست که ایران حاضر به برخی عقب نشینی ها در ارتباط با فعالیت های اتمی است، تا بتوان جلوی تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت را بگیرد. درهمین ارتباط ظاهرا لاریجانی نظرات موافقی را نسبت به طرح 1+5 پذیرفته و از روسیه خواسته است تا یکبار دیگر  زمینه مذاکره ایران و اروپا را فراهم آورد.

لاریجانی در مسکو گفته است، ايران روسيه را يکي از مراکز توازن نيروها در نظم جهاني تلقي مي‌کند و براي توافقات حاصله با مسکو اهميت بسياري قايل است.  ايران و روسيه "دو کشور مهم در منطقه هستند و همکاري آنها براي منطقه اهمیت دارد. ما روسيه را يکي از مراکز مهم در تنظیم قدرت جهاني می دانیم. روسیه نقش متعادل کننده و مهمي را در منطقه ايفا مي‌کند و سياست‌هاي يک طرفه آمريکا را متعادل مي‌سازد. تصويب قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت به حل سياسي مسئله کمک نمي‌کند.  اگر بين طرفين اختلاف نظراتي وجود دارد، ما آماده‌ايم تا از طريق مذاکرات همه آنها را حل کنيم. سلاح اتمی در دکترین نظامی ایران جائی ندارد و آمادگی داریم تا با بازرسان انرژی اتمی برای بازدید از ایران همکاری کنیم.

خبرگزار نوستی از مسکو گزارش داد که مذاکرات روز جمعه ايوانف و لاريجاني حدود پنج ساعت و نيم به طول انجاميد.  ما پايبند به قرارداد منع گسترش سلاح هسته‌ ای هستيم.

ايران آماده مذاکره در اشکال مختلف درباره مسئله اتمی است.

لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز بعنوان جمعبندی سفر و مذاکرات لاریجانی گفت:

ايران و روسيه بر سر سرگيری مذاکرات جهت حل مناقشه اتمی ايران توافق کردند. دولت روسيه در روزهای آينده با دولت های آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و آلمان بعنوان اعضای دائم شورای امنیت تماس خواهد گرفت تا بر سر پيشنهادی که اين دولتها پيشتر برای حل مسئله اتمی ايران مطرح کرده بودند مذاکرات از سر گرفته شود.

منظور وزیر خارجه روسیه همان طرح 1+5 است که قبلا ایران آن را در یک پاسخ مشروح رد کرده بود.