ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

گفتگوی مستقیم، -اما قبلا همآهنگ شده-

 شب گذشته احمدی نژاد در برنامه اول سیما

پاسخ به لاریجانی و توکلی

بجای اعتراف به اشتباهات

گرانی تخم مرغ، زیر سر عراقی هاست که "امُِلت" و "نیمرو" زیاد می خورند!

مشکل مسکن از اینجا ناشی شده که بچه ها بزرگ شده و به سن استقلال رسیده اند.

 
 
 
 

متولدین 60 تا 65 با رشد 4 درصدی وارد بازار مسکن شده اند و خانواده های تک نفری از 1 درصد به 5 درصد افزایش پیدا کرده است. ضمنا در گذشته 5 درصد اجاره نشین بودند حالا 27 درصد اجاره نشین هستند. همین باعث گرانی مسکن شده! پرونده اتمی ایران هم بسته شده و بیخود همه خودشان را معطل کرده اند. جلیلی آمد که به سولانا امتیاز ندهد. ما محکم ایستادیم. حتی وقتی گفتند نرو نطنز برای بازدید چون ممکن است آنجا را بمباران کنند و کشته شوی، گفتم این حرف ها چیه، ما آماده خطریم و رفتم. ضمنا نظام توزیع ما خوب است، اصناف ما هم آدم های خوبی اند، اما خود توزیع خراب است!

شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی، شب گذشته (ساعت 21:30 ) گفتگوی مستقیم با ااحمدی نژاد را پخش کرد.

احمدی نژاد در این گفتگو درباره تورم، مدل اقتصادی و ابتکاری خود، بنگاه های زود بازده، فعالیت های اتمی، شورای همکاری خلیج فارس و چند موضوع دستچین شده دیگر که مشهود بود قبلا همآهنگی لازم صورت گرفته و گوینده ای بنام "حیدری" مجری آن شده بود صحبت کرد.

رئیس دولت دلیل تورم را 5 عامل عنوان کرد:

افزایش قیمت جهانی کالاهای وارداتی

کاهش ارزش دلار نسبت به سایر ارز ها

رشد نقدینگی و چاپ بی رویه چک پول توسط بانک های دولتی که رئیس بانک مرکزی را به این علت برکنار کرده

خوب عمل نکردن برخی موسسات پولی و مالی (بیش از حد وام دادن)

تحریک تورم انتظاری، که اشاره به روزنامه ها و برخی احزاب بود و اینکه تورم 24 درصدر شانتاژ آنهاست.

بدین ترتیب، همه تقصیر دارند،- حتی اطرافیان خود او که مجری دستورات ضد و نقیض و پیاپی وی اند- جز رئیس دولتی که معتقد است هرچه اوضاع بدتر شود ظهور امام زمان جلو می افتد!

احمدی نژاد در بخش دیگری ازاین گفتگوی مستقیم، - اما قبلا همآهنگ شده- درباره بورس، در یک پاسخ چشم بندی گفت:

«حجم معاملات بورس نسبت به گذشته(لابد 20 سال پیش مورد نظرش بود!) 70 درصد افزایش داشته است.»

در یک پاسخ دیگر که توجیه کننده فروش نفت به یورو بود، بی آنکه اشاره به خطربلوکه شدن پول های ایران در ادامه سیاست تحریم و درگیری های اتمی بکند گفت:

«فروش نفت به دلار و خرید آن به یورو باعث ضرر 40 درصدی ما شده.»

استدلال های او درباره گرانی از مرز پرروئی گذشت. بخوانید:

« یک سال سیب زمینی گران می شود، یک سال گوجه و یکسال تخم مرغ. صادرات تخم مرغ به عراق باعث گرانی تخم مرغ است و ما سعی داریم جلویش را بگیریم. یارانه سنگین 600 هزار میلیارد تومانی ما را آسیب پذیر کرده است. مثلا ما می آئیم بنزین را سهمیه بندی می کنیم ولی یک بازار فرعی بوجود می آید و بنزین می شود 400 تومان و این می شود مبنای معاملات. برای همین نمی شود یارانه را کم کرد چون شوک وارد می شود . 25 درصد تولید ناخالص ملی برای یارانه می رود.»

