ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

دیدگاه های لاریجانی برای انتخابات رئیس جمهوری

وقت آن رسیده که همه

گرایش ها در دولت حضور یابند

 
 
 
 
 

 

علي لاريجاني که در دوران پس از برکناری از دبیری شورای عالی امنیت ملی، می کوشد نقطه نظرات خود را برای انتخابات آینده ریاست جمهوری اعلام کند، با سفر به مشهد، طی چند سخنرانی دانشگاهی گفت:

 

من فكر مي‌كنم پس از بيش از 20 سال که از انقلاب و تاسیس جمهوری اسلامی می گذرد، وقت  آن رسیده است که جريان‌هاي سياسي كشور مشتركات خود را مدون كنند و ساز و كار به نحوي باشد كه همه جريان‌ها در دولت نقش داشته باشند.

از ابتداي انقلاب سياست نظام و رهبري دستيابي به انرژي صلح آميز هسته‌يي بوده است و امروز كه به عنوان يك كشور كامل هسته‌يي در جهان شناخته شده‌ايم نتيجه فعاليت همه دولت‌هاست؛ البته با تاكتيك هاي مختلفي كه هر كدام در زمان خود مد نظر داشتند.

 

لاریجانی در پاسخ به سئوال يكي از دانشجويان مبني بر اين كه شما در زمان رياست جمهوري خاتمي به وي كم لطفي كرديد. آيا بهتر نيست از او عذرخواهي كنيد؟ گفت:

معتقدم خود اصلاح طلبان نيز به اشتباهاتشان در آن زمان پي برده‌اند و از آنجايي كه من نيز به تكليف خود عمل كرده‌ام، مشكلي براي بيان برخي از ناگفته‌ها كه بايد روشن شود ندارم ولي در اين قضيه پيش قدم نخواهم شد. چون بهتر است به سازندگي كشور كمك كنيم. در دولت آقاي خاتمي مخصوصا اواخردولت هشتم مقاومت همه جانبه و بسيار خوبي در مقابل تحريم ها و فشارهاي غرب انجام شد و در دولت آقاي احمدي نژاد شرايط طوري مهيا شد كه به نظر من دولت در حوزه مناسبي اقدام به دفاع از حقوق ملت مي كند، اما بايد توجه داشت كه صحنه بين المللي امروز جهان صحنه قدرت است و در مذاكره چيزي به كسي نمي‌دهند.

 

لاریجانی با اشاره به گزارش اخير سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا گفت: اين گزارش يك انفجار در صحنه سياسي بين المللي بود اما داراي اشكالاتي نيز هست از جمله اين كه در آن گفته شده ايران بعد از فشارهاي بين المللي و از سال ‌2003 به دنبال سلاح هسته‌يي نبوده و اين به نظر ما داراي اشكال است.

اگر افرادي در داخل مرزهاي ايران ضمن همكاري با توطئه گران در فكر خرابكاري در كشور باشند با آن ها سريعا برخورد مي شود. افرادي كه در فكر خرابكاري هستند اغلب وجود دارند و ما هم با آن‌ها سريعا و شديدا برخورد مي‌كنيم اما اين صحيح نيست كه به هر منتقدي تهمت روابط با آ‌مريكا زده شود.

همه بايد به دولت نهم در راه رسيدن به موفقت همه‌جانبه كمك كنيم، اما در اين راه بايد آزادانديشي و فضاي باز سياسي براي اظهار نظر و نقدهاي منصفانه و منطقي وجود داشته باشد.

 

از تمامي مسوولين می خواهم با نگاه به پيرامون كشور و خصوصا همسايگان و كشورهاي منطقه اتخاذ تصميم و استراتژي ديپلماتيك تنظیم كنند. مساله امنيت ملي فقط در جغرافياي كشور ما نمي‌گنجد. كشورهاي كوچك دنيا براي اينكه سياست‌هاي ما را خراب كنند حاضرند بمب اتم را بر سر ما خالي كنند.

 

لاریجانی در پاسخ به سئوالاتی که پیرامون شرکت در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری از وی شده بود، شرکت درانتخابات مجلس هشتم را قاطعانه رد کرد اما در باره انتخابات ریاست جمهوری سکوت کرد. او گفت:

در حال حاضر من هيچ ضرورتي براي حضور درمجلس شوراي اسلامي نمي‌بينم و اگر افرادي هم در اين باره مطلبي گفته اند كاملا اشتباه است.

درباره مناسبات با امریکا نیز لاریجانی گفت:

اگر آمريكايي‌ها رفتارشان را در منطقه عوض كنند مي توانند در برخي مسائل منافع مشترك با ايران داشته باشند. اما تا زماني كه آمريكايي‌ها تئوري جنگ گرايانه را در منطقه دنبال كنند دشمن ما هستند، البته الان كمي اين سياست آمريكا عوض شده به نظر مي رسد كه به اشتباهات گذشته خود پي برده اند.

 

درباره تورم و گرانی ها لاریجانی گفت:

در مساله تورم شايد مباحث امنيتي مطرح باشد، اما بيشترين دليل تورم مسائل اقتصادي است از جمله رشد بيش از حد نقدينگي كه طي چندسال گذشته اقتصاد را دستخوش تغييرات زيادي كرده است.