ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

سخنرانی دکتر"ولی نصر" و پاسخ او به سئوال من

برای مذاکره

رئیس جمهور آینده امریکا

تا انتخابات ایران صبر خواهد کرد

کاملیاانتخابی فرد

 
 
 
 
 

دکتر "ولی نصر" پسر دکتر "حسین نصر" اسلام شناس ایرانی مقیم امریکا در آخرین سخنرانی خود در موسسه “جامعه آسیا” که هفته گذشته انجام شد، گفت:

 درباره چگونگی بیرون آمدن از بن بست رابطه ایران و آمریکا شاید نه تنها آمریکا، بلکه جهان غرب نیز در انتظار انتخابات آینده ریاست جمهوری در ایران است تا بدانند که با چه کسی باید وارد گفتگو شوند. باید با ایرانی که امروز وجود دارد وارد گفتگو شد. اما تغییر رهبران در دو کشور می تواند شرایط تازه ای برای گفتگو فراهم کند. البته مذاکره با ایرانی که یک رئیس جمهور کمتر جنجالی داشته باشد. بهتر شدن رابطه با ایران به آمریکا کمک خواهد کرد که با همکاری ایران مشکل فلسطینی ها و اسرائیل را حل کند. در چنین شرایطی ایران هسته اصلی این مذاکرات خواهد شد و این نکته ای است که اعراب به آن واقف اند و تا اندازه ای برای منافع خود همچنان خواهان تیرگی روابط ایران و امریکا هستند. اعراب می خواهند بدانند "آخر این بازی با ایران" چه خواهد بود.  مشکل اعراب با ایران مشکل شیعه بودن ایرانی ها و رژیم ایران نیست. مشکل آنها با موقعیت ایران است. آنها می دانند روزی که رابطه ایران با آمریکا عادی شود، ایران دوباره بزرگترین قدرت در منطقه و در خلیج فارس شود و نقش بزرگی در حل مناقشه اعراب و اسرائیل و لبنان و عراق بازی کند.  آنها از چنین نقش آفرینی بزرگی توسط ایران ناخشنود اند.

هنگام خروج دکتر نصر از سالن سخنرانی از وی پرسیدم: شاید رئیس جمهور ایران هم مشتاق باشد رابطه ایران را با آمریکا قبل از انتخابات در ایران عادی کند.

دکتر نصر اعتقاد داشت که رئیس جمهور آینده آمریکا نیز تا معلوم شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران صبر خواهد کرد و بعد از آن تصمیم خواهد گرفت که با رئیس جمهور ایران  وارد گفت و گو شود یا خیر. سخنان آقای احمدی نژاد کمی شرایط را دشوار ساخته است. (برگرفته از وبلاگ کاملیا انتخابی فر)