ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

مصاحبه لاریجانی با فارس

سخنرانی و نامه پرانی

متد و منطق دیپلماسی نیست!

 
 
 
 

خبرگزاری خودی "فارس" پس از بازگشت علی لاریجانی رئیس مجلس از سفر ژنو (برای شرکت در اجلاس بین المجالس) و فنلاند، با وی مصاحبه کرده و درباره چند مسئله سئوال کرده است. نخست درباره گشایش دفتر حفاظت منافع امریکا درایران و سپس درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری، ماجرای مدرک تحصیلی وزیر جدید کشور، مذاکرات اتمی در سفر اخیر و دیدار با "سولانا" رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و اشاره غیر مستقیم به سیاست نامه پرانی و سخنرانی احمدی نژاد و تفاوت آن با مذاکره و دیپلماسی!

این مصاحبه را در حد رئوس مطالب و نه حواشی مطرح شده توسط خبرنگار و یا خود لاریجانی خلاصه کرده ایم که می خوانید:

 

- این حركت را باید بیشتر یك اقدام سیاسی موذیانه تلقی كرد تا یك تصمیم از جانب امریکائی ها.

-  در ملاقات با سولانا درباره مباحث هسته‌ای بحث شد. به ایشان گفتم می‌توانند با همكاری با ایران به یك نقطه نظرات درستی برسند. تلاش من این بود كه مسیر مذاكره باز بماند. آقای سولانا از ادامه مذاكرات استقبال داشت. مجلس از مذاكرات سیاسی دقیق و واقعی و نه مذاكرات فریبكارانه و تسلیمی و از كار تكنیكی و حقوقی با آژانس حمایت می‌كند.

مذاكرات دیپلماتیك متفاوت از سخنرانی است، در سخنرانی شما می‌خواهید یك حرفی را القاء بكنید و دیگران با سخنان شما یك نسبتی را بر‌قرار می‌كنند، بعضی‌ها می‌پذیرند و بعضی‌ها نیز آن را نمی‌پذیرند، ولی در دیپلماسی تلاش می‌كنید كه از یك فاصله دوری آنها را به یك فاصله نزدیكی ببرید تا به وحدت برسید لذا جنس دیپلماسی با جنس سخنرانی متفاوت است.

قصد ما از پشت میز مذاكره نشستن این است كه راجع به یك موضوعی تا آنجا كه می‌توانیم دوری‌ها را كم كنیم لذا جنس، متد و منطق دیپلماسی متفاوت با نامه نگاری و دیگر كارها است.

- من در انتخابات آینده ریاست جمهوری شركت نمی‌كنم و بارها این مسئله را گفتم و چیز پنهانی نیست. الان مسئله فرد مهم نیست، بلكه فكرها و تئوریها اهمیت دارد. باید به صحنه انتخابات در ماههای آینده نگاه كرد، اما آن چیزی كه من فكر می‌كنم برای شأن و آینده ایران مفید است، فارغ از این مناسبات شكل گرفته سیاسی در شرایط فعلی است. در سه دهه گذشته، رقابت ها جنس بسیط داشت؛ یك طرف اصلاح طلب یا دوم خردادی ها بودند و آن طرف عده‌ای دیگر اصولگرا و راست محسوب می‌شدند كه این جناح بندی‌ها یك كارآمدی و نا‌كار‌آمدی‌هایی داشت. الان به دهه چهارم انقلاب رسیدیم و یك نگاه به صحنه بین الملل و مسائل منطقه‌ای و توفیق ها و عدم توفیق‌هایی كه در صحنه اقتصادی داشتیم، یك خط استراتژیك جدیدی را به ما نشان می‌دهد و اگر از نظر ملی به صحنه رقابت‌ها نگاه كنیم باید روی مسائل ملی تاخت و تاز جناحی نشود، زیرا اگر این مولفه رعایت نشود نظام واقعا ضرر می‌كند.

- وقتی دولت لایحه استفاده از 15 میلیارد هزار تومان از صندوق ذخیره ارزی را به مجلس ارائه كرد، مجلس با درك درستی كه از شرایط داشت بخاطر تورم زا بودن این لایحه موضع منفی از خودش نشان داد. ما به حرفی كه زدیم پایبندیم و اگر در بحث اصلاحات اقتصادی كمی تامل داریم بخاطر این است كه می‌خواهیم آنرا همه جانبه ببینیم كه آیا این طرح تورم ایجاد می‌كند یا نه؟ و اینكه گفته می‌شود ما به مردم پول می‌دهیم ببینیم آن طرف قضیه چقدر برای مردم تورم ایجاد می‌كند؟ آیا زندگی مردم از این قضیه متاثر می‌شود یا نه؟

- آقای كردان فردی پركار است، ایشان در زمان مسئولیت من در صدا و سیما پر كار و پر تلاش بودند. به هر حال معرفی ایشان توسط رئیس جمهور انجام شد و در انتخاب ایشان من نقشی نداشتم. ظاهرا رئیس جمهور هم از مدرك ایشان اطلاع نداشتند، بنده هم از این موضوع بی اطلاع بودم چون مدتی كه ایشان در رادیو و تلویزیون كار می‌كردند، من می‌دانستم ایشان بعنوان معاون اداری مالی زحمت زیاد می‌كشد و هیچ وقت هم برایم مهم نبود كه ایشان چه مدركی دارند. اینكه می‌گویند ایشان مدركش را جعل كرده است درست نیست؛ زیرا كسی این مدرك جعل را كرده است و خود ایشان در این قضیه دخیل نبوده است لذا در مورد مدرك دكترا اشكال به واسط بود نه خود ایشان. اینكه گفته می‌شود این موضوع مربوط به مجلس است باید بگویم كه اولا به دولت مربوط است؛ دولت ایشان را معرفی كرد مجلس هم وظیفه خودش را داشت در واقع یك شانس مجلس دارد و یك شانس دولت و نباید در این قضیه خللی به كسی شود.