ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  علی اکبرناطق نوری
احمدى نژاد با طرح‌هایش
 در فضا بسر می‌برد
 
 
 
 

 

روزنامه شرق مصاحبه مشروحی کرده است با علی اکبر ناطق نوری، رئیس مجلس پنجم و دبیرکل سابق جامعه روحانیت مبارز که شکست او درانتخابات 2 خرداد بزرگترین زلزله درارکان جناح راست جمهوری اسلامی بود. این مصاحبه را اکبر منتجبی انجام داده است. ناطق نوری هر ایرادی داشته باشد، صراحت وجسارت بیان او درباره آنچه فکر می‌کند همیشه برجسته بوده است. این مصاحبه دارای نکات خبری قابل توجهی است که در میان مسائل دیگری که عبور زمان آنها را کهنه کرده پنهان است. به همین دلیل ما آن نکات خبری را بیرون کشیده ایم که در زیر می‌خوانید. از جمله نقش حاج حبیب الله عسگراولادی و محمدرضا باهنر در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری، خود بریدن و خود دوختن شورای همآهنگی در یک محفل کوچک و بازی با بسیجی‌ها و ایثارگران و بقیه تشکل‌های مشابه، ورود و خروج قالیباف به صحنه ( که در یک اظهار نظر دیگر در یکی از مقالات محمدجواد روح چون با‌هاشمی رفسنجانی دیدار کرده بود از سراپرده قدرت "تشر" ش زدند و احتمالا به همین دلیل نیز کنارش گذاشته و احمدی نژاد را جلو کشیدند) حامیان لاریجانی و عمق وابستگی او به جناح راست( توجه کنید به موقعیت کنونی او در شورای عالی امنیت ملی و یا ریاستش بر سیمای جمهوری اسلامی در دوران مقابله با اصلاحات)، بازی با سرنوشت کشور در خفا و به دور از آگاهی مردم از آنچه درجریان است و سرانجام شناختی که از احمدی نژاد در همین جلسات و در دیدار با ناطق نوری بدست آمد اما اراده احمدی جنتی و علی خامنه ای برای دراختیار گرفتن سکان قوه مجریه قوی تر از این شناخت بود.

 

یعنى تا ۲۷ خرداد؟
بله. من به آقاى لاریجانى قول داده بودم که چه مرحله اول و چه مرحله دوم تا زمانى که شما در صحنه باشید من هستم و حمایت مى کنم اما پس از آن نیستم. تا شب آخر هم در جلسات شوراى هماهنگى حضور داشتم. همه جلسات نیز در دفتر من برگزار مى شد. تا شب آخر .

در جریان انتخابات شما به صراحت اعلام کردید که آقاى‌هاشمى را در لیست خودتان قرار نمى دهید. در حالى که ایشان عضو جامعه روحانیت بود و به شما نزدیک. چرا این تصمیم را گرفتید؟
ناطق نوری :به خاطر اینکه آقاى‌هاشمى تصمیم نگرفته بود.

اما مشخص بود که در انتخابات شرکت مى کند.
ناطق نوری :ما احتمال نیامدن ایشان را بیشتر از آمدنش مى دادیم.

یعنى شما با این خبرگى در سیاست نمى توانستید حدس بزنید که آقاى‌هاشمى مى آید؟
ناطق نوری :خوب آقاى‌هاشمى از ما خبره تر هستند. اتفاقاً در سیاست ایشان بسیار باهوش هستند. البته من خودم در خصوص تصمیمات ایشان ان قلت‌هایى نیز داشتم. واقعاً ما نمى دانستیم که آقاى‌هاشمى بالاخره مى خواهد بیاید یا نه. من چندبار با ایشان صحبت کردم و همیشه به این نتیجه مى رسیدیم که ایشان نمى آید. وقتى کاندیداى نهایى ما آقاى لاریجانى شد رفتم پیش ایشان. گفتم که کاندیداى ما ایشان هستند. شما چه مى کنید. آقاى‌هاشمى رد نکردند اما گفتند که «مطلوب من آقاى ولایتى است. اما اگر آقاى لاریجانى هم باشد، مخالف نیستم.» وقتى این جمله را گفتند، براى ما عدم حضور ایشان تقویت شد.

 بعد از پیروزى آقاى احمدى نژاد خاطرم هست آقاى‌هاشمى به ایشان تبریک نگفت. بیانیه یا اعلامیه اى در این باره منتشر نشد. آقاى خاتمى نیز با تاخیر به دیدار ایشان رفت و از حضور مردم در انتخابات تشکر کرد. شما نیز سکوت کردید. هیچ کلامى نگفتید. در حالى که مدتى پس از تشکیل مجلس هفتم، به میان نمایندگان رفتید و شور و شوقى به پا شد. حالا علت این که شما بعد از این پیروزى سکوت کردید چه بود؟
ناطق نوری :من خاطرم نیست به مجلس هفتم رفته باشم.

