ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

 

 
 
 
 
 

در اجلاس سران

هفته آینده در "ریگا"، ناتو

پیمان نظامی فرامنطقه ای می شود

نویس دویچلند از قول خبرگزاری آلمان روز گذشته نوشت: سران کشورهای عضو ناتو هفته آینده در "ریگا" پایتخت لیونی تشکیل جلسه خواهند داد.  دراین نشست که سران کشورهای عضو ناتو در آن حضور خواهند داشت، بوش رئیس جمهور امریکا پیشنهاد عضویت 5 کشور جدید به ناتو را طرح خواهد کرد. نیکلاس برنز معاون وزرات امور خارجه امریکا در این ارتباط گفت: این 5 کشور عبارتند از استرالیا، ژاپن، کروه جنوبی، فنلاند و سوئد و هدف از عضویت آنها تعلم و آموزش نظامی موثر تر نیروهای نظامی آنهاست. او همچنین اضافه کرد که این 5 کشور تا بحال هیچ کوششی برای عضویت در ناتو نکرده اند، اما میتوانستند در صورت عضویت نیروهای نظامی خود را در افغانستان، عراق و بالکان مستقر سازند. به همین دلیل ارتباط و همکاری نزدیک با آنها ضروری است.

ناتو تا پیش از فروپاشی اتحاد شوروی پیمانی نظامی میان کشورهای آتلانتیک شمالی بود، اما در سالهای پس از فروپاشی و بویژه با تصمیمی که قرار است در اجلاس "ریگا" گرفته شود، این پیمان نظامی به پیمانی فرامنطقه ای تبدیل خواهد شد.

نویس دویچلند به نقل از خبرگزاری آلمان در گزارش دیگری نوشت: روسیه سیستم دفاع موشکی جدیدی را در مرزهای ناتو در جمهوری بلاروس مستقر کرد. این اقدام روسیه پس از خرید 48 هواپیمای جنگی توسط لهستان از امریکا انجام شد. روزنامه "نسا وسیمایا" چاپ مسکو دراین ارتباط نوشت: با استقرار دفاع موشکی جدید در جمهوری بلاروس فضای امنیتی و مراقبتی روسیه تا 400 کیلومتر گسترش می یابد. براساس گزارش همین روزنامه روسیه در نظر دارد با جمهوری بلاروس قراردادی برای یک چتر امنیتی مشترک بین مسکو و مینسک پایتخت بلاروس امضاء کند.