ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

مصاحبه موسوی لاری

70 در صد را برده اند

30 درصد را برای رقابت گذاشته اند

 
 
 
 

 

موسوی لاری وزیر کشور کابینه محمد خاتمی و رئیس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان، روز گذشته در یک مصاحبه انتخاباتی گفت:

اگر برگزار كنندگان انتخابات در مرحله‌ برگزاری انتخابات از موضع قانونی و دفاع از قانون با مقوله‌ انتخابات برخورد كنند، قطعا اكثریت كرسی‌های – علیرغم همه رد صلاحیت ها- مجلس هشتم در حوزه‌هایی كه رقابت وجود داشته باشد از آن اصلاح‌طلبان است.

طبعا آن چیزی كه امروز به عنوان لیست اصلاح‌طلبان ارایه می‌شود دربر گیرنده‌ همه‌ی كاندیداهایی كه از ابتدا پیش‌بینی كرده بودیم نیست.

اگر به صورت طبیعی لیست اولی كه مدنظر ما بود دچار مشكل نمی‌شد، امروز چهره‌های شاخص بیشتر در فهرست انتخاباتی ما به چشم می‌خوردند. البته از آن‌جا كه هنوز لیست ما نهایی نشده است این احتمال وجود دارد كه چهره‌های شاخص بیشتری را در فهرست نهایی‌مان داشته باشیم.

به احتمال زیاد فهرست نهایی كه ارائه خواهد شد لیستی كامل‌تر از لیستی است كه تا الان تهیه شده است. تا دو روز دیگر لیست نهایی و سراسری ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان اعلام خواهد شد. دراین صورت مشخص می‌شود كه ما در سطح كشور به چه میزان كاندیدا داریم.

موسوی لاری در باره کناره گیری امثال "عارف" معاون ریاست جمهوری در دوران خاتمی، علی اشراقی( نوه آیت الله خمینی) و چند تن دیگر گفت:

این مساله به دلیل فضایی است كه بر این انتخابات حاكم شده است.

‌ ما در تهران و شهرستان‌ها بین 110 تا 120 كرسی رقابتی داریم و حدودا با همه اغماض‌ها در 30 درصد از كرسی‌ها می‌توانیم رقابت كنیم.

خبرنگار دیگری درباره تفاوت برگزاری انتخابات و تایید صلاحیت‌ها در ایران و اروپا پرسید و مرعشی پاسخ داد: آن‌چه در ایران انجام می‌شود با كشورهای اروپایی تفاوت دارد. در نظام‌های غرب، دموكراسی با احزاب تشكیل می‌شود و پالایش توسط شورای نگهبان ـ كه امروز مورد اعتراض ماست ـ در اروپا توسط احزاب انجام می‌شود. یعنی آن‌ها خودپالایشی دارند. اما در نظام انتخاباتی ما هنوز جایگاه احزاب مشخص نیست. ما باید به این جمع‌بندی برسیم كه پالایش اولیه‌ كاندیداها، توسط نهادهای مدنی انجام شود. ما در ایران با دموكراسی جوان مواجه هستیم و باید آن را كامل كنیم. نباید آن را با كشورهای غربی كه بیش از چند قرن سابقه دموكراسی دارند، مقایسه كنیم.

یكی دیگر از خبرنگاران پرسید كه چرا در لیست نهایی ستاد و در مجموعه ستاد به عنوان مثال از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و حزب اسلامی كار استفاده نشده است؟ مرعشی پاسخ داد: ماموریت‌های ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تقسیم شده و هر كمیته ماموریت‌هایی را به عهده گرفت است؛ مثلا مسائل مربوط به جامعه كارگری بر عهده حزب اسلامی كار گذاشته شد و سعی كردیم كمیته‌ها را در میان اعضای مختلف تقسیم كنیم، در عین حال سازمان مجاهدین انقلاب ایران نیز فعال هستند.

مرعشی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برنامه ما صراحتا دولت را از هرگونه تخصیص منابع بانكی به صورت منطقه‌ای و بخشی منع می‌كند.

دولت نهم طلایی‌ترین سال‌های اقتصاد ایران برای جهش صنعتی را به سال‌هایی همراه با تورم و ركود تبدیل كرده است؛ لذا اولین اولویت ما در مجلس هشتم حتی اگر اقلیت باشیم نظارت بر دولت با ائتلاف با بخش خردورز اصولگرای مجلس است.

یكی دیگر از خبرنگاران پرسید چرا تاكنون لیست قطعی خود را ارائه نداده‌اید عبدالله ناصری سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان به این پرسش، پاسخ داد: امروز لااقل در پایتخت كه پیشانی گروه‌ها، جناح‌ها و معنا كننده انتخابات است در جبهه‌ اصلاحات هیچ اتفاقی نیفتاده و پیش‌بینی ما این است كه اتفاقی نخواهد افتاد و دور از ذهن می‌دانیم كه دوستانی كه از چهره‌های شاخص تا این روزهای باقی مانده تایید صلاحیت شوند ولی شایعه آن‌ وجود دارد. فرصتی هم برای تبلیغات نیست.