ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

"مایکل کلر" کارشناس نظامی درامریکا

نیروهای هوائی و دریائی امریکا

آماده عملیاتی فراترازعراق اند

"ماکس بن" کارشناس مسائل سیاسی حزب سوسیالیسم دمکراتیک آلمان است. او که در نیویورک مستقر است، مصاحبه ای با "مایکل کلر" امریکائی و کارشناس امور بین المللی و صلح انجام داده است که در روزنامه چپ گرای "نویس دویچلند" آلمان منتشر شده است.

"مایکل کلر" هم اکنون بعنوان کارشناس مسائل نظامی امریکا با هفته نامه چپ گرای "دی نیشن" امریکا همکاری می کند.

- اخیرا این نظریه رواج پیدا کرده که امریکا چنان درعراق درگیر است که امکان پرداختن به کشورهائی که بعنوان محور شرارت آنها را اعلام کرده را ندارد. با این نظرموافق اید؟

مایکل- تقریبا اکثر ناظرین سیاست نظامی امریکا براین عقیده اند که پنتاگون به بالاترین مرحله ظرفیت های نظامی خود رسیده است. به همین دلیل در وزارت دفاع مشورت هائی برای فعال بودن عملیات نظامی فراتر از مرزهای عراق صورت گرفته است. ادعا می شود که در سیاست خارجی واشنگتن نوعی واقع گرائی نوین جا باز کرده که عرصه را برای محافظه کاران تنگ می کند. از جمله برای امثال "رایس" وزیرخارجه امریکا، چنان که گوئی رایس ناچارا جنگ علیه ایران و کره را غیر ممکن ساخته است. من با این نظر موافق نیستم. امریکا قبل از حمله به عراق خود را کشوری که هنوز به آخرین مرحله قدرت نرسیده می دیدید و بنابراین تصمیات شتابزده و نادرست گرفت. امروز هم که به فراتر از مرزهای قدرت گام گذاشته می تواند تصمیمات غیر منطقی و عجولانه بگیرد.

- هنوز حمله به ایران را امکان پذیر می دانید؟

مایکل- آنچه در سال 1956 در مورد کانال سوئز بوقوع پیوست امروز هم می تواند انجام درارتباط با ایران انجام شود. درآن زمان بعد از ملی کردن کانال سوئز توسط عبدالناصر، انگلستان و فرانسه به مصر حمله کردند و بعد البته با خاری و خفت مجبور به ترک آنجا شدند. امروز هم حکومت تهران گویا خیال تمسخر امریکای قدرتمند را در سر دارد. صرف نظر از این که ملی کردن کانال سوئز و تلاش برای دست یافتن به تکنولوژی اتمی امروز دو موضوع متفاوت هستند، نیروهای تصمیم گیرنده وجوه مشترکی بین این دو واقعه می بینند و به همین جهت همه نیروها خواهان درس به تهران هستند.

- امریکای قدرتمند در جستجوی استراتژی جدید در عراق است. امپراطوری قدرتمند امریکا قدری در قدرت خود مبالغه نمی کند؟

مایکل- نیروی زمینی امریکا در عراق نسبتا فرسوده و خسته شده است، اما نیروی هوائی و دریائی آن کاملا در حال آمادگی است و دست نخورده است. اینها می توانند علیه ایران وارد عملیات شوند. فرماندهان نیروی هوائی و دریائی براین عقیده اند و اعتقاد من نیز همین است که تنها نیروی دریائی و هوائی می توانند خسارات قابل توجهی به ایران وارد کنند. بدون اینکه متحمل خسارات تلافی جویانه شوند.