ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

 

infos@peiknet.com

 
 
 

پاسخ غیر مستقیم رئیس جمهور فرانسه به نامه احمدی نژاد

برای مذاکره به تهران می آیم

اما با این شرط

درهای مراکز اتمی را باز کنید

 
 
 
 
 

 

نيکلا سارکوزی، رئيس جمهوری فرانسه، با مجله فرانسوی «لانوول آبزوواتور» پیرامون بسیار از مسائل فرانسه، جهان گفتگو کرده است. بخشی از این گفتگو اختصاص به فعالیت های اتمی ایران و مواضع تند وی در این ارتباط دارد. مواضعی که حتی با به کار گیری احتمال جنگ با ایران مطرح شده است.

سرکوزی بی آنکه اشاره به نامه پرانی احمدی نژاد به وی و "جوان" خطاب کردن او کند، مسئله ای را مطرح کرد که احتمالا بخشی از مضمون نامه احمدی نژاد بوده است. سرکوزی گفت:

دولت ایران، ابتدا امکانی فراهم کند تا بازرسان انرژی اتمی جهان بتوانند از همه تاسیسات اتمی این کشور بازدید کنند، آنگاه من نه تنها برای دیدار و مذاکره به تهران خواهم رفت، بلکه حاضرم برای ایجاد نیروگاه های تازه اتمی در ایران هم مذاکره کنم. (مذاکراتی که اخیرا با چین با نتایج قراردادی16 میلیاردی انجام شد و فرانسه بزرگترین طرف قراردادهای اتمی با چین شد.)

در بخش دیگری از این گفتگو، سرکوزی مسئله حمله به ایران را اینگونه طرح کرد:

همه با این یقین ما موافق اند که برنامه اتمی ايران علیرغم ادعای مقامات ایران مبنی بر صلح آمیز بودن و یا بهره گیری از آن جهت انرژی هسته ای چنین سمت گیری ندارد.

آنچه که به شرایط فعلی مربوط است اینست که ما پیش از آنکه نگران حمله نظامی امریکا به تاسیسات اتمی و نظامی ایران باشیم، به احتمال حمله ناگهانی اسرائیل با این استدلال که امنیت ما تهدید می شود هستیم. اگر این نگرانی را قبول داشته باشیم، آنگاه باید بپذیریم که هنوز خطر حمله و جنگ وجود دارد.