ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

در جلسه علنی و خصوصی آژانس اتمی

پرونده تصویری و نمایشی

برنامه اتمی- نظامی ایران باز شد

 
 
 
 

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست با چاپ گزارشی مدعی شد اطلاعات به دست آمده توسط سرویس‌های جاسوسی کشورهای غربی که هفته پیش توسط معاون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، در حضور نماینده ایران به نمایش گذاشته شد از احتمال وجود یک برنامه اتمی نظامی در ایران داشت.

مدارک ارائه شده (از سوی اولی هاینونن معاون آژانس انرژی اتمی این احتمال را به طور جدی مطرح می‌کند که ایران در سال 2003، تنها چندماه پس از برآورد ارزیابی اطلاعات ملی آمریکا از توقف برنامه تسلیحات هسته‌ای‌اش، این برنامه را از سر گرفته‌است و ایران به گونه‌ای قابل اطمینان درباره اهداف برنامه هسته‌ای‌اش توضیح نداده و همچنان به تلاش برای تولید اورانیوم با غلظت بالا، مواد منفجره بسیار قوی و کلاهک موشک‌های دوربرد ادامه می‌دهد

به نوشته واشنگتن‌پست، اطلاعاتی که هاینونن در آن جلسه مطرح کرده توسط سرویس های جاسوسی چند کشور مختلف تهیه شده و این ادعا را طرح کرده‌است که ایران در تلاش برای دستیابی به تکنولوژی مورد نیاز برای ساخت تسلیحات اتکی بوده است. یکی از این اسناد تشریح کننده مطالعات ایران برای افزایش قابلیت سوار کردن کلاهک های جنگی بزرگ بر موشک‌های شهاب بوده‌است، به گونه ای که 600 متر قبل از رسیدن موشک به هدف منفجر شود. چنین مطالعه‌ای فقط در صورتی که کلاهک موردنظر هسته‌ای باشد قابل توجیه است.

با گزارش تصویری اولی هاینون در جلسه آژانس و بویژه نمایش اسلایدهای جاسوسی از مراکز اتمی ایران در جلسه خصوصی آژانس از اهمیت گزارش رسمی محمدالبرادعی مدیرکل آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران که با استقبال مقامات ایران روبرو شد بشدت کاست.