ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

امروز رای گیری می شود

آخرین تفسیر روس ها

از موقعیت پرونده ایران در شورای امنیت

"پطر گونچاروف" مفسر سیاسی خبرگزاری «نووستی»

 
 
 
 
 

مسکو به ایران هشدار داد که اگراین کشور طی چند روز آینده به مطالبات مطرح شده در قطعنامه های پیشین شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره توقف کار در زمینه غنی سازی اورانیوم عمل نکند، قطعنامه سوم و تحریم ناگزیر خواهد بود. این گام از آن گام هایست که پیامدهایی در دراز مدت، در درجه اول برای خود ایران خواهد داشت.  

بند 41 آیین نامه سازمان ملل متحد که قطعنامه جدید طبق آن اتخاذ خواهد شد، تنها اعمال تحریماتی اقتصادی و نه نظامی را در نظر دارد. اما در این مورد، مسئله نه تنها ماهیت تحریمات و یا شدت آنها، بلکه درباره ناگزیر بودن این مجازات است. صحبت درباره اعتبار شورای امنیت سازمان ملل متحد است. تهران به دو قطعنامه پیشین بی اعتنایی کرده و مولفین قطعنامه را به "استکباری بودن ابرقدرت ها" متهم کرده است.

حال اعمال تحریمات جدید چه تهدیدی برای ایران خواهند بود؟ برای درک بهتر این مسئله، باید نگاهی به سیاست داخلی ایران انداخت و این که برنامه هسته ای ایران چه جایگاهی در آن دارد.  

"محمود احمدی نژاد" رئیس جمهور ایران برنامه هسته ای کشور را به محور اصلی سیاست داخلی خود تبدیل کرده که در آن بازنده بوده است. بخش اعظم کارهایی که وی در تبلیغات ریاست جمهوری خود در سال 2005 عده داده بود، عملی نشده اند. اقتصاد کشور دوران خوشی را پشت سر نمی گذارد. تیم وی به رقبای اصلی خود، در انتخابات برای ریاست مجلس خبرگان که مقتدرترین مکانیزم اداره کشور است، باخت.

اکنون در آستانه انتخابات پارلمانی که روز 14 مارس برگزار می شود، احمدی نژاد سعی دارد امتیازاتی کسب کند. تکیه او بر برنامه هسته ای ایران است که آن را اولویت ملی نامیده است.

همین تازگی نیز آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران به مردم کشور پیروزی بر قدرت های جهانی در بحث هسته ای را تبریک گفت. دلیل آن، گزارش جدید "محمد البرادعی" مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بود. احمدی نژاد به رهبر کشور و ملت اطمینان خاطر داده است که گزارش بار دیگر تاکیدی بر درست بودن سیاست ایران برای توسعه برنامه هسته ای خود است.

اما تهران شتاب کرد و مطلوب خود را بعنوان واقعیت جلوه داد. بعقیده کارشناسان آژانس، هر چند که ایران شفافیت بیشتری در برنامه هسته ای خود نشان می دهد، اما میزان آمادگی این کشور برای برداشتن گام هایی بسمت بازرسین، همچنان ناکافی است و این اجازه نمی دهد تمامی اتهامات مبنی بر این که ایران درصدد ساخت سلاح هسته ای است را بر طرف کرد.

جای تردید نیست که مخالفین احمدی نژاد از این اشتباه وی بی توجه نخواهند گذشت. به تیم احمدی نژاد علناً درباره ضررهای ناشی از تحلیل نادرست از اسناد آژانس بین المللی انرژی اتمی در رابطه با برنامه هسته ای ایران هشدار داده شده است.

به گفته "پرویز اسماعیلی" کارشناس علوم سیاسی، انتظار می رفت که طی سال های گذشته دیپلماسی ایران تجربه کسب کرده باشد، اما باید گفت که شتاب در تصمیم گیری ها و گام های دیپلماتیک و نیز تحلیل نادرست از اسناد (گزارش های آژانس) می تواند در آینده برای ایران مشکلات بزرگی ایجاد کنند.  

اکنون مهم زمان برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تصویب قطعنامه جدید شامل تحریم ها درباره ایران است. اگر تحریمات پیش از انتخابات مجلس اتخاذ شوند، این هدیه ای برای معترضین به احمدی نژاد خواهد بود.

به احتمال زیاد دیپلماسی آمریکایی این فرصت را از دست نخواهد داد و مراقب این خواهد بود که قطعنامه به موقع تصویب شود.

---------

توضیح هیئت تحریریه خبرگزاری «نووستی» : شورای امنیت سازمان ملل متحد نشست خود را به روز 13 اسفند ماه موکول کرد. رای گیری درباره قطعنامه حاوی تحریمات در رابطه با ایران برای ساعت 19:00 به وقت مسکو تعیین شده است. در ابتدا رای گیری برای روز 11 اسفند ماه تعیین شده بود، اما نمایندگان انگلیس و فرانسه با امید  متقاعد سازی 4 عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد- لیبی، اندونزی، جمهوری آفریقای جنوبی و ویتنام- به ضرورت حمایت از این سند، نشست را به روز دوشنبه موکول کردند.