ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

کروبی در شیراز

روحانیت پس از انقلاب

دیگر آن روحانی قبل از انقلاب نشد

 
 
 
 
 

شیخ مهدي كروبي که به شیراز سفر کرده، در یک مصاحبه خبری، پیرامون انتقادهائی که این روزها از جانب اصلاح طلبان علیه او بعنوان تفرقه افکن در صفوف اصلاح طلبان مطرح می شود گفت:

 

چرا اين عزيزان دوستدار اصلاحات كه انگيزه خوبي دارند آن روزها نگران وحدتي كه بايد ميان اصلاح‌طلبان باشد نبودند؟ روزي که گفتند «خروج از حكومت»، در حالي كه دو قوه از سه قوه در اختيار ما بود و من توصيه مي كردم كه به جاي پرداختن به اين مسائل تلاش شود خبرگاني قوي داشته باشي. چرا دوستان ما آن روزي كه گفتند عبور از خاتمي، اين مسائل را مطرح نكردند.

از کروبی پرسیدند که چرا پس از كساني چون از آيت‌الله شهيد دستغيب و امام كمتر شخصيت روحاني داريم كه تا اين اندازه نامشان بر زبان مردم جاري باشد؟ گفت:

با همه‌ افت و خيزها، تلخ‌ها و شيرين‌ها و ضعف‌ها و قوت‌هايي كه روحانيت داشته، اما این قشر، قشر مجموعه‌ا‌يست كه قرن‌ها مردم با آن مانوس بوده‌اند. آن روز كه مردم به شهيد دستغيب ارادت داشتند گذشته از اين كه خود وي آدم شايسته‌اي بود و سال‌ها به مردم خدمت كرد، حوادثي نيز كه بر روحانيت گذشته بود، باعث علاقه مردم به وي و اين قشر شده بود. امثال شهيد دستغيب محصول سال‌هاي طولاني حضور در جمع و درون مردم بودند، اكنون سوال اين است كه چرا اين نمونه از روحانيت را كمتر داريم. در پاسخ بايد گفت مشكلي كه روحانيت پس از انقلاب پيدا كرد اين بود كه نحوه ارتباط سابقش با مردم قطع شد؛ گرچه يك بخش از روحانيت هنوز با مردم ارتباط دارد؛ اما عمدتا رابطه‌ها مثل سابق نيست و يك عده از هم لباس‌هاي ما تغيير كردند.

خواه يا ناخواه كار حكومتي روحانيت را فرا گرفته و گاهي برخي حرف‌ها را مي‌زنيم كه حرف قدرتمندان است، حرف روحانيت نيست.