ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

پس از شورش و حکومت نظامی در بندرترکمن

شورش مردم معترض

در فقیرنشین ترین محله زاهدان

 
 
 
 
 

ساعت 2 بعدازظهر روز پنجشنبه  13 دی پس از آنکه یکی از گشت های نیروی انتظامی در میدان کوثر زاهدان بطرف یک اتومبیل وانت حامل تعدادی نوجوان زیر 18 سال که در حال بازگشت از یک ایستگاه آب آشامیدنی تیراندازی و 3 تن از آنان را مجروح کرد، صدها نفر از مردم در میدان کوثر جمع شدند. این میدان محل وقوع حادثه بود و جوانانی که بطرف آنها تیراندازی شده بود؛ برای تهیه آب آشامیدنی برای یک عروسی  به ایستگاه آب آشامیدنی رفته بودند. مردم در میدان کوثر با آتش زدن لاستیک ماشین و پرتاب سنگ به طرف ماموران خشم و اعتراض خود را نسبت به عملکرد آنان نشان دادند. با افزایش نیروهای اعزامی ضد شورش و نیروهای نظامی قرارگاه های مختلف به این منطقه هر لحظه بر شمار مردم معترض افزوده شد تا جائی که ماموران ناچار شدند تا شعاع چند کیلومتری این منطقه را که معروف به بازارمشترک و کارخانه نمک است محاصره کنند.

گفته می‌شود مردم خشمگین تعدادی از ماموران را نیز خلع سلاح کرده و کتک زده‌اند و پس از این اقدام، تا چند ساعت جستجوی خانه به خانه ماموران برای یافتن اسلحه‌های ربوده شده ادامه داشته است.

بازار مشترک زاهدان یکی از محرومترین و فقیرترین نقاط زاهدان است و مردم این منطقه با دستفروشی در اطراف میدان زندگی خود را می‌گذرانند. درگیری میان مردم و نیروی انتظامی در حدود ساعت 17 با وساطت مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان که مردم را دعوت به آرامش و ترک محل کرد، خاتمه یافت.

فرماندار زاهدان در مصاحبه‌ای با ایرنا ضمن تایید خبر درگیری مردم با ماموران انتظامی در زاهدان گفت: حادثه پرتاب سنگ به سوي ماموران انتظامي توسط شماري از مردم محله‌اي در غرب اين شهر در حال بررسي است. اين حادثه پس از تيراندازي ماموران گشت انتظامي به سمت يك دستگاه خودرو وانت تويوتا كه به ايست پليس توجه نكرده و مشكوك بود، رخ داد و در نتیجه آن دو سرنشين خودرو زخمي شدند و اين امر باعث شد تا جمعيت حاضر در محله‌اي معروف به "بازار مشترك " به سمت نيروهاي انتظامي سنگ پرتاب كنند.

یک هفته قبل از واقعه، درحادثه ای مشابه در بندرترکمن، نیروهای گشت انتظامی یک ماهیگیر جوان این شهر را کشتند و متعاقب آن مردم در شهر شورش کردند و برای مهار این شورش اعلام حکومت نظامی شد.