اما من یادم هست. گویا دعوتى صورت گرفته بود؟
ناطق نوری :درسته. در ساختمان جدید من یک جلسه به مجلس هفتم رفتم. اگر اشتباه نکنم فراکسیون اکثریت جلسه گذاشته بود. جریان انتخابات بود. سئوالاتى را درباره انتخابات داشتند. من رفتم و به این سئوالات پاسخ دادم. این به ذهن من مى رسد.

من خاطرم هست که شما به مجلس رفتید و در صحن نیز حضور داشتید عکس‌هاى آن جلسه نیز منتشر شد.
ناطق نوری :جلسه غیر علنى بود. براى پاسخگویى به فراکسیون خودمان رفته بودم.

حالا بحث این است که شما به رغم حضور در مجلس، در دولت حاضر نشدید یا پیام تبریکى ارسال نکردید. چرا؟ از انتخاب آقاى احمدى نژاد ناراحت بودید؟ این سئوال را به این خاطر پرسیدم که شما گفتید تا شب ۲۷ خرداد از آقاى لاریجانى حمایت کردید و بعد از آن در فرآیند انتخابات شرکت نکردید. حتى شنیدم رفته بودید به شهر نور.

ناطق نوری :البته نور نبودم، به سارى رفته بودم.

به هرحال در تهران نبودید و این مهم بود. چرا در آن یک هفته حساس کار را تعطیل کردید؟
ناطق نوری :من دیگر بنا نداشتم کار تشکیلاتى بکنم.

جاى تعجب دارد. چون در مهم ترین و حساس ترین لحظات یک مرتبه به سفر رفتید.
ناطق نوری :بله. چون کاندیداى ما آقاى لاریجانى بود و به مرحله دوم نیامد و از آنجایى که مى خواستم کناره گیرى کنم، این زمان را مناسب دیدم. قصدم این بود که دیگر کار تشکیلاتى نکنم.

به نظر خودتان تصمیم عجولانه اى نبود؟
ناطق نوری :نه. به تدریج به این نقطه رسیدم.

اما شبى که قرار بود میوه درخت شما به ثمر برسد، کنار کشیدید و این کمى عجیب بود.
ناطق نوری :(با خنده) میوه ما کال از درخت افتاد. نرسید.

چطور شد که میوه شما نرسید؟ اصلاً آقاى لاریجانى چگونه کاندیداى شما شد.

ناطق نوری :نظر جمعى این بود. ما به ایشان رسیدیم.

اما انتقادى که شد این بود که مرکز شوراى هماهنگى راساً اقدام به این کار کرده است و اصلاً به نظر نیروهاى بدنه توجهى نکرده است. در حالى که گویا قرار بود به نظر جمع و نیروها تمکین شود.
ناطق نوری :از اول هم قرار نبود که نظر نیرو‌ها لحاظ شود. از ابتدا قرار بر این بود که هسته مرکزى شوراى هماهنگى تصمیم بگیرد.

اتفاقاً همین باعث شد که کاندیداهاى دیگر شما مثل آقاى ولایتى، احمدى نژاد یا حتى آقاى رضایى انتقاداتى را مطرح کنند یا مثلاً آقاى احمدى نژاد و ولایتى در جلسات شما شرکت نکنند.

ناطق نوری :آقاى احمدى نژاد در جلسات شرکت مى کرد. تا آخرین روز هم در جلسات حضور داشت.

اما اخبار منتشره به گونه دیگرى بود. حالا بفرمایید آقاى لاریجانى چگونه انتخاب شدند؟
ناطق نوری :از ابتدا که شوراى هماهنگى براى انتخابات فعالیتش را شروع کرد این سئوال مطرح شد که چه کسى را به عنوان کاندیدا معرفى کنیم. جمع به این نتیجه رسید که یک نفر را معرفى نکنیم. گروه‌هاى مختلف چهار نفر را در ابتدا پیشنهاد کردند. آقاى ولایتى، لاریجانى، توکلى و احمدى نژاد. جلوتر که رفتیم آقاى رضایى نیز مطرح شد و ایشان را هم در لیست لحاظ کردیم. بعد از این پیشنهاد کردم که دیگر کسى را به لیست اضافه نکنیم. این پیشنهاد تصویب شد. علت نیز این بود که مرتباً افراد دیگرى پیشنهاد مى شدند و ما اگر مى پذیرفتیم باید تا شب انتخابات مشغول افراد مختلف مى شدیم و زمان را از دست مى دادیم.

آقاى قالیباف هم مد نظر بودند؟

ناطق نوری : نه. رفته رفته بعضى از آقایان احساس مى کردند که سرکار هستند. برخى شیطنت مى کردند و به آنها مى گفتند که شماها سرکار هستید و انتخاب شوراى هماهنگى از قبل انجام شده است.