احمدی نژاد درباره گرانی هزینه مسکن که در سال اول ریاست جمهوری اش بکلی منکر آن بود نیز گفت:

2 اشتباه دولت باعث گرانی مسکن شد . یکی دادن مزایای بدون کارشناسی از طرف بانک مسکن که صدا و سیما هم مدام این را تبلیغ کرد و گفت بشتابید. دوم برخی درگیری های دولت ما را از بحث مسکن غافل کرد. سالی 660 هزار واحد مسکونی باید ساخته می شد (قبل از 83) ولی سالی 330 هزار ساخته شد و مشکل دیگر ما هم وارد شدن متولدین 60 تا 65 به بازار است که یک رشد 4 درصدی را دارد. خانواده های تک نفری از 1 درصد به 5 درصد افزایش پیدا کرده است. در گذشته 5 درصد اجاره نشین بودند(منظور از گذشته مشخص نیست) حالا 27 درصد اجاره نشین هستند. این یک تغییر خوب است. برنامه های ما یکی زمین های 99 ساله است و اینکه تعداد پروانه های صادر شده در شهرها نسبت به پارسال 2 برابر شده است و برای تهران هم برنامه ویژه داریم و یک برنامه هم برای تغییر الگوی شهر سازی داریم .  طرح تثبیت قیمت مسکن 3 سال زمان نیاز دارد.

(بنابراین استدلال آنها که بدنبال آمده اند مقصراند، آنها که سنشان به مرز مستقل شدن و تشکیل خانواده دادن رسیده تقصیر دارند، اجاره نشین ها مقصرند و خلاصه همه تقصیر دارند جز دولت!)

احمدی نژاد در مورد بنگاه های زود بازده که از ابتکارات پر تبلیغات خود اوست، ابتدا این ابتکار بکر را پس گرفت و انداخت گردن کشورهای دیگر و سپس گفت:

«این چیزی نیست که ما اختراع کرده باشیم. در همه کشورها بنگاه های کوچک، متوسط، بزرگ وجود دارد و یکی از دلایل ما برای اجرای این طرح جمعیت فراوان بیکاری بود که پشت خط مانده بودند. ببینید در 2 تا کشور که یکی از ما کوچکتر و یکی هم خیلی بزرگ تر است موتور اقتصادشان بنگاه های کوچک بوده است. بنگاه های کوچک سد راه بنگاههای بزرگ نیست.»

(کلاغ خواست به سبک کبک بخرامد، راه رفتن خودش هم یادش رفت. احمدی نژاد هم می خواست مدل چین و کامبوج و تایوان را درایران پیاده کند!)

 احمدی نژاد راجع به مدل اقتصادی دولت و اینکه می گویند دولت مدل اقتصادی ندارد و یا اینکه مردم را کرده موش آزمایشگاهی تا مدل اقتصادی اش را پیدا کند، درحالیکه در بخش بالا اشاره به ابتکار بنگاه های زودبازده کرده بود، گفت:

«در کشوری که برنامه 5 ساله  و قانون بودجه دارد، اینکه دولت باید مدل اقتصادی داشته باشد یعنی چه؟ برنامه 5 ساله خود مدل اقتصادی است . ما فقط برخی احکام هزینه ایش را اجرا نکردیم چون منابعی نیست. کسانی که ما را متهم می کنند بیایند بگویند که ما کدام قسمت از برنامه و بودجه را اجرا نکرده ایم. من به قانون برنامه نقد دارم ولی معنی اش این نیست که اجرا نمی کنم. اگر برنامه 5 ساله ای را که نوشته اند اشتباه دارد صادقانه بگویند که ما اشتباه کرده ایم ما گرایشمان به سمت توسعه اسلامی و تقویت بنیاد های اقتصادی است . همین برنامه بودجه که گفته است دولت باید کوچک شود، ماموریت های دولت را 2 برابر کرده است. (از روز روشن تر است که رئیس دولت با کارشناسان منتقد در تلویزیون ظاهر نشده تا برایش استدلال مخالف کنند، با مجری تلویزیونی ساخت و پاخت کرده که سئوال خنده دار زیر را در ادامه بحث بالا از رئیس جمهور می کند.)

مجری: آیا در این مدل، کسی می تواند هواپیمای شخصی داشته باشد.

احمدی نژاد : حتما می تواند

مجری: نظام توزیع ما بیمار است. اگر یک فروشگاه زنجیره ای خارجی یا داخلی که از سوزن تا هواپیما می فروشد قصد سرمایه گذاری در داخل را داشته باشد، شما حمایت می کنید؟

احمدی نژاد: ما در توزیع فرصت ها و پشتیبانی ها باید عدالت را رعایت کنیم و هرکس که توانایی داشت باید بتواند بنگاه یا کارخانه ای را تاسیس کند . الان رانت است . دولتی است نه برای اشخاص خاصی . ولی بعضی چیزها که نیازهای اولیه جامعه است باید مورد حمایت دولت باشند. و گام اول برای درست کردن نظام توزیع ، ساماندهی خود توزیع است که خوشبختانه اصناف ما آدم های خوبی هستند.

