ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

از نگاه چهار روزنامه نگار سیاسی و کهنه کار امریکائی

رابطه ناممکن امریکا با ایران

تا وقتی درج.اسلامی

 هر گروه یک چیزی می گوید!

 
 
 
 
 

 

چهار نویسندگان و روزنامه نگار مشهور آمریکایی در نشستی مشترک در دانشگاه کلمبیا دیدگاه های خود را درباره مسائل جاری سیاسی و بن بست های مربوط به رابطه ایران و آمریکا طرح کردند. این همان دانشگاهی است که احمدی نژاد نیز چند ماه پیش در جریان سفر به امریکا برای حضور در سازمان ملل در آنجا سخنرانی کرد. سخنرانی که توام شد با یک سلسله پرسش های جنجال برانگیز.

کاملیا انتخابی فرد که در این جلسه بوده و گزارشی از آن را در وبلاگ خود منتشر کرده، یاد آوری می کند که سه تن از سخنرانان روزنامه نگاران سرشناس و قدیمی روزنامه نیویورک تایمز بودند که سابقه ممتد حضور و فعالیت خبری در خاورمیانه را دارند. در میان آنها "کینزر" با کتاب پر فروش خود بنام "تمام مردان شاه" شهرتی جهانی دارد.

آنها برای این به دانشگاه کلمبیا آمده و سخنرانی کردند تا بگویند حمله آمریکا به ایران تا به چه حد خطرناک است و عواقب چنین حمله ای چیست.

کینزر در سخنرانی خود گفت: ایران می تواند اوضاع امنیتی عراق را بشدت تخریب و یا به بطور کامل بهبود بخشد و دلیل اینکه برای بهتر شدن اوضاع  امنیتی عراق تلاش بی رمقی نشان می دهند اینست که می پندارد بهبود اوضاع در عراق به زیان آنها(جمهوری اسلامی) تمام خواهد شد. زیرا ثبات در عراق به امریکا فرصت و امکان می دهد تا عراق را سکوی پرش برای حمله به ایران کند!

او در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت که حتی اگر امریکا پیشنهاد گفتگوی بدون قید و شرط را هم به ایران بدهد، آنقدر رقابت های جناحی و چند دستگی در حکومت ایران زیاد است که باز هم معلوم نیست مذاکره ای سر بگیرد. زیرا هر کدام از این دسته ها چیزی می گویند و هرکدام حدیث و تفسیری از این پیشنهاد آمریکا خواهند داشت.  

پرفسور بیل برکلی استاد دانشگاه روزنامه نگاری دانشگاه کلمبیا نیز سخنران دیگر این جلسه بود. روزنامه نگاری که بارها به ایران سفر کرده و از نزدیک با بسیاری از دانشجویان دوران انقلاب (دانشجویان خط امام) مانند عباس عبدی ، سعید حجاریان وسایرین رو در رو گفت و گو کرده است.

او در سخنان خود گفت که بسیاری از آن دانشجویان در جبهه های جنگ ایران و عراق کشته شده اند. برای نمونه در عملیات هویزه 44 نفر از آنها کشته شدند.

(مشروح و بخش های دیگر این گزارش را می توانید در اینجا بخوانید)