شما سعى نکردید این ابهامات از بین برود؟
ناطق نوری :چرا. یک بار وقتى همه جمع بودند، آقاى عسگراولادى خطاب به جمع گفت من پیرمردتر از همه شماها هستم. به مرگ نزدیک ترم. به شما شهادت مى دهم که این جمع با مسئولیت آقاى ناطق نورى هیچ گرایشى نسبت به هیچ یک از شماها نشان نداده است و هیچ کدام نیز نمى دانیم اگر بخواهیم تصمیم بگیریم، به کدام یک راى مى دهیم. این بحث را چند بار آقاى عسگراولادى مطرح کردند.

در جلسه ۲۷ آذر که آقاى احمد ى نژاد نیامدند، من گله کردم که چرا وقتى شما را دعوت کردیم و بقیه آمدند شما نیامدید. نامه اى نوشتند که من در شهردارى مشغول خدمت هستم. البته رد نکرد که من کاندیدا نیستم.

راى گیرى کردیم. همه جمع شده بودند. معیار‌ها را داشتیم. با نام تمام ۵ کاندیدا. مثل روز امتحان هرکس ورقه خود را پر کرد. قسم دادیم که هیچ کس به دست دیگرى نگاه نکند و گفتیم هیچ کس به دیگرى خط ندهد. هرکس نظر خودش را بنویسد و بعد نظرات را بخوانیم ببینیم که چه کسى بیشترین راى را آورده است.

این نتیجه گیرى مورد قبول قرار گرفت؟

ناطق نوری : در یک مقطعى آقاى احمدى نژاد آمد پیش من و گفت که براى اداره کشور طرح دارم و شما نمى گذارید که من طرحم را بیان کنم. ما براى همه دو جلسه گذاشته بودیم، براى آقاى احمدى نژاد ۳ جلسه گذاشتیم. آمد طرحش را بیان کرد. یادداشت کردم که یک ساعت و سه ربع فقط ایشان صحبت کردند.

نظر شما درباره طرح ایشان چه بود؟

ناطق نوری :خیلى فضایى بود.

به خودشان گفتید؟

ناطق نوری :بله. گفتم که ممکن است بعضى از این برنامه‌ها عملى نشود و بعضى هم عملى بشود. اما خیلى آرمانى است.

ناراحت نشدند؟

ناطق نوری :نمى دانم واقعاً. اما فرداى آن روز یک نامه براى من نوشتند و گفتند که من دیگر کاندیداى شوراى هماهنگى نیستم.

کناره گیرى آقاى احمدى نژاد قبل از نوروز ۸۴ بود؟

ناطق نوری :بله فکر مى کنم قبل از نوروز بود. حدوداً بهمن.

آیا نظرسنجى‌ها با آنچه که شما انتخاب کردید، نتیجه اى یکسان داشت؟

ناطق نوری : در نظرسنجى‌ها، آقاى لاریجانى خوب جلو مى آمدند. اما نظرسنجى‌ها همیشه قابل اعتماد نیستند. آقاى‌هاشمى تا لحظات آخر بالا بود. مردم نظر مى دهند اما نظرشان به هر دلیل عوض مى شود. یک نکته بود که برخى غافل بودند. در نظرسنجى‌ها دوتا سئوال معمولاً مطرح مى شد. اول به چه کسى راى مى دهى، دوم به چه کسى راى نمى دهى. به نظرم اطرافیان آقاى‌هاشمى از این موضوع غافل بودند. اگرچه در اغلب نظرسنجى‌ها ایشان نفر اول بودند و مثلاً ۳۵ درصد مى گفتند که به آقاى‌هاشمى راى مى دهند، اما در پاسخ به سئوال دوم نیز مثلاً ۴۹ درصد مى گفتند به‌هاشمى راى نمى دهیم. به همین خاطر ما نظرسنجى‌ها را مدنظر داشتیم و اتفاقاً مطابق تحلیل ما نیز پیش رفت. تصور ما این بود که چون آراى منفى ایشان بالا است خیلى موفق نباشد.

صرف نظر از آقاى‌هاشمى، دیگران چطور؟ آیا نتیجه نظرسنجى‌ها با انتخاب شما یکسان بود؟ دیگران چنین نظرى نداشتند.

ناطق نوری :خب شرایط همیشه عوض مى شود. یادتان هست وقتى آقاى قالیباف کاندیدا شد، معادلات به هم ریخت و ایشان چند روزى در صدر نظرسنجى‌ها قرار گرفت. از این نوع اتفاقات کم نبود.

بحث آقاى قالیباف مطرح شد. آیا ایشان یکى از کاندیداهاى شوراى هماهنگى بودند؟
ناطق نوری :نه. ایشان کاندیداى ما نبودند.