ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

خاتمی درکرمان:

جهش اقتصادی و علمی

با "ورد خواندن" و یکشبه ممکن نمی شود

 
 
 
 

 

نکاتی از سخنرانی محمد خاتمی در جریان سفر به كرمان، که از جمله سفرهای استانی وی در جریان تدارک انتخابات مجلس آینده است:

انتقاد در کشور باید آزاد باشد، البته نه به این صورت که جوایز منتقدان دولت را به کسی(حسین شریعتمداری) بدهند که «به افراد بسیاری اهانت کرده و تعاریف عجیبی از دولت كرده است».

متأسفانه اخیرا اهانتی به انقلاب و ملت ایران شده و آن نفی دستاوردهای انقلاب از اول تا دوران اخیر است و این جفای بزرگی است. دورانی که 11 سال آن به رهبری امام (ره) و چند سال نیز با ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب گذشته است و مملکت در شرایط سختی اداره شده است.

در دوران 8 ساله سازندگی شخصیت هاشمی رفسنجانی و فداکاری او باعث شد که در بدترین موقعیت‌ها به ایشان اعتماد شود. هاشمی بعد از جنگ با مشکلات بسیاری کشور را اداره کرد و ندیده گرفتن این‌ها و انکار همه این فعالیت‌ها جفا به ملت ایران است و امیدواریم تمام این‌ها بررسی شود و یا «کارگروهی» تشکیل شود و خدمات انجام گرفته از ابتدای انقلاب تاکنون نشان داده شود.

نمی‌گویم دولت اصلاحات اشکالی نداشته، اما کارهای بزرگی هم در این دوران انجام شده که امروز مردم بهره‌اش را می‌برند. خصوصا در بخش پتروشیمی اگر امروز شاهد افزایش صادرات هستیم، باید بدانیم که زمینه‌اش در گذشته فراهم شده است و در دولت قبل بود که صادرات غیرنفتی به 11 میلیارد دلار رسید و سابقه رشد صنعتی بالای 12 درصد نیز مربوط به همان دوران است.

تولید سیمان و سایر کالاهای صنعتی و ایجاد حساب ذخیره ارزی که با موجودی مناسب به دولت بعدی تحویل داده شد نیز از کارهای بزرگ دوران اصلاحات بود.

برای استقلال بیش‌تر دانشگاه‌ها، مقرر شد برای انتخاب رییس دانشگاه از رأی و نظر اعضای هیأت علمی کمک گرفته شود تا دانشگاه در موقعیتی قرار گیرد که جوابگوی جهش مورد نیاز علمی کشور باشد و البته این تصمیم یک گام بزرگ نیز برای حرمت نهادن به اساتید دانشگاه بود.

رشد تشکل‌ها، احزاب و اصناف و اختصاص بودجه برای آن‌ها زمینه‌ساز پایدار شدن دموکراسی در کشور بود.

افتخار می‌کنم که همواره در دولت من از آزادی بیان، مطبوعات و اندیشه دفاع شد. راهی که ملت ایران انتخاب کرده‌اند، اصلاحات سازگار با آمیزه‌های دینی است و این مسیر را ادامه خواهیم داد و امیدواریم شاهد جبران عقب‌ماندگی‌های کشور باشیم.

در دوران اصلاحات مبادلات اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی به راحتی انجام می‌شد و ریسک سرمایه‌گذاری در ایران از 5/7 به 5/3 رسید. در سال 82 نیز گفتم، ایران آماده جهش اقتصادی و علمی است اما توسعه با «ورد خواندن» و یک‌شبه حاصل نمی شود و لازمه آن تلاش و تدبیر است.

امیدوارم نیروهای با تجربه به مجلس راه یابند تا بتوانند روند توسعه کشور را با سرعت بیشتر پیش ببرند.