ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

 

 
 
 
 
 

تحلیل اوضاع ایران از نگاه دبيركل جبهه مشاركت

نتیجه سیاست تنش زائی را

مردم در زندگی خود می بینند

نهادهای امنیتی به دوران پیش از اصلاحات بازگشته اند و همه باید آماده روزهای سخت تر شویم. فشار نظامی امریکا روی ایران تضعیف می شود و فشار اقتصادی شدید. بنابراین باید انتظار تحریم های اقتصادی را داشت.

در جلسه روساي مناطق جبهه مشاركت ايران، محسن ميردامادي تحليلي از وضعيت سياسي كشور از نگاه جبهه مشارکت ارائه داد. بموجب این تحلیل که در آستانه دو شوراها و خبرگان ارائه شد:

در دولت فعلي به همه چيز با نگاه امنيتي نگاه مي‌‏شود و نهادهاي امنيتي به دوران پيش از دوران اصلاحات بازگشته‌‏اند.  ظرف يك سال گذشته فضاي سياسي كشور بسته‌‏تر شده است و برخورد با نشريات و روزنامه‌‏ها به نحوي است كه هرگز در دوران پس از انقلاب حتي در زمان جنگ هم سابقه نداشته است. با برخوردي كه دولت در اين مدت داشته و عدم تحمل كمترين انتقاد از طرف دولتمردان كه شاهد هستيم، احتمال دارد در آينده فضا بسته‌‏تر هم بشود و بايد از حالا آماده روزهاي سخت‌‏تر هم باشيم.  البته در عين حال دولت ناخواسته اين فرصت را هم براي ما به وجود آورده است كه با نيروهاي باتجربه و توانايي كه به طور وسيع از دولت و دستگاه اجرايي آزاد شده‌‏اند، پتانسيل كم‌‏نظيري براي گسترش و تقويت كارهاي تشكيلاتي و حزبي به وجود آمده است و ما بايد از اين فرصت كمال استفاده را بكنيم. البته ماه عسل دولت هم رو به اتمام است و با انتظارات و مطالبات فراواني كه براي مردم ايجاد كرده‌‏اند و برآورد نشده، سير نزولي دولت آغاز شده است.

در بحث سياست خارجي هم آثار منفي سياست تنش‌‏زايي، بتدريج خود را در داخل كشور و در اقتصاد و زندگي مردم نشان مي­دهد. كمترين اثر سياست‌‏هاي تقابلي با دنيا، افزايش قابل توجه قيمت قراردادهاي خارجي است كه صداي همراهان دولت را هم درآورده است.

درعرصه بین المللی نیز با روي كار آمدن دموكرات‌‏ها در آمريكا، استراتژي آمريكا در قبال ايران تغيير نمي‌‏كند ولي تاكتيك و روش آنها تغيير خواهد كرد. به اين ترتيب كه با تقويت نقش دموكرات‌‏ها در آمريكا احتمال حمله نظامي به ايران تضعيف خواهد شد ولي ايجاد محدوديت‌‏هاي اقتصادي با شدت احتمالا بيشتري دنبال خواهد شد. در واقع دموكرات‌‏ها در مورد برنامه هسته‌‏اي ايران، همان هدفي را دنبال خواهند كرد كه جمهوري‌‏خواهان دنبال مي‌‏كنند. در مجموع سياست آمريكا به سمت اروپا نزديك‌‏تر خواهد شد و تحريم را دنبال خواهند كرد.

برآورد ما برای انتخابات شوراها اين است كه ميزان مشاركت در تهران بيش از دوره قبل شوراها است و علت آن هم متشكل كردن و سازماندهي نيروها از سوي هر دو طرف است و اينكه فضاي عمومي نيز برخلاف دوره گذشته، فضاي عدم شركت نيست. اين عوامل كمك مي‌‏كند كه مردم بيشتر شركت كنند.

دبیرکل جبهه مشارکت در ارتباط با رد صلاحیت های گسترده اصلاح طلبان در استان ها و شهرهای مختلف گفت، در هر شهر و استانی که رد صلاحیت ها بدین گونه باشد دلیلی برای مشارکت نمی بینیم.