(شیر فهم شدید؟ نظام توزیع مشکل نیست، خود توزیع مشکل است!! اصناف هم آدم های خوبی اند چون بالاخره صاحب رای هستند!)

احمدی نژاد در مورد پرونده اتمی ایران بار دیگر مدعی شد که ماجرا تمام شده است. او گفت:

«همان است که من عرض کردم. اصل مطلب تمام شده و دامنه اش هم دارد جمع می شود . از نظر من بُعد هسته ای ما دارد تمام می شود. در 2 سال اخیر یک نبرد سیاسی سنگین بود. سخت ترین چالش سیاسی ما بود و از قضیه ملی شدن نفت هم مهم تر بود. 2 سال پیش ما روند موضوع را عوض کردیم . یعنی دیگر اینجور نبود که ما داوطلبانه جایی را ببندیم و آنها بگویند مرسی که داوطلبانه بستید ولی دیگر حق ندارید باز کنید. ما زدیم زیر میز و روند را تغییر دادیم . تحلیل آنها این بود که اگر قطعنامه صادر کنند ما جا می زنیم . ولی دیدند ما ایستاده ایم و جا نمی نزدیم. حتی یکبار که می خواستم بروم نطنز دوستان می گفتند نرو احتمال دارد حمله کنند و نطنز را بزنند، ولی من گفتم باید برویم تا بفهمند که ما فرمان را کنده ایم و پر گاز داریم میائیم. بعد آنها کم کم نرم رفتار کردند ولی می گفتند که غنی سازی را تعلیق کنید که این هم زنگوله یست که باید پای موضع گیری می بستند. گزارش نهاد های اطلاعاتی امریکا یک تغییر موضع و چرخش علنی است . چرا یک عده نمی خواهند این را بفهمند؟ همانها که نمی توانند علنا بگویند که ما شکست خوردیم. این چرخش 2 دلیل هم داشت.  یکی تغییرات داخلی امریکا، دوم مقاوت مردم ایران . بنظر من قطعنامه سوم موضوعیت ندارد. به نفع آنهاست که با ما همکاری کنند . به نفع ما هم هست ولی بیشتر به نفع آنهاست چون ما 28 سال یاد گرفته ایم که بدون آنها زندگی کنیم. من تعجب می کنم وقتی جلیلی یک جوان مومن می رود و با سولانا مذاکره می کند و سولانا می گوید که از مذاکره مایوس شده است و منظورش هم اینست که از امتیاز گیری از جلیلی مایوس شده یک عده بجای اینکه به سولانا حمله کنند به جلیلی حمله می کنند. بعضی ها موضعشان را روشن کنند با ملت هستند یا با دشمن. ما پرونده هسته ای را از اول هم به رسمیت نشناخته ایم و از ابتدا من می گفتم موضوع هسته ای ایران و هیچگاه نگفتم پرونده هسته ای.

(همه این صغرا کبراهای بی محتوا که می تواند با تصویب قطعنامه سوم نقش برآب می شود، برای همان نکته ایست که با رنگ قرمز برجسته کرده ایم. یعنی حمله به علی لاریجانی)

احمدی نژاد در بخش دیگری از این گفتگوی همآهنگ شده و مستقیم به یک سئوال دیگر هم که خیلی دلش می خواست در تلویزیون پاسخ بدهد، پاسخ داد تا احمد توکلی و همه منتقدان سفر سر خود او به اجلاس شورای همکاری خلیج فارس پاسخ داده باشد. در این باره نیز گفت:

برخی مسائل سیاسی هست که من نمی توانم الان بگویم . مردم فلسفه شورای همکاری خلیج فارس را می دانند. نفس حضور ما در آن جلسه یعنی که آن مناسبات 26 ساله این شورا تغییر کرده است و دوره جدیدی شروع شده است . این پیام را جهان گرفت. ما از کسی نخواستیم که ما را دعوت کند. اتفاقا این دعوت کاملا یک طرفه بود. من در سخنرانی خودم در انجا گفتم خلیج فارس و کسی هم در آن جلسه نگفت خلیج عرب. همه گفتند خلیج . مصاحبه اخر وزیر امور خارجه قطر هم خوب بود که گفت ایرانی ها می گویند خلیج فارس ما می گوییم خلیج عرب ولی ایرانی ها سند دارند ما نداریم .