ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

مصاحبه جان بولتن نماینده امریکا در سازمان ملل

رژیم ایران باید برود

فشار از خارج، چند دستگی در داخل

جان بولتون نماینده آمریکا در سازمان ملل با خبرگزاری وای نت مصاحبه کرده و در این مصاحبه به نکاتی اشاره کرده است که انتشار آآن را پیش از پایان تعطیلات نوروزی و انتشار منظم پیک نت ضروری دانستیم.

جان بولتون در این مصاحبه گفت که امریکا باید چهار سال پیش برنامه سرنگونی رژیم حاکم درایران را آغاز می کرد. من با توجه به حمایت روسیه از ایران در شورای امنیت از نتیجه دادن تلاش های دیپلماتیک در مورد فعالیت های اتمی ایران ناامیدم.

"من بحث های گسترده ای با روسها بر سر فعالیت اتمی ایران داشته ام ، روس ها به دلایلی که بخشی تجاری، بخشی استراتژیک و بخشی هم  سیاسی است و همچنین به دلیل مخالفت با آمریکا نقش یک حامی را برای ایران در شورای امنیت ایفا می کنند. ضمن اینکه به نظر من چین نیز رهبری روسیه را در مورد قضیه ایران در شورای امنیت پذیرفته و از روسیه پیروی می کند. اتفاقی که در مورد کره شمالی عکس آن اتفاق افتاده و روسیه از چین پیروی می کند. روسیه نقش اصلی را در حمایت از ایران در این معامله دیپلماتیک به عهده دارد.

روسیه به ایران کمک کرده و به آنها نشان داده که نباید خود را در شرایطی قرار دهند که بیشترین تحریم ها در مورد آنها اجرا شود، تا در مواردی مانند نیروگاه بوشهر که منافع تجاری برای روسیه دارد از آنها برای ادامه فعالیت حمایت کنند.

- در اینصورت چرا روسیه نیروهای خود را از نیروگاه بوشهر بیرون کشیده است؟

بولتن: اینها اطلاعاتی است که من هم دوست دارم درباره آنها صحت کنم، اما واقعیت اینست که روسیه چهار سال است که موافق تحویل سوخت هسته ای به ایران است و ما آنها را در چهار سال گذشته مجبور کرده ایم که سوخت هسته ای را به ایران حمل نکنند.

آشکارا نظرات مختلفی در روسیه شنیده می شود. من فکر می کنم دانشمندان هسته ای روسیه می دانند که ایران در پی ساخت سلاح اتمی است اما ممکن است وزارت خارجه روسیه هنوز بر این باور نباشد.

دولت آمریکا باید فشارهای خود به ایران را افزایش داده، آنهم بسیار بیشتر از آنچه در شورای امنیت طی قطعنامه قبلی و فعلی تصویب شده است.

من فکر می کنم ما در زمینه های فشار اقتصادی موفقیت هایی داشته ایم، اما باید در زمینه فعالیت های اتمی اقداماتی بیشتری را در جهت جلوگیری از دسترسی ایران به تکنولوژی و تجهیزات مورد نیاز انجام دهیم . سرانجام، اینکه ما باید رژیم ایران را سرنگون کنیم. آنها بیست سال است که مشغول تدارک ساخت سلاح اتمی اند.

-  فکر می کنید نیروهایی در داخل ایران وجود دارند که برای سرنگونی رژیم تلاش کنند؟

بولتن: من فکر می کنم عده زیادی از ایرانی ها از این رژیم راضی نیستند. ابن بخش بسیار بیشتر از آن چیزی است که بقیه تصور می کنند. ضمن آنکه به دلیل کاهش قیمت نفت دولت به شدت زیر فشار است و توان مدیریت اقتصاد نفتی را نیز ندارد.

ایران تا رسیدن به شرایطی که بتواند چرخه کامل سوخت هسته ای داشته باشد فاصله چندانی ندارد و این یعنی شرایطی که توقف کمک های خارجی نیز لطمه زیادی به آنها نمی زند و به همین دلیل فکر می کنم که وقت زیادی نداریم. این نکته ای است که باعث شد تمام مذاکرات تروئیکای اروپایی به نفع ایران تمام شود، چرا که زمان به نفع ایران است نه ما.

- رژیم ایران چگونه سرنگون خواهد شد؟

بولتن: ای کاش این کار را چهار سال پیش شروع کرده بودیم، اما من فکر می کنم فشار از خارج و چند دستگی در داخل، هر دو، کارهایی است که ما باید اکنون انجام دهیم.

- اسراییل چه خواهد کرد؟ آیا منتظر می شود تا جهان مشکل ایران را حل کند؟

بولتن: من فکر می کنم که اسراییل باید تصمیمش را خودش بگیرد، اما هر کشوری که مورد تهدید قرار می گیرد برای حفظ بقای خود باید اقدام کند. من نمیتوانم حدس بزنم.

- واکنش جهان در مقابل حمله اسراییل چه خواهد بود؟

بولتن: بخش زیادی از مردم شوکه خواهند شد. همانطور که اگر آمریکا به ایران حمله کند شوکه خواهند شد. اگر ما می خواهیم از این شوکه دوری کنیم باید فشار به ایران را اکنون سنگین تر کنیم. ناتوانی شورای امنیت در تصویب قطعنامه های قوی علیه ایران صلح و آرامش مورد انتظار را در بر نخواهد داشت.

 

ج